عضو تیم هسته‌ای آمریکا: واقعی بودن اقدام ترامپ علیه سپاه هنوز نامشخص است

کدخبر: ۲۷۶۷۸۲
اقتصادنیوز: «ریچارد نفیو» معتقد است که قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا برای تضعیف فرصت برگشت ایالات متحده آمریکا به برجام در آینده یا در طی مذاکرات مجدد با ایران اتخاذ شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، روز شنبه، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد، دولت آمریکا در حال فراهم کردن مقدماتی است تا به زودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را سازمانی تروریستی اعلام کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کرد.

ترامپ در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: من امروز بطور رسمی اعلام می‌کنم دولت من قصد دارد بر اساس بند شماره ۲۱۹ از «قانون مهاجرت و ملیت»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سپاه قدس را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کند.

در چارچوب این طرح ایالات متحده آمریکا، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که طبق قانون اساسی یکی از ارکان نظامی و دفاعی کشور است در لیست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا وارد کرد.

بحث تروریستی خواندن سپاه توسط ایالات متحده آمریکا، نخستین بار در شهریور ۱۳۹۶ مطرح شد که در آن مقطع زمانی با تصویب قانون ضد ایران، روسیه و کره شمالی موسوم به کاتسا، مسکوت گذاشته شد.

در خصوص این موضوع مهر گفتگویی با «ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا و کارشناس امور تحریم‌ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام داده است که متن این گفتگو در زیر آمده است. از نفیو به عنوان طراح اصلی تحریم‌های ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا یاد می‌شود.

*هدف از معرفی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک گروه تروریستی چیست؟

من فکر می‌کنم این تصمیم به منظور افزایش فشار بر سپاه پاسداران و دولت ایران با اضافه کردن فشار اقتصادی علیه این دولت اتخاذ شد. من متقاعد نشده‌ام که این تصمیم عملی خواهد شد اما من فکر می‌کنم حداقل به صورت سطحی، این تصمیم یک هدف و نیت بود. من فکر می‌کنم این تصمیم برای تضعیف فرصت برگشت ایالات متحده آمریکا به برجام در آینده یا در طی مذاکرات مجدد با ایران اتخاذ شده است.

*این تصمیم چه تأثیری بر امنیت منطقه دارد؟

من فکر می‌کنم بزرگترین تأثیر آن خطر احتمالی تشدید و مقابله نیروهای ایالات متحده آمریکا و نیروهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه باشد. اگر ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها هر دو نیروهای خود را به عنوان گروه‌های تروریستی در نظر بگیرند، ممکن است گزینه‌های صلح طلبی و کاهش بحران‌ها و درگیری‌ها از بین رود.

* آیا این تصمیم با توجه به قانون اساسی ایالات متحده آمریکا اتخاذ شده است؟

بله رئیس جمهور مجاز است تصمیمات تصویبی و دارای ضمانت اجرای قانونی را در این زمینه اتخاذ کند. سوالاتی در مورد این موضوع وجود دارد از جمله اینکه آیا سپاه پاسداران نوعی نهاد خاص است که رئیس جمهور می‌تواند تحت این اقتدار قانونی در مورد آن تصمیم گیری نماید؟ (همانطور که با گروه‌هایی مانند القاعده برخورد می‌شود). اما این تصمیم خلاف قانون اساسی آمریکا نیست.

* آیا ما شاهد تحریم‌های بیشتری از سوی دولت ترامپ علیه ایران خواهیم بود؟

بله و تقریباً قطعاً. سوال مهمتر این است که آیا ما شاهد تلاش‌های رئیس جمهور ترامپ در زمینه دیپلماسی در برخورد با ایران خواهیم بود یا خیر.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید