ایران با خویشتن‌داری از درگیری نظامی با امریکا جلوگیری کند

کدخبر: ۲۸۲۸۹۱
اقتصادنیوز: دبیر بخش دفاعی و امنیتی نشریه انگلیسی ایندیپندنت معتقد است هرچند طرف‌های باقی‌مانده در برجام ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی ایران را نپذیرفتند اما خواهان درگیری نظامی میان ایران و آمریکا نیستند و ایران هم بایستی با خویشتن‌داری از تشدید اوضاع جلوگیری کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای 60 روز» را به اعضای برجام اعلام کرد و گفت: اگر اروپایی‌ها در مدت 60 روز به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز برمی‌گردیم؛ در غیر این صورت، 2 اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، ضرب‌الاجل ایران را نپذیرفت اما تأکید کرد که برای پیاده‌سازی کامل برجام تلاش می‌کند. مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان هم با اشاره به پایبندی خود به برجام، خواستار خویشتن‌داری و اجرای کامل تعهدات ایران در این توافق شدند.

در همین رابطه کیم سنگوپتا روز شنبه درگفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: ایران تاکنون به برجام متعهد بوده و این مساله توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضاء برجام تائید شده است. اما این سؤال مطرح است که بعداز این چه اتفاقی خواهد افتاد. 

وی عنوان کرد عناصری در دولت آمریکا به رهبری جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) به دنبال رویارویی نظامی با ایران هستند و 'باید مراقب بود که در این شرایط لفاظی ها به رویارویی نظامی تبدیل نشود.'

این روزنامه‌نگار انگلیسی در پاسخ به این سؤال که در صورت بروز درگیری نظامی میان ایران و آمریکا، طرف‌های برجام که شاهد پایبندی ایران به تعهداتش بودند، از کدام طرف جانب‌داری خواهند کرد گفت: آمریکا هنوز می‌خواهد از جنگ با ایران پرهیز کند؛ بعید می‌دانم کسی در این مقطع خواهان درگیری باشد و همه تلاش می‌کنند تا از وقوع آن جلوگیری کنند. به نظر من اروپا روی آمریکا و ایران فشار خواهد آورد تا این مساله به‌جایی که دیگر نتوان کنترلش کرد کشیده نشود. به‌هرروی در وضعیت بسیار دشواری قرار داریم و دو طرف بایستی علاوه بر اقداماتشان مراقب صحبت‌هایشان باشند 

سنگوپتا پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی او از واکنش اروپا به ضرب‌الاجل 60 روزه ایران گفت: آن‌ها می‌خواهند که برجام موفق شود. به همین خاطر سازوکاری را عرضه کردند تا شرکت‌های بازرگانی و بانک‌ها به تجارت با ایران ادامه دهند اما تهدید بزرگ‌تر تحریم‌های آمریکاست که آن‌ها را دورنگه داشته است. 

او به پایان مهلت معافیت‌های آمریکا برای خریداران نفت به‌عنوان تلاشی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: من کلافگی ایران را درک می‌کنم اما در این شرایط بایستی خیلی مراقب باشد. درعین‌حال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درراه است و ترامپ ممکن است پیروز نشود یا استیضاح شود. لذا ایران تا می‌تواند بایستی زمان بخرد.

این روزنامه‌نگار انگلیسی همچنین مصاحبه اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با فاکس نیوز را ایده خوبی توصیف کرد که مستقیماً با طرفداران ترامپ صحبت شود، چون به گفته او، 'بسیاری از آن‌ها مخالف ماجراجویی‌های خارجی هستند.'

وی توضیح داد که در واشنگتن بین افراد جنگ‌طلب مانند بولتون و آن‌هایی که لزوماً به دنبال جنگ نیستند دودستگی وجود دارد و افزود: ' هنوز راه‌هایی وجود دارد تا از عواقب غیرضروری جلوگیری کرد.'

این روزنامه‌نگار انگلیسی درباره پیشنهاد آمریکا برای توافق جدید با ایران هم از اصطلاح خالی شدن باد لفاظی های رئیس‌جمهوری آمریکا استفاده کرد و گفت: کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی به‌خوبی این کار را انجام داد و از بروز درگیری نظامی با آمریکا جلوگیری کرد. 

سنگوپتا با اشاره به اینکه ترامپ تصور می‌کند می‌تواند با ایران به توافق جدیدی دست پیدا کند، مدعی شد که ایران با بهره‌گیری از تاکتیک کره‌شمالی می‌تواند اوضاع راکمی آرام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید