راهکارهای محققان اروپایی برای حفظ برجام

کدخبر: ۲۸۳۳۴۹
اقتصادنیوز : رئیس اندیشکده اسپانیایی" الکانو" و تعدادی قابل توجهی از محققان برجسته اروپایی با انتشار گزارشی مشترک با عنوان "آمریکا و توافق هسته‌ای با ایران: بقای در برجام عاقلانه تر از فنای آن"خواستار تجدید نظر آمریکا در رویکرد خود نسبت به توافق هسته‌ای با ایران شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، "چارلز پاوول" رئیساندیشکده سلطنتی الکانو در مادرید و ۲۰ تن از محققین دیگر مراکز مطالعاتی اروپایی با انتشار نامه‌ای تحت عنوان درخواست مشترک اروپایی از آمریکا برای بازنگری در رویکرد خود نسبت به برجام، ضمن تحلیل شرایط جاری توافق هسته‌ای، خواستار بازگشت آمریکا به توافق برجام شدند.

این محققین در این گزارش با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و فشارهای حداکثری بر ایران، به این نکته اشاره کرده اند که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اهداف مورد نظر ترامپ را تامین نخواهد کرد. نویسندگان این گزارش معتقدند خروج آمریکا از برجام نه تنها به تضعیف تلاش‌های صورت گرفته برای عدم اشاعه در سطح جهان منجر شده بلکه ارزش و اعتبار دیپلماسی چند جانبه را نیز به مخاطره انداخته است. اینگونه اقدامات ترامپ، اعتبار حقوق و موسسات بین المللی را هم زیر سوال برده و به همبستگی میان دو سوی آتلانتیک ضربه زده است.

بنابه اعتقاد نویسندگان این نامه، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها همچنین موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده و سختی‌ها و فشارهایی ناروایی را بر مردم ایران تحمیل کرده است.

محققان اروپایی در ادامه این نامه با بیان اینکه اقدامات طرف‌های برجام برای حفظ این توافق کافی نبوده و ادامه حیات برجام را تضمین نمی‌کند خواستار تشدید تلاش‌های اروپا برای اجرایی کردن اینستکس و همچنین ایجاد سازوکاری جدید برای انجام و توسعه تجارت، با امکان واردات نفت از ایران شده اند.

آنها در ادامه تاکید کرده اند اروپا بایستی مشورت‌های فنی خود با ایران را نیز عمیق‌تر سازد. تهیه کنندگان این نامه در بخش دیگری از درخواست خود همچنین خواستار هماهنگی بیشتر همه حامیان برجام در سراسر جهان بمنظور ممانعت از ضربه زدن تحریم‌های آمریکا به منافع اقتصادی و فنی در نظر گرفته شده برای ایران در برجام شده و تاکید کرده اند حامیان برجام در اروپا و همه جهان همچنین بایستی روح توافق هسته‌ای را برای دست اندرکاران آمریکایی در حوزه‌های مختلف بیان کرده و آنها را نسبت به منافع ماندن در برجام و ادامه حیات توافق هسته‌ای آگاه سازند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید