شیوع گسترده افسردگی در کشور

کدخبر: ۲۸۱۵۷۱
اقتصاد نیوز: ​وزیر بهداشت با تاکید بر نبود هیچ گونه کمبود دارویی در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج، در عین حال بر لزوم تزریق نشاط و امیدبخشی به جامعه از سوی مدیران، صدا و سیما، هنرمندان و رسانه‌ها تاکید کرد.
شیوع گسترده افسردگی در کشور

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در حاشیه بازدید از کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی شفیعیه زنجان با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کترل فشارخون بالا و همچنین پیشگیری از دیابت در کشور، در خصوص بودجه‌های مورد نیاز اجرای این طرح‌ها، گفت: در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و در این شرایط باید کیفیت مدیریت را افزایش دهیم و با منابع موجود، اولویت بندی‌ها را مشخص کنیم و منابع جدیدی را برای اجرای این طرح‌ها طلب نخواهیم کرد.

وی گفت: با منابع مصوب وزارت بهداشت همراه با افزایش کیفیت خدمات و اولویت بندی خدمات پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر درمان بستری و توزیع عادلانه منابع، طرح‌ها و برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم.

نشاط و امیدبخشی به جامعه تزریق شود

وی در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌های روان، گفت: وزارت بهداشت به تنهایی متولی تامین سلامت روان جامعه نیست، بلکه صدا و سیما با تزریق نشاط بیشتر که رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها بر ایجاد امید و نشاط و پیشگیری از ناامیدی و یاس در جامعه تاکید کرده‌اند، می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد، همه باید به همدیگر کمک کنیم و در این مسیر، هنرمندان، مدیران و رسانه‌ها باید امیدبخشی به جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود ۳۰ سال پیش ادغام مراقبت‌های روان در شبکه بهداشت و درمان را اجرا کردیم، افزود: در وزارت بهداشت رسیدگی به سلامت روان را به عنوان اولویت با مشارکت سایر بخش‌ها در نظر داریم تا بتوانیم در آموزش و پرورش و صدا و سیما به توسعه نشاط و سلامت روان کمک کنیم.

تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی دروغ است

 

نمکی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر تامین دارو در کشور، گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا، کشور و مردم ما در همه ابعاد را مورد هدف قرار داده و آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، اما این یک دروغ بزرگ است، چون نقل و انتقال مالی برای همه امور حتی کمک ایرانیان خارج از کشور به سیل زدگان با مشکلاتی روبرو است.

کمبود داروی خاص و صعب‌العلاج نداریم

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه راهکار‌هایی را پیدا کرده‌ایم که تا امروز کمبودی در دارو‌های بیماران خاص، صعب العلاج و تجهیزات پزشکی نداشته‌ایم و به جرات می‌توانم بگویم که کمبود دارویی امروز در کشور از روز مشابه سال گذشته نیز کمتر است.

وزیر بهداشت در خصوص تقویت ناوگان اورژانس کشور، گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور اضافه می‌شود و تعدادی پایگاه اورژانس هوایی نیز راه اندازی خواهند شد.

راه‌اندازی بیش از ۲هزار تخت بیمارستانی تا پایان سال

 

بنابر اعلام وبدا، نمکی از راه‌اندازی بیش از دو هزار تخت بیمارستانی در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: در مناطق مختلف، نیاز به تخت‌های بیمارستانی متفاوت است، چون در برخی مناطق، تعداد تخت‌های بیمارستانی بیشتر از حد نیاز است و در برخی مناطق از نظر تخت، با کمبود روبرو هستیم و همکارانم، نیاز‌های واقعی استان‌ها به تخت بیمارستانی مبنی بر توزیع منطقه‌ای را بررسی می‌کنند، چون توزیع عادلانه تخت‌های بیمارستانی در استانها، مهم‌تر از تعداد آن‌ها است.

وزیر بهداشت افزود: در مناطق مختلف کشور، وجود یا ایجاد ۱.۶ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر را از وظایف دولت می‌دانیم و سایر تخت‌های بیمارستانی مورد نیاز توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد و فضا برای ورود بیشتر بخش خصوصی را ایجاد خواهیم کرد، البته این به معنی افزایش پرداختی بیماران نیست، بلکه سوبسید‌های لازم را برای مناطق کمتر برخوردار می‌پردازیم تا پرداختی بیماران افزایش پیدا نکند.

شیوع افسردگی در کشور بالاست

 

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت همچنین در دیدار با آیت الله خاتمی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان اظهار داشت: در زنجان نمایشگاه عکس سلامت روان را افتتاح کردیم و امروز پریشان خاطری و افسردگی یکی از مخاطرات اجتماعی بزرگ کشور‌های جهان به ویژه ایران است و متاسفانه شیوع افسردگی در کشور بالا است و معتقدیم که افسردگی یکی از عوامل رغبت به اعتیاد، خودکشی و خشونت است.

وی یادآور شد: افتخار داشتم که حدود ۳۰ سال پیش که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، برای اولین بار خدمات مراقبت‌های سلامت روان را در شبکه بهداشت و درمان ادغام کنیم و در شهرداری تهران و برخی شهرداری‌های دیگر، پروژه شهر سالم را در جهت ارتقای سلامت روحی، معنوی و اجتماعی نوشتیم.

 

تاثیر هنر در روح‌نوازی جامعه

وزیر بهداشت با تاکید بر این که بکارگیری هنر در روح نوازی جامعه بسیار مهم است، به حضور خود در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی سلامت روان در روز دوم سفر به استان‌های اردبیل و زنجان اشاره کرد.

پیگیری تحول در حوزه بهداشت

نمکی با اشاره به توفیقات زیاد طرح تحول سلامت در توسعه زیرساخت‌های درمان، گفت: در دوره جدید وزارت بهداشت، توسعه زیرساخت‌های حوزه بهداشت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، البته دکتر هاشمی و تیم مدیریتی وزارت بهداشت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، زحمات زیادی کشیدند، اما مقداری، بخش بهداشت و پیشگیری مغفول ماند و در صدد هستیم که به تحول در حوزه بهداشت توجه ویژه کنیم و اعتقاد داریم که اگر در بخش بهداشت، یک ریال سرمایه گذاری کنیم از صد‌ها تومان در بخش درمان، پیشگیری خواهیم کرد.

 

بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه

وی از آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح با هدف آگاهی مردم از فشار خون اجرا می‌شود، چون ۵۰ درصد از بیماران دارای فشار خون از بیماری خود آگاهی ندارند و وقتی متوجه می‌شوند که با سکته مغزی و قلبی به بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراجعه کرده یا نیاز به دیالیز پیدا می‌کنند.

وزیر بهداشت، کنترل بیماری‌های غیرواگیر به ویژه فشار خون را نیازمند تغییر شیوه زندگی، تغذیه و افزایش تحرک بدنی در جامعه دانست و افزود: باید مردم را از قاتل خاموش یا همان فشار خون آگاه کنیم و در این صورت می‌توانیم با هزینه اندک، از عوارض بالا جلوگیری کنیم.

۴۰۰ خانه بهداشت عشایری راه‌اندازی می‌شود

نمکی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری در کشور راه اندازی می‌شود و معتقدیم که اگر از بین عشایر، افرادی را آموزش دهیم و این افراد را با کانکس یا خانه‌های بهداشت سیار با پنل خورشیدی همراه با عشایر و کوچ به ییلاق و قشلاق بفرستیم، به شدت باعث دلگرمی عشایر و جلوگیری از تبدیل زندگی کوچ نشینی به حاشیه نشینی شهر‌ها خواهد شد و هزینه ایجاد این ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری، کمتر از هزینه ساخت ۱۰ تخت بیمارستانی خواهد بود.

وی تاکید کرد: امسال با تکیه بر عدالت اجتماعی و عدالت در توزیع منابع، پروژه‌های بهداشتی و درمانی را در سطح کشور تکمیل می‌کنیم و دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت را افزایش می‌دهیم، اما اولویت ما، بهداشت و درمان سرپایی است، چون ساخت یک کلینیک کمتر از ساخت یک تخت بیمارستانی، هزینه بر است و اگر بتوانیم در مراحل اولیه، بیماری‌ها را تشخیص دهیم، از تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور و عوارض زیاد به مردم جلوگیری کرده ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های واگیر نقش محوری و اساسی داشت، گفت: امروز بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و حوادث جاده‌ای چالش‌هایی را برای نظام‌های سلامت ایجاد کرده اند که کنترل و پیشگیری از آن‌ها نیازمند مشارکت همه دستگاه ها، سازمان‌ها و مردم است و باید به مدارس و جامعه ورود کنیم و سایر بخش‌ها و افراد موثر مانند روحانیون به کمک وزارت بهداشت بیایند.

بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت در ادامه سفر دو روزه خود به استان‌های اردبیل و زنجان، به منظور افتتاح ۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی و بازدید از مراکز درمانی و پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت و حضور در مراسم اختتامیه جشنواره عکس سلامت روان، وارد استان زنجان شد.

این ۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان‌های خدابنده، زنجان، سلطانیه، طارم، خرمدره، ایجرود و ماهنشان به بهره‌برداری می‌رسند. همچنین دکتر نمکی در این سفر، نمایشگاه عکس سلامت روان را در موزه کارخانه کبریت زنجان افتتاح کرده و در ادامه با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، دیدار و گفتگو کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید