هند اعلام کرد؛ زمان تصمیم‌گیری درباره تداوم خریدنفت از ایران

کدخبر: ۲۸۳۸۱۳
اقتصادنیوز: مقامات هندی اعلام کردند تصمیم‌گیری برای تداوم واردات نفت از ایران بعد از انتخابات این کشور انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، بیزینس استاندارد نوشت، سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند در جریان سفر محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش به دهلی نو تاکید کرده است که تصمیم‌گیری درباره آینده خرید نفت از ایران با درنظر گرفتن ملاحظات تجاری، امنیت انرژی و منافع اقتصادی گرفته خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر در هنگام ورود به هند با تشریح اهداف سفر خود به این کشور، گفته بود که همواره ایران و هند در زمینه‌های مختلف با یکدیگر مشورت و گفت‌وگو دارند و این سفر نیز در راستای این مشورت‌ها و گفت‌وگو انجام شده است. وی افزوده بود که هند یکی از شرکای نزدیک ایران است. ما در حوزه‌های مختلف با هندوستان ارتباط داریم از جمله در حوزه اقتصادی ارتباطات گسترده‌ای داریم. سیستم مالی ویژه‌ای بین ایران و هند طراحی شده است که از آن برای انجام فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌شد و می‌شود، هند یکی از بزرگترین مشتریان نفت خام ایران نیز هست.

هندی‌ها در جریان این مذاکرات بار دیگر بر مواضع خود در خصوص برجام تاکید کرده‌اند و از همه طرف‌های این توافق خواستند به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشند.

تشدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران، واردات نفت ایران را برای خریداران آسیایی از جمله هند دشوار کرده است. این در حالی است که ایران نفت را به نرخ ارزان‌تری به هند عرضه می‌کرد.

پس از اعلام تصمیم اخیر دولت ترامپ برای پایان دادن به معافیت‌ها برای مشتریان نفتی ایران، هند در شرایط بی‌نهایت دشواری قرار گرفته و معلوم نیست چه راهی در پیش خواهد گرفت.

هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و حدود ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. این کشور همچنین دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است. با در نظر گرفتن این حقایق می‌توان پی برد که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران چه ضربه بزرگی برای این کشور در حال توسعه است. هند یکی از هشت کشوری بوده که در نوامبر گذشته برای ادامه واردات نفت ایران از آمریکا معافیت شش ماهه دریافت کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید