مکمل‌های ویتامین D بر بدن چه تاثیری می گذارد

کدخبر: ۲۸۱۵۲۳
اقتصادنیوز: تاکنون تحقیقات متعددی انجام شده است که نشان دهنده نقش حفاظتی ویتامین D در برابر انواع بیماری‌ها و اختلالات هستند، اما تحقیقات اخیر بسیاری از این کارکردها را به چالش کشیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز:  با وجود این که تحقیقات مختلف کمبود ویتامین D را با مشکلات متعددی از جمله افزایش ریسک برخی از انواع سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و افسردگی مرتبط دانسته شده است، این تحقیقات جامع نیستند. محققان می‌دانند که ویتامین D در جذب کلسیم و حفظسلامت استخوان‌ها موثر است. 

بسیاری معتقدند این ویتامین موجب استحکام و جلوگیری از شکستن استخوان‌ها می‌شود. اما پس از بررسی مجموعه‌ای از تحقیقات، گزارشی که در ماه اکتبر منتشر شد به این جمع‌بندی رسید که داروهای مکمل ویتامین D صرف‌نظر از میزان ویتامین موجود در آن‌ها فاقد هرگونه اثری بر استحکام استخوان‌ها است. 

در ماه نوامبر تحقیقات جامع دیگری که توسط انستیتوی ملی سلامت در یک دوره ۵ ساله و با کمک ۲۶ هزار داوطلب بالای ۵۰ سال انجام گرفت، مشخص شد مکمل‌های ویتامین D موجب کاهش ریسک سرطان، حمله قلبی یا سکته مغزی نمی‌شوند. 

در ماه فوریه نیز تحقیقاتی منتشر شد که تحقیقات پیشین در مورد رابطه بین مکمل‌های ویتامین D و شانس بقا در برابر سرطان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در نتیجه مشخص شد که مصرف این مکمل‌ها اثری بر کاهش ریسک سرطان ندارد. با وجود این موجب کاهش ۱۳ درصدی ریسکمرگ در اثر سرطان می‌شود. 

محققان توصیه می‌کنند که اگر بدن شما دارای میزان کافی ویتامین D است، از مصرف مکمل‌ها خودداری کنید. با وجود این دریافت میزان کافی این ویتامین از رژیم غذایی، امری دشوار است. 

بهترین روش دریافت ویتامین این است که دو تا سه بار در هفته روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را زیر نور خورشید سپری کنید. زیرا پرتوهای ماوراء‌بنفش خورشید موجب تولید ویتامین D‌ در بدن می‌شود. با وجود این برخی دیگر معتقدند این کار موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید