جمنا درباره سیل ۹۸ بیانیه تحلیلی داد

کدخبر: ۲۷۹۳۴۷
اقتصادنیوز: در بیانیه تحلیلی کمیته اقشار جمنا درباره سیل ۹۸ آمده است: سیل پدیده ای با علل متعدد از جمله فرسایش خاک و از بین رفتن مرتع در طول مدت سالهای متمادی است. با اجرای عملیات آبخیزداری و کنترل عدم کشت در سرشاخه رودخانه ها, اصلاح الگوی کشت برای جلوگیری از فرسایش خاک، می توان از شدت این پدیده جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، کمیته اقشار جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) در بیانیه‌ای تحلیلی ابعاد مختلف سیل ۹۸ را مورد بررسی قرار داده و راه‌کارهایی را مطرح کرده است. متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه سیل بزرگ که در آغازین سال 98 در چندین استان کشور عزیزمان ایران اسلامی را درگیر نموده است و با کمال تاسف علاوه بر وارد آوردن خسارات مالی از جمله تحریب منازل مردم ، اراضی کشاورزی ، تاسیسات زیربنایی آبی و خاکی ، برق ، مخابرات ، راه و ... موجب از دست رفتن جان تعدادی از هموطنان عزیزمان  گردیده است که برخود لازم می دانیم این مصیبت را به تک تک آحاد مردم جامعه ایران اسلامی علی الخصوص به خانواده مصیبت دیدگان تسلیت عرض نموده و اظهار همدردی نمائیم

و از تلاش های نیروهای امدادی ، مردم همیشه در صحنه ، نیروهای نظامی و انتظامی که در این حادثه بی سابقه با گسیل تمام امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری ورود پیدا کرده اند و به همراه مردم آسیب دیده در مدیریت و پشتیبانی از این بحران اهتمام ورزیدند به درگاه خداوند متعال شاکر باشیم.

و امابعد ..

فردای سیل فرارسید و لازم و ضروری است مسئولان و متولیان و متخصصان به این مهم از منظر کارشناسی بنگرند و ضمن آسیب شناسی با تدابیر و تمهیدات سنجیده به منظور پیشگیری از بحران های احتمالی و استفاده بهینه از این منابع آبی خدادی دست به دست هم داده ، شرایطی را فراهم و این مهم را به سرانجام برسانند .

حال 4 سوال اساسی از آنچه که امروز مردم ایران اسلامی را به زحمت انداخته مطرح است که پاسخ این سوالات در دستان نخبگان دانشگاهی و متخصصین آب و خاک و داشته های تجربی مردم محلی است .

1 – آیا این سیل اخیر پدیده ای نوظهور است ؟

2 – آیا طبیعت ایران تغییر ماهوی کرده است؟

3 – آیا راه حلی برای عدم تکرار وجود دارد ؟

4 – آیا سازمان مدیریت بحران نیاز به تحول ساختاری دارد ؟

با این وصف ؛ذکر دو نکته اساسی لازم و ضروری است .

*ضرورت توجه به آبخیزداری

همانگونه که همگان  واقف هستند با عنایت خاصه و نگاه عالمانه مقام معظم رهبری مجوز اختصاص 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری نگاه موشکافانه معظم له ، ضرورت توجه جدی به این مهم را بیش از پیش نمایان می سازد .

اعتقاد داریم در کنار عملیات بازگشایی حریم رودخانه ها ، آبخیزداری یکی از فعالیت های پایه ای در زمینه حفظ خاک و پیشگیری از سیلاب های ناگهانی ضرورت دارد .

سیل پدیده ای با علل متعدد از جمله فرسایش خاک و از بین رفتن مرتع در طول مدت سالهای متمادی است . با اجرای عملیات آبخیزداری و کنترل عدم کشت در سرشاخه رودخانه ها, اصلاح الگوی کشت برای جلوگیری از فرسایش خاک ، می توان از شدت این پدیده جلوگیری کرد .

ضرورت دارد در احداث سدها اول سرشاخه ها کنترل و سپس سدسازی انجام گیرد.بایستی در قالب مدیریت جامع حوزه های آبخیز از همان منشا با روش های همگام با طبیعت و حفظ هارمونی آن و همه اجزای طبیعی و مصنوعی  باشد .

با مقوله آبخیزداری , با نگاه احترام آمیز به طبیعت و با صرف هزینه های کمتر می توان جلوی خساراتی از قبیل سیل ،

ریزگرد ، رانش زمین و .. بصورت پایدار محقق ساخت .

کشور ما در هرصورت ملزم به اقدامات عمرانی و بیولوژیکی آبخیزداری برای تقویت سفره های زیر زمینی ، جلوگیری از سیلاب ، ذخیره های کوچک محلی آب ، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت پوشش گیاهی است و یقینا با احداث سدهای خاکی کوچک ، بندهای زیرزمینی و روزمینی سنگی – ملاتی ، نهال کاری ، بوته کاری می تواند پیشگیری را قبل از وقوع سیل عملیاتی سازد.

*ضرورت تاسیس سازمان مستقل مدیریت بحران

کشور ما همواره شاهد تغییرات جدی (آب و هوایی) ، زمین شناسی و زیست محیطی بوده و بروز بحران های ناشی از آن ها مانعی بر کلیه ساختارهای رشد و تورم و فعالیت های اقتصادی است . از 43 حادثه طبیعی در جهان حدودا 31 مورد آن به دفعات در کشور ما رخ داده است و به همین خاطر ایران جزو 10 کشور آسیب پذیر جهان محسوب می شود.

بنابر این برنامه ریزی در مدیریت بهینه منابع اعم از نیروی انسانی و لجستیکی ضرورت اجتناب ناپذیر در مدیریت بحران کشوری می باشد . سازماندهی تیم های مدیریت بحران ، تیم های مداخله کننده در بحران ضرورت مدیریت واحد بحران را ایجاب می کند

از طرفی داشتن نیروهای پویا ، آموزش دیده و آماده و مجهز به امکانات مناسب برای مدیریت بحران در کشور برای مواقع واکنش سریع لازم است.

سابقه مدیریت بحران در کشور نشان داده است  سازمانی که زیر نظر وزارت کشور با کمترین امکانات امر و نهی که این مهم را مدیریت می کند نتوانسته است پاسخگوی باشد و حتی در برخی مواقع خود بحران زا بوده است.

همانگونه که که در قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور بیش از 25 وزاراتخانه و سازمان عضو شورای عالی مدیریت بحران  میباشند نشان از فرا وزارتخانه ای بودن این سازمان  را می رساند و. ضرورت دارد نمایندگان محترم مجلس و دولت در این خصوص اقدامات قانونی هم از حیث ساختار سازمانی و هم از حیث تجهیزات و امکانات و منابع از محل منابعی پایدار نسبت به تشکیل سازمان مستقل اقدام شایسته داشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید