توصیه کوشنر به مقامات فلسطین و اسرائیل؛

پیش از اقدامات یکجانبه نگاهی به متن «معامله قرن» بیاندازید

کدخبر: ۲۸۱۱۹۷
اقتصادنیوز؛ جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید گفت کهاسرائیل و فلسطین پیش از هرگونه اقدام یکجانبه، به پیشنهاد صلح خاورمیانه رئیس جمهوری آمریکا (معامله قرن) نگاهی با دقت بیندازند.
پیش از اقدامات یکجانبه نگاهی به متن «معامله قرن» بیاندازید

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از ایسنا؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روزهای آخر کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود تا شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری را به اسرائیل ملحق کند؛ اقدامی که با محکومیت‌های گسترده از سوی فلسطینی‌ها و جهان عرب همراه بوده و اقدامات صلح آمریکا را دچار پیچیدگی می‌کند.

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در مؤسسه سیاست گذاری خاور نزدیک در واشنگتن گفت که پیشنهاد صلح خاورمیانه (معامله قرن) که تنظیم شده، به زودی منتشر می‌شود و اسرائیل و فلسطین باید پیش از انجام اقداماتی یکجانبه، منتظر آن بمانند.

وی ادامه داد، این مساله زمانیکه نتانیاهو دولت ائتلافی جدید را تشکیل می‌دهد با دولت اسرائیل بررسی می‌شود.

کوشنر با اشاره به این مساله که الحاق شهرک‌ها را با نتانیاهو مورد بررسی قرار نداده، افزود: امیدوارم دو طرف نگاهی با دقت به آن بیندازند پیش از آنکه اقداماتی یکجانبه انجام دهند.

کوشنر و جیسون گرینبلات، فرستاده خاورمیانه دو سال گذشته را به ارائه و تدوین پیشنهاد صلح و با این امید گذرانده‌اند که چارچوبی را برای یک گفتگوی مجدد بین اسرائیل و فلسطین ارائه کنند.

فلسطینی‌ها گفتگو با طرف آمریکایی را از زمانی رد کرده‌اند که ترامپ تصمیم گرفت تا سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کند و آن را پایتخت اسرائیل اعلام کرد.

فلسطینی‌ها خواهان ایجاد یک کشور در کرانه باختری، قدس و نوار غزه هستند.

کوشنر قرار است پیشنهادهای خود را در ژوئن و پیش از ماه رمضان اعلام کند.

وی گفته است: آنچه که ما می‌توانیم ارائه کنیم، راه‌حلی است که باور داریم یک نقطه آغاز خوب برای مسائل سیاسی و طرح کلی برای چیزی است که می‌تواند به این افراد برای یک زندگی بهتر کمک کند. من به دنبال تلاشی برای یافتن یک راه حل برای دو طرف بودم و فکر می‌کنم آن چیزی که ما ارائه می‌کنیم، چارچوبی است که به نظرم واقعی است. این اجرایی است و چیزی است که به نظرم باعث می‌شود تا دو طرف زندگی بهتری داشته باشند.

به گفته کوشنر، این پیشنهاد اقدامی برای اعمال خواسته‌های آمریکا در منطقه نیست.

فلسطینی‌ها تردید خود را بابت تلاش‌های داماد ترامپ ابزار کرده و مقام‌ها و تحلیلگران عرب بر این باورند که این طرح قطعا حامی اسرائیل است چون دولت ترامپ موقعیتی سختگیرانه در قبال فلسطینی‌ها گرفته که شامل قطع کمک‌ها و تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین، ساف در واشنگتن می‌شود.

گرینبلات نیز گفته که مذاکره کنندگان آمریکایی انتظار دارند که هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها به بخش‌هایی از این طرح معترض شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید