استقلال و چالش رفتنی‌ها

کدخبر: ۲۷۷۸۳۰
اقتصاد نیوز: در فاصله 5 هفته مانده با پایان لیگ، تیم‌هایی که برای فصل آینده‌شان برنامه‌ دارند، کم‌کم سعی می‌کنند درباره بازیکنان فصل بعد خود به جمع‌بندی برسند. استقلال یکی از این تیم‌هاست و از حالا گمانه‌زنی‌ها درباره لیست‌ مازاد شفر آغاز شده است.
استقلال و چالش رفتنی‌ها

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایران ورزشی،از یک سو ماجرای تیام، هواداران را بابت قرارداد پاتوسی نگران کرده و وضعیت دیگر خارجی‌ها هم نامعلوم است و از سوی دیگر، بازیکنان دیگری هم هستند که تا پایان همین فصل قرارداد دارند و باید دید چقدر برای ماندن در تیم شانس دارند؟ خود شفر هم که فعلاً بعد از دو برد حیاتی، از خطر برکناری عبور کرده و با خیال راحت‌تری می‌تواند برای آینده‌اش با استقلال برنامه‌ریزی کند.

امیدهای وینفرد شفر درباره موفقیت استقلال در فصل آینده در شرایطی است که او ظاهراً متوجه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌ رویش در این تیم نبوده است. وضعیت استقلال به گونه‌ای است که درباره ماندن یا رفتن مهره‌های زیادی در تیم تردید وجود دارد و شاید شفر مجبور باشد در ترکیب استقلال دست به تغییراتی اساسی بزند. تغییراتی که در پی آن معضل هماهنگی هم مطرح می‌شود و شاید کار را برای شفر و کادرفنی سخت‌تر کند. پس بهتر است همه تلاشش را بکند و برای تحقق وعده‌هایش همین فصل دست به کار شود. برای پی بردن به ابعاد چالشی که پیش روی شفر و استقلالی‌ها برای فصل آینده قرار دارد، وضعیت ماندن یا رفتن بازیکنان تیم را مرور می‌کنیم.

هزینه 2 میلیاردی ماندن پاتوسی

همان نگرانی‌هایی که فصل گذشته بابت حفظ تیام به هواداران استقلال وارد شده بود، حالا درباره پاتوسی تکرار می‌شود. او به صورت قرضی به استقلال آمده و هنوز وضعیت قرارداد مشروطش برای فصل آینده مشخص نیست. البته که باشگاه مدعی است پاتوسی مشکلی برای دائمی کردن قرارداد پاتوسی وجود ندارد. در قرارداد این بازیکن بند دائمی شدن قرارداد وجود دارد و در این بند آمده که استقلال باید حدود 20 درصد به قرارداد جدید این بازیکن اضافه کند. چیزی که با توجه به رقم قرارداد این فصل پاتوسی، حتی در صورت اضافه شدن 20 درصد قرارداد هم به 100 هزار دلار نمی‌رسد. باشگاه استقلال اما باید علاوه بر این مبلغی حدود 700 هزار دلار هم بابت رضایتنامه پاتوسی به باشگاه آفریقایی‌اش پرداخت کند. این‌طور که به نظر می‌رسد استقلالی‌ها رایزنی با باشگاه آفریقایی پاتوسی را از حالا شروع کرده‌اند و امیدوارند که بتوانند با این باشگاه به توافق برسند. با همه این‌ها اگر توافق‌های لازم حاصل شود، باز هم حفظ پاتوسی برای فصل آینده، چیزی حدود 2 میلیارد تومان خرج روی دست باشگاه استقلال خواهد گذاشت. بعد از خاطره تلخ تیام اما مدیران باشگاه حاضر نیستند با از دست دادن پاتوسی دوباره اعتراض هواداران و تضعیف تیم را به جان بخرند.

وضعیت ایسما، طارق و منشا

درخشش پاتوسی در استقلال، توقع هواداران از بازیکنان خارجی را بالا برده است. به همین خاطر است که نه ایسما و نه منشا، بازیکنانی نیستند که عملکرد قابل توجهی به معرض نمایش گذاشته باشند. هواداران هم آن‌طور که باید و شاید از آن‌ها راضی نیستند. با این حال اما هر دوی آن‌ها با استقلال قرارداد یک سال و نیمه مشروط دارند. با توجه به اینکه فتحی اعلام کرده قرارداد ایسما تمدید می‌شود، گویا تمایل به حفظ او دارد اما به نظر می‌رسد که منشا شانسی برای ماندن نداشته باشد.

طارق همام، دیگر خارجی استقلال است که قراردادی سه ساله با استقلال دارد و دو فصل دیگر از قراردادش مانده است. هر چند او نتوانست درخشش زیادی داشته باشد اما مهره بدی هم برای استقلال به حساب نمی‌آمد و بعید است استقلالی‌ها حاضر شوند او را کنار بگذارند و ضرر و زیان دو فصل قرارداد باقی‌مانده‌اش را بپردازند.

باقری فعلا تعلیق است

فرشید باقری یکی از تأثیرگذارترین مهره‌های استقلال بود که حواشی و زد و خورد او در اردوی استقلال،باعث اخراج او از تمرینات تیم شد. این‌طور که از این باشگاه خبر می‌رسد که با تصمیم هیات‌مدیره استقلال، باقری تعلیق شده و قرار است به‌زودی درباره او تصمیم‌گیری شود. با توجه به مصدومیت روزبه چشمی و نیازی که استقلال در پست هافبک دفاعی دارد، منطقی‌تر است که استقلال جریمه شخصی‌تری برای باقری در نظر بگیرد و با محرومیت او تیم را متضرر نکند. به همین دلیل است که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که او هم مثل قائدی بخشیده شود و به همین دلایل بعید است در پایان فصل کنار گذاشته شود.

جایگاه باتجربه‌ها در لیست شفر

مهدی رحمتی، پژمان منتظری و خسرو حیدری، از باتجربه‌های استقلال هستند که درباره تمدید قرارداد باشگاه با آن‌ها تردیدهایی وجود دارد. از دید خیلی‌ها داستان مهدی رحمتی با استقلال بعد از دربی 89 به پایان رسیده است. همان زمان که شفر مدعی شد پیش از بازی شخصی جز فرشید اسماعیلی را برای ضربه پنالتی مشخص کرده بود. صحنه‌هایی که از گفت و گوی رحمتی با بازیکنان پیش از ضربه پنالتی منتشر شد و نقل قول‌هایی که پس از آن این ادعا را مطرح کرد که رحمتی در زمین به اسماعیلی گفته بود که پنالتی بزند، جو را حسابی علیه دروازه‌بان تیم تغییر داده است. تا جایی که اگر شفر بماند، قطعاً رحمتی را نمی‌خواهد.

خسرو حیدری یکی از افرادی است که به اندازه یکی از سوپراستارهای لیگ با استقلال قرارداد بسته اما عملکرد مناسبی نداشته و بیش از دو نفر دیگر در آستانه جدایی از استقلال قرار دارد. نارضایتی از حیدری به اندازه‌ای است که حتی احتمال می‌رفت در نقل و انتقالات نیم‌فصل او را کنار بگذارند.

پژمان منتظری اما نسبت به رحمتی و حیدری از قرار گرفتن در لیست مازاد مصون‌تر است. او همان عملکرد متوسط و گهگاه پرخطای خود را این فصل هم تکرار کرده است و با توجه به اینکه سبک بازی‌اش معمولاً تقصیری را متوجه او نمی‌کند، مخالفان جدی ندارد.

شفر می‌ماند؟

قبل از دیدار با الهلال، شایعه جدایی زودهنگام شفر از جمع استقلالی‌ها در فضای مجازی پیچید و این‌طور گفته می‌شد که اگر این مربی در آسیا و در ادامه در لیگ نتیجه لازم را نگیرد، خیلی‌زود و بدون‌توجه به قرارداد فصل بعدش از استقلال برکنار خواهد شد.

شفر اما دو دیدار مرگ و زندگی را با موفقیت سپری کرد تا دوباره فضای ادامه همکاری با او در راس اخبار قرار بگیرد. امروز درحالی اعضای هیات‌مدیره استقلال از ادامه همکاری با شفر صحبت می‌کنند که این مربی برای فصل بعد هم قرارداد دارد و اگر قرار به برکناری این مربی آلمانی باشد، بلایی که ژوزه بر سر پرسپولیس آورده بود، گریبان استقلالی‌ها را تا سال‌ها خواهد گرفت. هرچند که شاید اگر استقلال صعود در آسیا را از دست داده و در لیگ هم به مقامی درخور نرسد، آن زمان یک تصمیم انتحاری درباره سرمربی آلمانی خود بگیرند.

فتحی، مدیرعامل استقلال نیز درمورد اینکه قبل از بازی با الهلال صحبت‌هایی مطرح شده بود مبنی‌بر اینکه اگر استقلال در این دیدار نتیجه نگیرد، سرمربی‌اش تغییر خواهد کرد، گفته بود: «این موضوع به‌هیچ‌وجه درست نیست، مگر ما یک باشگاه آماتور هستیم که پنج بازی مانده به پایان لیگ سرمربی خود را تغییر دهیم. شفر یک مربی موفق در استقلال بوده و با ما قرارداد دارد، ما هیچ‌وقت به او اولتیماتومی نداده‌ایم و در جلسه کمیته‌فنی هم درباره شرایط تیم با او صحبت شده و از او برای فصل آینده برنامه خواسته‌ایم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید