توفیقی: برخی اختیارات از وزارت علوم سلب شده است

کدخبر: ۲۸۰۵۹۹
اقتصادنیوز : وزیر اسبق علوم و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، می گوید : برخی اختیارات از وزارت علوم مانند جذب هیأت علمی و آیین نامه ارتقاء سلب شده است و همه تاکید دارند بر اساس روال جاری دنیا، دانشگاه ها از اختیارات کافی برخوردار هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جعفر توفیقی عصر امروز دوشنبه در اختتامیه چهارمین همایش ملی آموزش عالی، با طرح این پرسش که دانشگاه ها چگونه می توانند نظام مدیریت خود را تنظیم کنند تا به اهداف مدنظرشان برسند؟ ، افزود: برخوردار نبودن از استقلال کافی آیا می تواند مانعی برای رسالت های اجتماعی دانشگاه ها باشد یا اینکه در همین شرایط هم می توانند به بخش مهمی از رسالت های خود عمل کنند؟

وی در این همایش یک روزه در دانشگاه صنعتی شریف ، افزود: حتی چندین مورد در قوانین کشور داریم که دانشگاه ها باید این اختیارات را داشته باشند و با مصوبات هیأت امنای خود اداره شوند اما در اجرا اختلالاتی ایجاد شده که اجازه نمی دهد از ظرفیت این قانون به خوبی استفاده شود.

توفیقی گفت: وزارت علوم باید براساس قوانین و مقررات کشور، اختیارات را به دانشگاه ها برگرداند که این مسئله بستگی کامل به تلاش های دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی دارد. این مسئله شدنی است و اگر دانشگاه ها به خصوص روسای دانشگاه ها پیگیر باشند به سمت استقلال بیشتری می روند.

وی درباره برخی ایرادات آیین نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی، گفت: این آیین نامه یکی از ابزارهای سیاستی و تربیتی است. هر آیین نامه ای که وزارت علوم وضع کند، هیأت علمی به دنبال اجرای آن، ماموریت های دانشگاه را انجام می دهد. انتقاد وارده به آیین نامه ارتقاء، مقاله محور بودن و عدم توجه به نیازهای جامعه است.

توفیقی با بیان اینکه ، این آیین نامه در اجرا مشکل دارد. افزود: دانشگاه بساطی برای فعال شدن همه ظرفیت ها پهن نمی کند. به محض اینکه یک استاد 50 مقاله داد، می گویند می تواند ارتقا یابد. 

وی تصریح کرد : نباید اصرار کنیم همه دانشگاه ها پژوهشی باشند و با محور مقاله، ارتقا یابند به عنوان مثال از 6900 دانشگاه آمریکا 300 دانشگاه پژوهشی است. ما می توانیم یک دانشگاه آموزش محور در بالاترین سطح آموزشی داشته باشیم. 

وزیر اسبق علوم در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: در آموزش عالی، نیروی انسانی را با دو بخش اعضای هیأت علمی و دانشجویان تفکیک کرده ایم. دانشگاه چه نظام مدیریتی را باید اعمال کند که وقتی استاد و دانشجو وارد دانشگاه می شوند در طول مسیر شغلی، توانمندی هایی کسب کنند که یک کنشگر در ایفای مسئولیت اجتماعی شوند؟

وی اظهار کرد: اگر استاد یک پژوهشگر برجسته است، موضوعات جامعه را چگونه می تواند به رساله خود تبدیل و چطور با صنعت ارتباط برقرار کند؟ این مسائل، مصادیق جامعه محوری است. وقتی از دانشگاه جامعه محور حرف می زنیم، دانشگاهی را می گوییم که توانمندی های خود را در خدمت شناسایی مشکلات جامعه قرار دهد.

به گفته توفیقی، دانشجو از لحظه شروع تحصیل در دانشگاه نباید رها شود چرا که بعد از دانش آموختگی دانشجو، همه انتقاد می کنند که چرا دانشجو فاقد مهارت است. در حالی که دانشجو از روزی که به دانشگاه می آید باید تحت نظام مدیریتی باشد و استعدادهایی که از او انتظار می رود را عملیاتی کند.

وی افزود: دوره های کارشناسی بیشترین قابلیت مهارت افزایی را دارد چون دانشجو هنوز مستعد آموزش است. امروز دانشگاه های برتر دنیا از همان روز اول تمام شایستگی مورد نیاز دانشجو را به تمام سیستم آموزشی دیکته می کنند. دانشجویی که به دانشگاه آمده است، باید شایستگی های دانشی، مهارت های اجتماعی و بینش ها را نسبت به توسعه پایدار و ارزش های اخلاقی و اجتماعی داشته باشد. 

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در پایان افزود: تمام نظام دانشگاه، کلاس درس و مدیریت باید در خدمت پرورش استعدادها قرار گیرد. اخلاق مدار بودن، به توسعه پایدار اندیشیدن و اعتماد به نفس و امید داشتن دانشجو به آینده بعد از دانش آموختگی امکان ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید