دفاع برجامی روسیه از ایران

کدخبر: ۲۸۴۹۹۸
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد اقدام اخیر ایران در افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود نقض برجام محسوب نمی‌شود.
دفاع برجامی روسیه از ایران

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران با اطلاع آژانس بین‌الملل انرژی اتمی انجام شده و برجام را نقض نمی‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه تصریح کرده است: «اینکه چنین کاری تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده، مسئله بسیار مهمی است. اقدام اخیر ایران مشکلی در زمینه پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام ایجاد نمی‌کند. ایران پیش از انجام تغییرات جدید، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در جریان گذاشته و رویه‌های لازم را طی کرده بود. از طرفی حتی با افزایش ظرفیت تولید نیز ایران همچنان از تعهدات خود ذیل برجام تخطی نکرده است.»

در ادمه این بیانیه آمده است: «ما امیدواریم که از تشدید تنش‌ها اجتناب شود. این مسئله تا حد زیادی به شرکای اروپایی ما و توانایی آنها در واکنش مناسب در قبال دغدغه‌های ایران و فراهم‌سازی شرایط برای حفظ روابط تجاری ایران با شرکت‌های علاقه‌مند اروپایی بستگی دارد. ما همچنین امیدواریم که ایران از گام‌های بعدی در به تعلیق در آوردن تعهداتش ذیل برجام بپرهیزد و تلاش‌های مشترک [برای حفظ برجام] ادامه پیدا کند.»

به‌دنبال خروج دولت آمریکا از برجام و کارشکنی‌های واشنگتن در اجرای آن و همچنین بدعهدی طرف‌های باقی‌مانده در برجام نسبت به اجرای تعهدشان، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه 18 اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش سطح تعهدات ایران در چهارچوب برجام با استناد به بندهای 26 و 36 این توافق خبر داد.

در ادامه سازمان ملی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (30 اردیبهشت) اعلام کرد که در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر کاهش تعهدات ایران ذیل برجا، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم 3.67 درصد ایران به چهار برابر میزان قبلی افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید