الکساندریا اوکازیو کورتز:

زمان استیضاح رئیس‌جمهوری فرارسیده است

کدخبر: ۲۸۵۱۸۶
اقتصادنیوز؛ الکساندریا اوکازیو کورتز، جوان‌ترین عضو کنگره که رسانه‌های آمریکا به او لقب «پدیده» را داده‌اند و از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی در آمریکا است، با انتقاد از مانع‌تراشی‌های کاخ سفید در وظایف نظارتی کنگره گفت که زمان آن رسیده است که حداقل، روند استیضاح رئیس‌جمهوری را آغاز کنیم.
زمان استیضاح رئیس‌جمهوری فرارسیده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «الکساندریا اوکاسیو کورتز» نماینده دموکرات کنگره آمریکا از هم‌حزبی‌هایش خواست تا روند استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز کنند.

cmSXIKQT2r7f

بنا به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، اوکاسیو کورتز با توجه به ممانعت مداوم کاخ سفید از اجرای اقدامات نظارتی کنگره،‌ گفت که اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا، شرایط را برای استیضاح فراهم آورده است.

طبق این گزارش، مداخله این نماینده بسیار بانفوذ دموکرات‌ها موجی از فشارها را به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد آورده است. او تاکنون در مقابل درخواست دموکرات‌ها برای آغاز فرایند استیضاح ترامپ مقاومت کرده بود.

پلوسی معتقد است که پنل‌های مختلف کنگره باید همچنان به تحقیقات درباره ترامپ و دولت وی ادامه دهند.

برخلاف پلوسی، دموکرات‌ها آشکارا درباره استیضاح ترامپ بحث می‌کنند و لیبرال‌هایی چون اوکاسیو کورتز، برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا اعمال فشار می‌آورند.

در انتخابات ژوئن ۲۰۱۸ (تیرماه ۹۷)، کورتز در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات آمریکا در نیویورک بر رقیب خود «جو کراولی» که از او به عنوان رهبر آتی این حزب در کنگره نام برده می‌شد، پیروز شد.

این نماینده جوان کنگره در مقابل مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «فکر می‌کنم که زمان آن رسیده است که حداقل، استیضاح را آغاز کنیم... فکر می‌کنم در این سناریو گزینه‌ دیگری در اختیار ما قرار نداده‌اند».

کورتز ادامه داد که گزارش «رابرت مولر» درباره مداخله روسیه در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، شواهدی از ممانعت دولت از تحقیق و بررسی بود.چ

کورتز با اشاره به اقدامات خلاف قانون ترامپ تصریح کرد: «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حتی نمی‌توانیم کار خودمان را انجام دهیم و فکر می‌کنم با توجه به میزان قابل توجه شواهد و تداوم اقدامات بخش اجرایی، زمان کاملاً مناسبی فرا رسیده است تا بعنوان یک بخش هم رده با دولت، اعمال قدرت کنیم».

این نماینده دموکرات گفت از اینکه آیا حامیان استیضاح ترامپ، اکثریت دموکرات‌های مجلس نمایندگان را تشکیل می‌دهد، اطلاعی ندارد اما «شخصاً فکر نمی‌کند مخالفت شدیدی با استیضاح وجود داشته باشد».

***

گزارش مولر اواخر فروردین ماه امسال به «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا ارائه داشت و او وظیفه داشت مشخص کند که آیا مستندات پرونده نشانگر مداخله ترامپ در اجرای قانون هست یا نه. او که منصوب ترامپ است و از حامیان وی به شمار می‌آید، پس از دریافت گزارش مولر در نامه‌ای به کنگره ادعا کرد که مدرکی دال بر ممانعت ترامپ از اجرای قانون وجود ندارد. این تفسیر از گزارش، بعدا مورد انتقاد رسانه‌ها و سیاسیونی قرار گرفت که می‌گفتند این گزارش به وضوح نشان می‌دهد ترامپ با تلاش برای جلوگیری از پیشرفت تحقیقات، از جمله طریق اخراج «جیمز کومی» رئیس وقت «اف‌بی‌آی» در اجرای قانون مانع‌تراشی کرده است.

بر اساس قوانین آمریکا، «جلوگیری از اجرای عدالت» می‌تواند به عنوان مبنایی برای استیضاح یک رئیس‌جمهور قرار گیرد. بار ادعای سوگیری به نفع ترامپ را رد کرده و به جز یک مورد، از شرکت در جلسات کنگره برای توضیح درباره ارزیابی‌اش از گزارش مولر، خودداری کرده است.

بنا به گفته این نماینده کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا به طور فعال، شاهدان را از آمدن به کنگره و پاسخ دادن به سوالات نمایندگان منصرف می‌کند.

«دان مک گان» مشاور حقوقی سابق ترامپ روز گذشته به درخواست کنگره، حاضر به حضور در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نشد.

با اینحال، ترامپ اوایل اردیبهشت ماه ضمن مخالفت با استیضاح خود در یک پیام توییتری نوشت: «فقط جرائم سنگین و بزهکاری می‌توانند موجب استیضاح شوند. من هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام (نه تبانی [با روسیه] در کار بوده  یا مانع‌تراشی [در مسیر اجرای عدالت]) بنابراین نمی‌توانید مرا استیضاح کنید. این دموکرات‌ها بودند که مرتکب جرم شدند نه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه شما.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید