'رشیده طلیب'، نماینده ای که به استیضاح ترامپ می اندیشد

کدخبر: ۲۷۴۷۳۹
اقتصادنیوز: «رشیده طلیب» نماینده مسلمان فلسطینی تبار که یکی از نمایندگان زن راه یافته به کنگره آمریکا در انتخابات میان دوره ای نوامبر سال 2018 است، استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را دنبال می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، طلیب نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از کمیته نظارت و اصلاحات علاوه بر وعده استیضاح ترامپ، وی را رئیس جمهوری نژادپرست توصیف کرده و گفته که نژاد پرستی در سیاست ها و صحبت های ترامپ دیده می شود و واقعیت این است که او همچنان رئیس جمهور ما است. 


** از رام الله تا واشنگتن
طلیب 24 ژوئیه سال 1976 در یک خانواده طبقه کارگر مهاجر فلسطینی متولد شد. مادرش اهل رام الله و پدرش زاده بیت المقدس است. 
طلیب از دبیرستانی در ایالت دیترویت فارغ التحصیل و در سال 1998 موفق به اخذ کارشناسی علوم سیاسی شد. همچنین در سال 2004 مدرک حقوق گرفت.
او از ازدواج نخست خود دو پسر 13 و هفت ساله دارد. او خود 13 خواهر و برادر دارد و خود کوچکترین آنها است.

** سابقه حرفه ای طلیب
طلیب سیاستمدار و وکیل عضو حزب دموکرات آمریکا است و سابقه عضویت در مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت میشیگان را دارد.
او با انتخاب به عنوان نماینده مجلس نمایندگان میشیگان در 2009، اولین زن مسلمان راه یافته به این مجلس و همین‌ طور اولین زن مسلمانی بود که به مجالس ایالتی کل آمریکا راه یافت.
در سال 2018 برای پیوستن به مجلس نمایندگان آمریکا به نمایندگی از حزب دموکرات برای کسب حوزه انتخابیه سیزدهم نامزد شد و در انتخابات عمومی، به همراه «ایلهان عمر» اولین زنان مسلمانی شدند که به این مجلس راه یافتند.
بعلاه طلیب، اولین زن فلسطینی تبار راه یافته به مجلس نمایندگان آمریکا است.
وی در انتخابات میان دوره کنگره جایگزین نماینده دمکرات سابق «جان کانیِرز» شد که سال گذشته در بحبوحه اتهامات سوءرفتار جنسی استعفا داد.

** مواضع سیاسی
طلیب مخالف کمک به رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم است و از حق فلسطینی ها برای بازگشت به وطن و راه حل یک کشور حمایت کرده است.
وی یکی از معدود اعضای کنگره است که علنا از طرح تحریم بین المللی رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. 
در ژانویه سال 2019، طلیب از قانون ضد تحریم صهیونیست ها که 'مارک روبیو' و 'جیم ریش' سناتورهای جمهوریخواه ارائه داده بودند انتقاد کرد.
مواضع و اظهارات طلیب مورد انتقاد چند گروه یهودی از جمله اتحادیه ضد افترا قرار گرفته است. 
این اتحادیه گفته که هر چند این طرح توسط سناتورهای غیر یهودی ارائه شده هر گونه متهم کردن آنها به «وفاداری دوگانه» حساسیت ویژه ای نزد یهودیان دارد؛ بویژه در فضای کنونی که یهودی ستیز افزایش یافته است. 
طلیب در دفاع از خود گفت که اظهارات او، روبیو و ریش را هدف قرار می داد.
طلیب همچنین نقض حقوق بشر از سوی عربستان و دخالت نظامی در یمن به سرکردگی سعودی ها را مورد انتقاد قرار داده است.
این نماینده مسلمان، در نخستین روز حضورش در کنگره در سوم ژانویه 2019 وعده داد ترامپ را استیضاح خواهد کرد. 
او گفت کسانی که می گویند برای استیضاح ترامپ باید صبر کرد تحقیقات «رابرت مولر» مسئول تحقیقات دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سال 2016 و تبانی احتمالی تیم ترامپ و روس ها تمام شود، یک مساله مهم یعنی قدرت کنگره برای استیضاح را نادیده گرفته اند.
دو سال پیش طلیب به خاطر ایجاد اختلال در سخنرانی ترامپ در دیترویت بازداشت شد. او در این سخنرانی خطاب به ترامپ فریاد کشید کودکان ما مستحق شرایط بهتری هستند و از ترامپ خواست بار دیگر قانون اساسی را بخواند.
طلیب پیش از این گفته بود که حضور وی در کنگره به معنای «نمایش اسلام از طریق موثرترین راه» خواهد بود.
این نماینده مسلمان زن همان طور که وعده داده بود با لباس مخصوص زنان فلسطینی در مراسم سوگند در کنگره شرکت کرد.
شبکه خبری سی ان ان در واکنش به ورود طلیب به کنگره آمریکا در گزارشی نوشت، ورود طلیب به کنگره بازتاب اقدامات اسلام ستیزانه و ضد مهاجرتی دولت ترامپ است.
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» و تحلیلگر مسائل منطقه درباره او گفت: بانوی فلسطینی الاصلی است که با پیروزی در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در اقدامی بی سابقه با لباس فلسطینی وارد کنگره شد و مراسم تحلیف را با نسخه ای ترجمه شده از قرآن به جا آورد.
وی افزود: با وجود تبلیغات منفی سازمان یافته از سوی تل آویو که علیه این نمایندگان (مسلمان) در جریان است، نباید شگفت زده شویم اگر ببینیم کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی حامی رژیم صهیونسیتی انتقاد از صهیونیست ها را جرم محسوب کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید