بیانیه نشست اضطراری اتحادیه عرب

کدخبر: ۲۷۹۰۲۳
وزیران خارجه اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست اضطراری این اتحادیه بر مخالفت با هرگونه معامله‌ای درباره فلسطین که بر خلاف قوانین بین‌المللی است تاکید کردند.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره فلسطین به‌ریاست "احمد عیسی عوض" وزیر خارجه سومالی در مقر دبیرخانه اتحادیه عرب آغاز به کار کرد.

این نشست به‌درخواست فلسطین و با حضور ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب برای بررسی آخرین تحولات مربوط به مسئله فلسطین و تلاش‌های کشورهای عربی برای مقابله با تشدید اقدامات خصمانه اسرائیل و آمریکا برگزار شده است.

ابوالغیط طی سخنانی در این نشست بر اهمیت حمایت کشورهای عربی از مسئله فلسطین در سایه چالش‌های خطرناک از جمله تلاش‌های حقیقی برای به فراموشی سپردن این مسئله تأکید کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت که حمایت کشورهای عربی از مسئله فلسطین ثابت و مستحکم و غیر قابل تزلزل است و اتحادیه عرب مرکزی برای اراده جمعی کشورهای عضو در حمایت از حقوق فلسطین و دفاع از آن باقی خواهد ماند.

بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب درباره فلسطین

نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره فلسطین با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است: «کشورهای عربی که طرح صلح عربی را در سال 2002 میلادی مطرح کردند نمی‌توانند هیچگونه طرح یا معامله‌ای را که بر خلاف قوانین بین المللی و قطعنامه های بین المللی و اصل سرزمین در ازای صلح است بپذیرند».

این بیانیه می‌افزاید: «هیچ معامله‌ای در صورتی که حقوق مشروع ملت مبارز فلسطین و در رأس آن حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت مستقل دارای حاکمیت در مرزهای چهارم ژوئن سال 1967 به پایتختی قدس شرقی و حق بازگشت آوارگان و آزادی اسرا را محقق نکند نمی‌تواند صلح پایدار و فراگیر را در خاورمیانه برقرار کند و ما در این راستا بر حمایت از طرح ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که آن را در سال 2018 میلادی در شورای امنیت ارائه کرد تاکید می‌کنیم».

"ابوالغیط": تلاش‌های گسترده برای به‌فراموشی‌سپردن مسئله فلسطین

وزیران خارجه عرب بر پایبندی کشورهای عربی به اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از شهر قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین و حفظ هویت عربی و وضعیت قانونی و تاریخی آن در برابر طرح‌ها و سیاست‌های استعماری رژیم صهیونیستی و هرگونه تصمیمی که قدس را پایتخت اسرائیل می‌داند تاکید کردند.

در این بیانیه از جامعه جهانی خواسته شده که قطعنامه 2334 شورای امنیت علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی را اجرا کند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب درباره خطرات اقدامات رژیم صهیونیستی مبنی بر تصویب قوانین نژاد پرستانه با هدف قانونی جلوه دادن شهرک سازی و محروم کردن ملت فلسطین از حقوقشان و غارت سرزمین و منابع آنها هشدار دادند.

کشورهای عربی در این بیانیه بر پایبندی خود به حمایت از بودجه دولت فلسطین و اجرای تصمیم نشست سران تونس مبنی بر کمک ماهانه صد میلیون دلاری به فلسطین برای مقابله با فشارهای سیاسی و مالی که با آن مواجه است تاکید کردند.

در این بیانیه بر ضرورت احترام بر جایگاه سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین به ریاست ابومازن تاکید شد.

این بیانیه از گروه‌های فلسطینی خواسته است که به سرعت آشتی ملی را به سرانجام برسانند تا دولت فلسطین بتواند به همه مسئولیت های خود در نوار غزه عمل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید