مرور باخت‌های تلخی که استقلال را از قهرمانی دور کرد

کدخبر: ۲۸۰۳۶۶
​اقتصاد نیوز:با شکست استقلال مقابل پدیده شانس قهرمانی‌ این تیم در لیگ برتر به حداقل رسید.
مرور باخت‌های تلخی که استقلال را از قهرمانی دور کرد

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، استقلال تهران در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر 3 بار عنوان قهرمانی را کسب کرده و در اکثر دوره‌هایی که این رقابت‌ها برگزار شده در بین تیم‌های مدعی حضور داشته است. آبی‌پوشان تهرانی برای لیگ هجدهم هم با وجود اینکه نتوانسته بودند در هفته‌های ابتدایی نتایج قابل قبولی بگیرند اما توانستند خود را به جمع مدعیان برسانند و شانس خوبی برای قهرمانی هم داشتند. شاگردان وینفرد شفر با باختی که مقابل پدیده در مشهد متحمل شدند حالا دیگر کمترین شانس را برای قهرمانی دارند. با توجه به باخت و دور شدن استقلال از قهرمانی در لیگ برتر، چند باخت آبی‌پوشان در تاریخ لیگ که آن‌ها را از قهرمانی دور کرده است را مرور کرده‌ایم. 

اولین تیم

در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر استقلال اولین تیمی بود که تا یکقدمی قهرمانی پیش رفت اما در کسب این عنوان ناکام بود. در دوره‌ی اول رقابت‌های لیگ برتر زنده‌یاد منصور پورحیدری هدایت آبی‌پوشان پایتخت را بر عهده داشت. استقلالی‌ها در هفته‌ی پایانی رقابت‌ها باید در انزلی به مصاف ملوان می‌رفتند و با توجه به تفاضل گل بهتری که نسبت به پرسپولیس داشتند در صورت کسب یک تساوی در انزلی هم قهرمان لیگ می‌شدند. در هفته‌ی آخر اما استقلالی‌ها با تک گل بابک پورغلامی به ملوان باختند و پرسپولیسی‌ها هم با تک گل ابراهیم اسدی در تهران فجرسپاسی را بردند تا قهرمانی برای استقلال از دست برود و پرسپولیس قهرمان اولین دوره رقابت‌های لیگ برتر شود. 

نقش پررنگ استقلال اهواز

برای لیگ سوم استقلالی که در لیگ دوم نتایج دور از انتظاری گرفته بود، امیر قلعه‌نویی را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد. قلعه‌نویی در اولین تجربه‌ی سرمربیگری خود در استقلال تیم جوان و قدرتمندی را آماده‌ی حضور در رقابت‌ها کرده بود. شاگردان او تا یک هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر شانس اصلی قهرمانی بودند. آن‌ها در هفته‌ی ما قبل پایانی در حالی که صدر جدول رده بندی قرار داشتند، در اهواز به مصاف هم نام اهوازی خود رفتند و بازی را با نتیجه‌ی 2 بر یک واگذار کردند. در همان هفته پاس تهران در یک بازی پر گل 4 بر 3 از سد میزبان خود سپاهان اصفهان گذشت و با توجه به شکست استقلال، به صدر جدول رده بندی رسید. در هفته‌ی پایانی پاس در تهران به مصاف استقلال اهوازی رفت که هفته‌ی گذشته استقلال تهران را برده بود و موفق شد با 5 گل حریف اهوازی خود را شکست دهد و قهرمان لیگ سوم شود. 

باخت به حریف مستقیم

اولین قهرمانی استقلال در لیگ برتر به پنجمین دوره‌ی این رقابت‌ها برمی‌گردد. امیر قلعه‌نویی در سومین فصل حضورش به عنوان سرمربی در استقلال این تیم را قهرمان لیگ برتر کرد. قلعه‌نویی بعد از قهرمانی با استقلال در لیگ برتر و حذف تیم ملی از رقابت‌های جام جهانی 2006 آلمان، جانشین برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی شد. با رفتن امیر قلعه‌نویی به تیم ملی، مسوولان باشگاه استقلال کمک او در فصل قهرمانی؛ صمد مرفاوی را به عنوان سرمربی این تیم برای لیگ ششم انتخاب کردند.

مرفاوی هم همراه با استقلال شانس خوبی برای قهرمانی  در لیگ برتر داشت و تا یکقدمی قهرمانی در اولین فصل حضورش در استقلال هم پیش رفت. او که شاگردانش در بازی رفت دربی 2 بر یک به رقیب سنتی خود پرسپولیس که مصطفی دنیزلی ترک هدایت آن‌ها را بر عهده داشت باخته بودند، بعد از تساوی یک بر یک در بازی برگشت و در فاصله‌ی 7 هفته تا پایان لیگ در پاسخ به این انتقاد که پرسپولیس در دربی خوب‌تر بازی کرده است، گفت: «مهم خوب بازی کردن در دربی نیست. مهم این است که الان 12 امتیاز از پرسپولیس بیشتر داریم». در آن هفته پرسپولیسی‌ها 34 امتیاز داشتند و استقلال تهران هم با 46 امتیاز در رده‌ی دوم جدول رده بندی قرار داشت. بعد از آن بازی با وجود اینکه استقلالی‌ها نتایج خوبی نمی‌گرفتند اما باز هم تا پایان هفته‌ی بیست و هشتم لیگ صدر جدول بودند. شاگردان مرفاوی از 5 بازی خود 5 امتیاز گرفته بودند و در صدر جدول رده بندی قرار داشتند. آن‌ها در هفته‌ی ما قبل پایانی باید به مصاف رقیب مستقیم خود در قهرمانی سایپا که یک امتیاز آز آن‌ها کمتر داشت، می‌رفتند. شاگردان علی دایی در تیم سایپا موفق شدند در آن بازی با نتیجه‌ی 2 بر یک از سد استقلال میزبان بگذرند و با کسب آن برد جای استقلال را در صدر جدول رده بندی گرفتند. در هفته‌ی پایانی رقابت‌ها هم سایپایی‌ها با 2 گل در روز خداحافظی علی دایی  از فوتبال، مس کرمان را بردند تا دایی با قهرمانی از فوتبال خداحافظی کند. استقلالی‌ها هم در بازی پایانی خود مقابل پاس تهران به تساوی یک بر یک رضایت داداند و در نهایت به مقام چهارم لیگ برتر رسیدند.

شاگردان مصطفی دنیزلی در تیم پرسپولیس هم از غفلت استقلالی‌ها استفاده کردند و با نتایج خوبی که در هفته‌های پایانی گرفتند با وجود اینکه در فاصله‌ی 7 هفته مانده به پایان رقابت‌ها 12 امتیاز از رقیب سنتی خود استقلال کمتر داشتند، در نهایت با یک امتیاز بیشتر بالاتر از استقلال در رده‌ی سوم جدول رده بندی قرار گرفتند. 

باز هم ملوان

در لیگ سیزدهم شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم استقلال در فاصله‌ی 4 هفته تا پایان رقابت‌ها در صدر جدول رده بندی قرار داشتند. آن‌‌ها در هفته‌ی بیست و هفتم رقابت‌ها به انزلی رفتند و در بازی مقابل ملوان با نتیجه‌ی 4 بر 2 از میزبان خود شکست خوردند. این باخت دور از انتظار استقلال را وارد حاشیه کرد. شاگردان قلعه‌نویی بعد از آن باخت به نفت تهران هم باختند و در هفته‌ی ما قبل پایانی فولاد را در اهواز بردند. استقلالی‌ها وقتی به بازی با تراکتور در هفته‌ی پایانی رسیدند، در کنار 4 تیم فولاد خوزستان، پرسپولیس، سپاهان و نفت تهران برای قهرمانی در لیگ برتر شانس داشتند. آن‌ها اگر از سد تراکتورسازی می‌گذشتند، حداقل سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست می‌آوردند. بازی اما آنطور که شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم استقلال می‌خواستند پیش نرفت و تراکتورسازی تبریز بود که با نتیجه‌ی 3 بر یک موفق شد میزبان خود را شکست دهد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم استقلال با آن باخت تلخ در آزادی، سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم از دست دادند و بعد از تیم‌های فولاد خوزستان، پرسپولیس، سپاهان و نفت تهران در لیگ برتر پنجم شدند.

وقتی امیر قهرمانی را از استقلال گرفت

در فاصله‌ی دو هفته مانده تا پایان لیگ پانزدهم، استقلال تهران با پیروزی مقابل سایپا و با توجه به شکست پرسپولیس مقابل نفت تهران در ورزشگاه آزادی، با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس و استقلال خوزستان در صدر جدول رده بندی قرار داشت. همه چیز برای قهرمانی دست استقلالی‌ها بود آن‌ها در دو بازی پایانی خود تا پایان لیگ باید به مصاف تراکتورسازی تبریز و صبای قم می‌رفتند. هدایت تراکتورسازی بر عهده‌ی امیر قلعه‌نویی تنها فردی که در لیگ برتر با استقلال قهرمان شده است، بود. استقلالی‌ها فکر نمی‌کردند که در آن بازی به میهمان خود ببازند اما تراکتورسازی تبریز موفق شد با نتیجه‌ی 3 بر 2 از سد استقلال در بازی‌ای که بین امیر قلعه‌نویی و مهدی رحمتی دروازه‌بان استقلال هم بحث‌هایی به وجود آمد و به جنجال کشیده شد، بگذرد. با آن شکست قلعه‌نویی قهرمانی را از استقلال گرفت و در نهایت استقلال خوزستان با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس قهرمان لیگ شد. استقلالی‌ها هم در هفته‌ی پایانی مقابل صبای قم به تساوی یک بر یک رسیدند و در نهایت در جایگاه سوم جدول رده بندی قرار گرفتند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید