چرا اصلاح طلبان تهدید به تحریم انتخابات کرده اند؟

کدخبر: ۲۷۹۸۴۰
اقتصادنیوز: تغییر فاز اصلاح طلبان از کنشگری در عرصه سیاسی به کنشگری در عرصه اجتماعی پروژه ای در حال اجراست تا ضمن پاک کردن دامن اصلاحات از آثار و تبعات تصمیمات و عملکرد دولت در 10 ماه آینده، معضلات اقتصادی کشور را نیز دور بزنند و انتخابات مجلس را به آوردگاه پاسخگویی به مطالبات اجتماعی تبدیل کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، مدت ها است که دیگر در اظهارات و مواضع اصلاح طلبان آن اعتماد به نفس روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دیگر به چشم نمی خورد. آنها همچون سربازانی شکست خورده خود را نشان می دهند که دیگر حال و حوصله پشتیبانی از هم قطاران خود را ندارند، چه رسد به آنکه نای پاسخگویی به واکنش های ارسالی از اردوگاه رقیب را داشته باشند.

تقریبا ماهی نیست که چهره ای اصلاح طلب در قالب گفتگو یا انتشار توئیت به ریزش سرمایه اجتماعی این جناح اعتراف نکند و نیروهای اصلاح طلب حاضر در مجلس، شورای شهر و دولت را بابت این اتفاق به ملامت ننشیند.

بخشی از این سخنان به شرح زیر است:

محمدرضا عارف

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان

*بنابر نظرسنجی‌ها جبهه اصلاحات به‌دلیل ضعف عملکرد، بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است.
رییس دولت اصلاحات ما در موقعیت فوق‌العاده سختی قرار داریم باید به ریشه بحران‌ها توجه کرد. نتیجه این وضعیت افزایش بی‌اعتمادی مردم به نظام و تبدیل این بی‌اعتمادی به ناامیدی است. وضعیت کنونی نتیجه برخی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها است که باید اصلاح شود.

صادق زیباکلام

تحلیلگر مسائل سیاسی

* بر اساس مشاهدات عینی و به واسطه ارتباط مستقیم با دانشجویان عرض می‌‍‌کنم به هیچ وجه رضایت، خوش بینی، عزت و احترامی که سه سال پیش قشر تحصیلکرده و جوانان برای اصلاح طلبان قایل بودند امروز نیستند به طوریکه در نتیجه عملکرد آقای روحانی آراء اصلاح طلبان تا اندازه زیادی ریزش کرده که نمی توان آن را نادیده گرفت.

* اصلاح طلبان به جای سکوت کردن باید با یک دست از روحانی حمایت کرده و با دست دیگر با تمام وجود از روحانی انتقاد کنند. متاسفانه اصلاح طلبان این استراتژی را در دولت دوم آقای روحانی به کار نبردند در حالیکه با اجرای این سیاست می‌توانستند هم از عملکرد خود در برابر مردم دفاع و هم با انتقاد از روحانی، ایشان را به سمت برآوردن مطالبات ۲۴ میلیون هدایت کنند.

غلامحسین کرباسچی

دبیرکل حزب کارگزاران

*الان شما بین مردم هم که باشید و آن‌هایی که ممکن است رأیی به اصلاح‌طلبان داده باشند، برداشت آن‌ها این نیست که اصلاح‌طلبان فقط به خدمت یا حل مشکلات سیاسی فکر می‌کنند، مردم فکر می‌کنند که این‌ها هم دنبال قدرت یا پیداکردن جایی در حاکمیت هستند.

*اصلاح‌طلبان باید رفتارشان به‌گونه‌ای باشد که هم حاکمیت و هم مردم و نیز برون‌داد این جریان نشان بدهد که به‌جای رقابت‌های سیاسی به فکر نارسایی‌ها و حل آن‌ها هستند.

محمدرضا تاجیک

تئوریسن جریان اصلاحات

*ساختار اصلاح‌طلبان مانند عمارتی ماسه‌ای درحال فروریختن است، ما اصلاح طلبی را ابزار قدرت قرار دادیم و هر زمان که به قدرت رسیدیم، فراموش کردیم از کجا آمده ایم و چون «اصلاح طلبی بدون اصلاح طلب» داشتیم، مثل دموکراسی بدون دموکرات؛ در فردای قدرت وقتی آب دیدیم مشخص شد شناگران ماهری هستیم و معلوم شد می توانیم مستبدان قاهری هم باشیم.

* اصلاح طلبان امتحان خود را پس دادند و از مردم به عنوان یک تاکتیک و ابزار برای نجات خود بهره بردند و می برند، تاکتیکی برای عبور از بحران و نه یک راهبرد که به آن باور داشته باشند.

الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتمادملی *این یک واقعیت است که محبوبیت اصلاح‌طلبان کم شده اما اگر محبوبیت اصلاح‌طلبان کم شده به این معنی نیست که به محبوبیت اصولگرایان اضافه شده است.
مصطفی هاشمی طبا

*اصلاح طلبان در انتخابات بعدی رای ندارند، عملکرد لیست امید مجلس بسیار کمرنگ بوده است. به اعتقاد من گردانندگان مجلس دهم به بیش از ده نفر هم نمی‌رسند. البته ممکن است در رای‌گیری‌ها مقداری این روند تعدیل شود، ولی فراکسیون امید آنطور که باید و شاید قادر به نقش‌آفرینی در مجلس نیستند.

*اصلاح طلبان مجلس نباید علی‌رغم تعداد نفرات بالا فرمان اداره مجلس را به دست دیگران بسپارند. اینکه برخی چهره‌های اصلاح طلب در مجلس، مدام از نقش‌آفرینی گریزان باشند و خود را مخفی کنند، زیبنده فراکسیون امید نیست.

محمدعلی ابطحی

فعال اصلاح طلب

*با کلی حرارت می گفت اصلاحات مرده. نمی بینید همه از اصلاحات نا امیدند. گفتم اینها نشانه آن است که اصلاحات زنده تر از همیشه است. اعتراض ها به این است که چرا نتوانسته ایم اصلاحات را قوی وموثر به پیش ببریم. مردم از اصلاح طلبان ناراضی هستند نه از اصلاحات.

 

علی صوفی

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات

*مردم نسبت به عملکرد اصلاح طلبان بی اعتماد شدند و پیش بینی می شود که دیگر به کاندیداهای ما اقبالی نداشته باشند بنابراین شاید این طور تحلیل شود که آقای حجاریان با این پیش فرض که می داند در آینده دیگر اقبالی از طرف مردم بر اثر سرخوردگی به صندوق رأی وجود نخواهد داشت چنین صحبتی کرد. این تحلیل عقلی و منطقی است و می تواند مبنا داشته باشد.
روزنامه سازندگی

*عملکرد منفی اصلاح‌طلبان در شهرداری تهران، سهم‌خواهی گسترده حزب اتحاد ملت و تسخیر پست‌های مدیریتی شهرداری تهران کندوی عسل آنها بود. آنها در کندوی شیرین عسل افتاده بودند بی‌این‌که بدانند نیش زنبورها در راه است.

* آنچه اصلاح‌طلبان در شهرداری تهران کاشتند، در انتخابات مجلس برداشت خواهند کرد. منفعت‌طلبی و سهم‌خواهی تنها صدایی بود که از شورای شهر و شهرداری تهران بیرون آمد. پس بی‌دلیل نیست که سال آینده، سال تردید است. تردید و ترس برای اصلاح‌طلبانی که چشم بر وعده‌های خود بستند و برخی جیب خود را باز کردند.

شاید نتیجه نگاه ساده و سطحی به این اعترافات، آن باشد که اصلاح طلبان از هم اکنون دستان تسلیم را در برابر رقیب بالا گرفتند و آماده می شوند که از اسفند 98 تا ریاست جمهوری 1400 سنگر به سنگر کرسی های قدرت را به رقیب سنتی خود تحویل دهند.

اما با توجه به اظهارنظر اخیر سعید حجاریان کنار هم قراردادن مواضع می تواند از واقعیتی دیگر پرده بردارد و آنکه اینکه اصلاح طلبان تحولات ماه هآی آتی عرصه سیاسی کشور را پرالتهاب پیش بینی می کنند بنابراین می خواهند سر خود را پایین بگیرند تا به سلامت از طوفان پیش رو عبور کنند.

در روزهایی که اصولگرایان مشغول پرداختن به مشکلات اقتصادی هستند اما اصلاح طلبان در قالب پروژه «آرامش فعال» می خواهند به حوزه اجتماعی ورود کنند و مباحث و دغدغه های مردم در این حوزه را زمزمه و سپس بلند بلند تکرار کنند.

تحلیل اصلاح طلبان آن است که گرچه در عرصه سیاسی و اقتصادی نمره قبولی نگرفتند اما اصولگرایان نیز در زمان دولت های نهم و دهم امتحان خود را در حوزه مدیریت اقتصادی و سیاسی کشور پس دادند بنابراین جامعه به تقابل های کلامی یا شعارهای سیاسی و اقتصادی هیچ کدام از دو جناح روی خوش نشان نمی دهد. از این رو آنها می کوشند این باور را در ذهن مردم جامعه نهادینه کنند که «گرچه ما در عرصه سیاست شکست خوردیم و انتظارات عمومی را برآورده نکردیم اما فقط ما هستیم که به مشکلات اجتماعمی مردم آگاهیم و برای رفع این مشکلات دغدغه داریم».

به نظر می رسد تغییر فاز اصلاح طلبان از کنشگری در عرصه سیاسی به کنشگری در عرصه اجتماعی پروژه ای در حال اجراست تا ضمن پاک کردن دامن اصلاحات از آثار و تبعات تصمیمات و عملکرد دولت در 10 ماه آینده، معضلات اقتصادی کشور را نیز دور بزنند و انتخابات مجلس را به آوردگاه پاسخگویی به مطالبات اجتماعی تبدیل کنند. به همین دلیل هم هست که آنها می گویند دیگر بازار سیاست برایشان چندان مهم نیست و حتی شاید بخواهند در انتخابات حضور نداشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید