رواج بی ادبی کلامی در شبکه‌های اجتماعی

کدخبر: ۲۸۳۱۲۵
​اقتصاد نیوز:خشونت، پرخاشگری و رواج آن در سطح جامعه یکی از ناهنجاری‌های مطرح در حوزه مطالعات جامعه شناسی و روانشناسی است.
رواج بی ادبی کلامی در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسکانیوز، یکی از انواع پرخاشگری، پرخاشگری کلامی است. وقتی سخن از پرخاشگری به میان می آید یکی از نخستین شیوه ها و مصادیق آن که به ذهن متبادر می شود، «‌بی ادبی کلامی» است. در طول تاریخ دوگانه‌های شر و خیر، خوب و بد و ادب در مقابل بی‌ادبی و گستاخی همواره مورد توجه فلاسفه و صاحب نظران علم اخلاق بوده است و در زندگی واقعی نیز همیشه کفه ترازو به سمت خیر، خوبی و ادب سنگین بوده و افراد در تمام جوامع به رعایت این مفاهیم تشویق شده اند؛ اما در حال حاضر با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این مفاهیم دستخوش تغییر شده است و رواج پرخاشگری به شکل بی ادبی های کلامی در این فضا جا باز کرده است. وقتی اتفاقی در عالم واقعی رخ می دهد، خشونت آن به شبکه های اجتماعی کشیده می شود و صفحات شخصی افراد مورد نظر، آماج بی ادبی های کلامی گسترده قرار می گیرد. نمونه مهم آن زمانی اتفاق افتاد که در حاشیه جام جهانی 2014 ایرانی ها به صفحه شخصی لیونل مسی رفتند و 30 هزار کامنت توهین آمیز به زبان فارسی برای این بازیکن فوتبال فرستادند. این عمل به شدت از سوی داخل کشور و بین الملل مورد انتقاد قرار گرفت.

به نظر روانشناسان و زبان شناسان، شناسایی مضامین خشونت کلامی و سخنان آزار دهنده در هر جامعه از هر نوعی که باشد، نشانگر آسیب های روانی و فرهنگی موجود در آن جامعه است. جامعه ایرانی که خود در گذشته و حال داعیۀ تمدن، تمدن سازی و فرهنگ را داشته و دارد، اکنون اینگونه تبر به ریشه گذشته پُربار خود می زند. در جامعه ایرانی و با نگاه کوتاه به گذشته این جامعه، حفظ کرامت انسانی، حفظ شخصیت فردی-اجتماعی و آبروداری برای خود و دیگران از جمله مولفه های انسانی است که کاملا پذیرفته شده است. همچنین از زمانی که دین اسلام وارد این سرزمین شد، رعایت آنها در صدر همه چیز قرار گرفت. بر این اساس چه اتفاقی رخ داده است که اینگونه افراد در این فضا «خودِ پنهان زشت» را روی صحنه می آورند و هیچ اِبایی از مطرح کردن آن ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید