ایران می تواند تحریم های آمریکا را دور بزند؟

کدخبر: ۲۷۹۵۱۴
اقتصادنیوز: حسن مرادی، کارشناس انرژی می‌گوید: ما می‌توانیم نفت خود را تبدیل کنیم یا به صورت فراورده و میعانات به فروش برسانیم. در این خصوص نیز باید به کشورهای منطقه توجه ویژه‌ای شود؛ به‌نحوی که می‌شود به کشورهایی مانند عراق، سوریه و ترکیه بنزین بدهیم تا با این کار علاوه بر دورزدن تحریم‌ها از قاچاق سوخت نیز جلوگیری کرده باشیم؛ بنابراین راه‌های زیادی برای دورزدن تحریم‌ها وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، آمریکا با آغاز تحریم‌های نفتی ادعا می‌کند که صادرات نفت ایران به صفر می‌رسد؛ این در حالی است که شواهد و قرائن چیز دیگری می‌گویند زیرا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با استفاده از طرق مختلف همچنان نفت ایران به فروش می‌رسد؛ علاوه بر این با اتخاذ سیاست‌های پولی و بانکی در داخل کشور نیز می‌توان ضرر حاصله از تحریم نفتی آمریکا را جبران کرد. حسن مرادی، کارشناس انرژی باور دارد که راهکارهای متنوعی برای مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا وجود دارد.

او گفت: «اقدامات خصمانه آمریکا موضوع تازه‌ای نیست و سال‌هاست که این کشور ایران را تحت فشارهای اقتصادی قرار داده است. فروش امروز نفت ایران با وجود فشارهای آمریکا به یک‌میلیون و هفصدهزار بشکه در روز رسیده است و این اتفاق بسیار خوبی است. بازار جهانی تحمل فشارهای آمریکا را ندارد؛ چنانکه با توافق اوپک و غیراوپک قیمت جهانی نفت به صددلار رسید که این موضوع یک عقب‌گرد برای ترامپ محسوب می‌شود؛ علاوه بر این آمریکا به خیال خودش با تحریم نفتی، فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند در صورتی که ایران با استفاده از راه‌های مختلف همچنان می‌تواند نفت خود را بفروشد».

این کارشناس حوزه انرژی از یک پیشنهاد مهم نیز سخن گفت: «ما می‌توانیم نفت خود را تبدیل کنیم یا به صورت فراورده و میعانات به فروش برسانیم. در این خصوص نیز باید به کشورهای منطقه توجه ویژه‌ای شود؛ به‌نحوی که می‌شود به کشورهایی مانند عراق، سوریه و ترکیه بنزین بدهیم تا با این کار علاوه بر دورزدن تحریم‌ها از قاچاق سوخت نیز جلوگیری کرده باشیم؛ بنابراین راه‌های زیادی برای دورزدن تحریم‌ها وجود دارد که بخشی از آنها را به دلیل محرمانه‌بودن نمی‌توان گفت».

مرادی یکی دیگر نقاط هدف ایران را شرق آسیا معرفی کرد و گفت: «قطعا کشورهای شرق آسیا نیز ظرفیت دیگری برای ایران محسوب می‌شوند؛ به خصوص آنکه بسیاری از آن کشورها مانند مالزی، سنگاپور و اندوزی مسلمان هستند و آمادگی برای همکاری با ایران را دارند».

حسن مرادی درباره بهره‌گیری ازظرفیت‌هایی به جز نفت نیز گفت: «ما نیاز داریم که برای تعامل با شرق و غرب اقدامات ویژه‌ای در حوزه توسعه انجام بدهیم. باید در حوزه ساخت راه‌آهن شرق به غرب پویا عمل کنیم تا بتوانیم از ظرفیت بی‌نظیر چابهار استفاده کنیم. همچنین باید صنعت توریسم توسعه پیدا کند. ایران از هر نظر مستعد بارورشدن صنعت تورسیم است؛ برای مثال تورسیم پزشکی یکی از قابلیت‌هایی است که سالانه مسافران بسیاری را جذب ایران می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد با نگاهی راهبردی به قابلیت‌های جایگزین نفت نیز توجه شود».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید