دستور استاندار زنجان: تخلیه منازل حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها

کدخبر: ۲۷۵۴۵۶
استاندار زنجان گفت: منازل روستایی و شهری حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها در 24 ساعت آینده باید تخلیه شود.
دستور استاندار زنجان: تخلیه منازل حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، فتح‌الله حقیقی ظهر امروز در چهارمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان، اظهار کرد: اینکه مدیران فعالیت‌ها و تلاش‌هایی را که در رابطه با مدیریت بحران انجام دهند را گزارش کرده و تصاویر آن را منتشر می‌کنند، سبب آسودگی خیال مردم نسبت به این وضعیت می‌شود.

این مسئول با تاکید بر حضور مؤثر مدیران در مناطق محل خدمت، ادامه داد: در بازدیدهایی که در طی روزهای اخیر به عمل آمد، برخی روستاییان از قول‌های انجام نشده شاکی و ناراضی بودند و این در شرایطی است که برخی قول‌ها که قابلیت انجام دارد باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر عدم انجام کارهای سوری و نمایشی از جانب مدیران، افزود: مدیران به طور جد از انجام کارهای نمایشی پرهیز کنند؛ چراکه این کارها با بحران سازگار نیست و در بحران جای شوخی و سهل‌انگاری وجود ندارد.

حقیقی تصریح کرد: در بازدید از روستاها مشکلاتی به چشم خورد که جاده‌سازی در مسیر سیلاب و یا ایجاد خانه و یا ساختمان عمومی در مسیر باران تند و یا مسیل آب، از جمله آن است و نباید تصور کرد که با جاده‌سازی دیگر مسیر سیل بسته می‌شود، بلکه سیل آسیب بیشتری را به آن محیط وارد می‌کند.

وی، فراموشی مدیران در انجام برخی مسائل را نوعی بحران دانست و یادآور شد: در رابطه با کوی صدرا و رختشویخانه باید اقدامات جدی انجام شود و این دو بخش همواره مورد توجه و تاکید بوده است و در حال حاضر همه مدیران باید مدیریت مسائل را در دستور کار قرار دهند.

استاندار زنجان با بیان اینکه سدها و سیل‌بندهایی که ایجاد شده باید توسط دستگاه‌های متولی مدیریت شود، گفت: بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده تا 12 فروردین اگر بارندگی داشته باشیم در طبیعت و مسیرها مشکل ایجاد می‌شود، به همین دلیل باید روز 13 فروردین و حضور مردم در طبیعت مدیریت شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان، عنوان کرد: در روز 13 فروردین حفظ جان مردم مهم است، به همین دلیل باید از حضور مردم در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها جلوگیری شود چرا که گزارش‌های هواشناسی نشان از بارندگی دارد و اگر در 12 فروردین در استان شاهد بارندگی باشیم احتمال وقوع حادثه و خطر در 13 فروردین بیش از روز دوازدهم است.

این مسئول با تاکید بر فرمانداران برای در نظر گرفتن مکان‌هایی برای اسکان اضطراری، ادامه داد: با توجه به شرایط در 24 ساعت آینده، انتقال خانواده‌هایی که خانه‌های آنان در مسیر سیلاب قرار دارد، ضروری است، حال این انتقال به خواست و میل خود این افراد باشد یا نه. همچنین نیروی انتظامی باید در حفظ جان مردم با فرمانداران همکاری کند و همه این تمهیدات برای پیشگیری از وقوع بدترین شرایط در نظر گرفته می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه در شرایط لزوم نیز احشام باید به محلی امن انتقال داده شوند، یادآور شد: بر اساس قانون، اولین وظیفه دهیاران مدیریت بحران در روستا است و خانه‌های گلی در روستا باید تخلیه شود، زیرا این خانه‌ها حتی اگر در مسیر سیل هم نباشد بارندگی شدید می‌تواند آن را تخریب کند و مدیران و فرمانداران توجه کنند که در صورت بروز مشکل باید موارد را به سرعت به مردم اطلاع دهند.

استاندار زنجان افزود: تقسیم‌بندی مدیریت بحران در شهرستان انجام شده و بر اساس آن مسئولیت بحران شهرستان‌های ماه‌نشان و ایجرود با معاون سیاسی امنیتی، مسئولیت بحران شهرستان خدابنده با معاون عمرانی و مسئولیت بحران شهرستان طارم نیز با معاون هماهنگی امور اقتصادی خواهد بود و این معاونان تا روز سه ‎ شنبه در این شهرستان‌ها حضور خواهند داشت. همچنین برای سهولت هماهنگی و ارتباط نیز همه مدیران اعضای ستاد بحران از فردا بعد از ظهر در استانداری حضور خواهند داشت.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه باید از امکانات بخش خصوصی در بحران‌ها استفاده شود، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل خانه از طریق فاضلاب باید اقداماتی انجام شود و مردم در بحث حوادث و اتفاقات به شایعات توجه نکنند، بلکه اخبار را از طریق منابع معتبر و نیز رادیو و تلویزیون دنبال کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید