سنگ تازه کنگره آمریکا در مسیر رویای بزرگ محمدبن‌سلمان

کدخبر: ۲۷۵۸۰۸
اقتصادنیوز: نمایندگان کنگره آمریکا سه شنبه شب نگرانی خود را نسبت به برنامه احتمالی عربستان برای توسعه سلاح هسته ای اعلام کردند و از دولت واشنگتن خواستند، از تجهیز سعودی ها به فناوری هسته ای خودداری کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه و «باب مندز» سناتور ارشد حزب دمکرات آمریکا از دولت خواسته اند که در روابط ریاض – واشنگتن بازنگری کند.

مندز و روبیو همچنین از «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا درخواست کرده اند، جزئیات همکاری هسته ای واشنگتن و ریاض را شفاف سازی کند.

پیشتر این دو سناتور در موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه عربستان، خواستار برخورد قاطع آمریکا با سعودی ها و فشار به این کشور برای معرفی عاملان اصلی این پرونده شدند.

اعضای کنگره آمریکا 10 اسفندماه 97 نیز طرحی را ارائه کردند که هرگونه قرارداد همکاری و فروش تجهیزات هسته‌ای آمریکا به عربستان سعودی را مشروط به تایید کنگره می‌کرد.

این طرح توسط روبیو به همراه سناتور «ادوارد مارکی» از حزب دمکرات و به نام « قانون اشاعه هسته‌ای سعودی» تهیه شد و در اختیار کنگره قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز هشتم فروردین ماه نیز اعلام کرد ،وزیر انرژی آمریکا، 6 مجوز برای فروش فناوری هسته‌ای به عربستان و همکاری با این کشور را صادر کرده است. 

به نوشته رویترز، مجوزهای صادر شده به شرکت‌ها اجازه می‌دهد، کارهای مقدماتی برای کار روی نیروگاه‌های هسته ای را پیش از انعقاد رسمی قرارداد میان دو کشور امضا کنند. 

با این وجود، فعلا هیچ تجهیزات نیروگاهی از سوی آمریکا به عربستان ارسال نشده است.

بر مبنای سند وزارت انرژی آمریکا که رویترز به آن دست یافته است، شرکت‌های طرف همکاری دولت این کشور از این وزارتخانه خواسته بودند، مساله صدور مجوزها مخفیانه باقی بماند.

دولت آمریکا در مساله هسته ای، سیاست یک بام و دوهوا را در پیش گرفته است، با وجود اعلام مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته ای، آمریکا یکجانبه از آن خارج شد و درصدد تجهیز عربستان به سلاح هسته ای است.

نمایندگان کنگره آمریکا همچنین نگرانند بی‌توجهی دولتمردان کاخ سفید به تخطی احتمالی ریاض از ضمانت ها و تعهدات امنیتی مرتبط با بازپردازش ضایعات هسته‌ای، بعدها به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا تبدیل شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید