اطلاعیه هلال احمر درباره مناطق سیل زده و مسافرت های نوروزی

کدخبر: ۲۷۴۷۰۷
اقتصادنیوز:‌ جمعیت هلال احمر با توجه به شرایط جوی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها در ایام عید نوروز اطلاعیه مهمی صادر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا, جمعیت هلال احمر در این اطلاعیه از مسافران نوروزی خواسته شده تا موارد مطرح شده توسط این جمعیت را رعایت کنند .

1. پیش بینی های هواشناسی در تعطیلات طولانی مدت نوروز 98 نشان می دهد شرایط جوی و ناپایداری هوا به نسبت سالیان گذشته نامساعدتر است و می تواند مسافران نوروزی را در برخی از مواقع غافلگیر کند. اکیدا لازم است مسافران نوروزی به ویژه در مناطق کوهستانی با تجهیزات کامل امدادی و جیره غذایی کافی و سایر ملزومات ضروری سفر نمایند و از قبل هوای مسیر و مقصد را چک کنند.

2. با توجه به سیلابی شدن مسیل ها در مناطق شمالی و غربی  کشور چنانچه مقدور باشد، هموطنان گرامی از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.

3. مسافران لازم است که در مسیرهای اصلی سفر نمایند و از ورود به مسیرهای فرعی کم تردد و ناشناخته پرهیز کنند.

4. اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اکیدا توصیه نمی شود.

5. 30سانتیمتر آب گل آلود قادر است یک خودرو سواری سبک را معلق کرده و از مسیر خود منحرف کند. بنابراین لازم است قدرت آب را دست کم نگیریم و از ورود به مسیرهایی که آب های خروشان در آنها جاری است اکیدا خودداری کنیم.

6. سیلاب تماشا ندارد. چنانچه در مسیر مسافرت به نقاط سیلابی برخورد کردیم حتما لازم است سریعا از محل دور شویم. آب خروشان به تدریج زمین های اطراف را سست کرده و به راحتی می تواند افراد حاضر در صحنه را غافلگیر کند.

7. مراقب رانش زمین و ریزش کوه در مسیرهای کوهستانی باشید.

8.  از حضور در مناطق خلوت و کم رفت و آمد در طبیعت خودداری کنید.

ب: از هموطنان در مناطق سیل زده و یا در معرض خطر سیل خواسته می شود که در موارد زیر با دستگاه های امدادرسان همکاری کنند.

1. در روستاها و مناطق در معرض سیل در صورت اعلام خطر از سوی دستگاه های امدادرسان در برابر تخلیه خانه و منطقه محل زندگی خود مقاومت نکنند. 

2. کودکان و افراد زیر 12 سال را به هیچ وجه تنهایی به خارج از منزل نفرستید.

3. در پاکسازی بام، جلو و داخل خانه ها از برف و سیلاب با نیروهای امدادی همکاری کنید. قطعا نیروهای امدادی - اغلب داوطلبانه- برای کمک به شما در منطقه حاضر شده اند و مسئول و یا مقصر حادثه پیش آمده نیستند.

4. چنانچه منزل شما در منطقه هشدار و نزدیکی رودخانه قرار دارد و یا از استحکام کافی برخوردار نیست، در صورت امکان تا زمان پایان روزهای بارانی به جای دیگری نقل مکان کنید. امکان اسکان موقت و تغذیه اضطراری در اغلب شهرها (در مساجد، ورزشگاه ها و...) از سوی جمعیت هلال احمر نیز وجود دارد.

5. در صورتی که به محل های اسکان موقت رجوع کرده اید تا زمان عادی شدن اوضاع، به محل خانه خود بازنگردید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید