آنگلا مرکل در دانشگاه هاروارد به ترامپ کنایه زد؟

کدخبر: ۲۸۶۸۰۳
اقتصادنیوز: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مراسمی در دانشگاه هاروارد آمریکا به خاطر سیاست درهای باز بر روی پناهندگان به شدت مورد تقدیر قرار گرفت. او در سخنرانی‌اش از ترامپ انتقاد کرد و گفت گاهی بهتر است قبل از حرف زدن کمی تامل کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه در یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان بر واژه‌ای تاکید بسیار کرد: حقیقت! او گفت جوانان سراسر دنیا با ورود به این دانشگاه قبل از هرچیز یاد می‌گیرند در جستجوی حقیقت باشند و گفت‌وگو کردن را فرا گیرند. مرکل گفت برای این کار باید آموخت که «دروغ را به جای حقیقت جا نزنیم و حقیقت را دروغ ننامیم».

به گزارش دویچه‌وله، در اینجا بود که حاضران در مراسم با کف زدن شدید خشنودی خود را از انتقاد غیرمستقیم مرکل از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به نمایش گذاشتند. مرکل در سخنرانی خود نامی از ترامپ نبرد. سارا کان، یک دانشجوی ۲۴ ساله که هفته گذشته از هاروارد فارغ‌التحصیل شده پس از سخنرانی مرکل گفت: «همه می‌دانند منظور او کیست، مردی که در کاخ سفید نشسته است».

به آنگلا مرکل در این مراسم دکترای افتخاری اهدا شد. لاورنس بکو، رئیس هاروارد در سخنرانی خود از سیاست مرکل در قبال پناهجویان تقدیر کرد و گفت او درهای کشورش را بر روی میلیون‌ها نفر باز کرد که در حال فرار از جنگ در خاورمیانه بودند.

مرکل در این سخنرانی از تاریخ فروریختن دیوار برلین گفت و اینکه هیچ چیز آن گونه که هست نمی‌ماند و «آنچه سخت پابرجا و غیرقابل تغییر می‌نماید، روزی تغییر می‌کند.» او در جای دیگری از سخنانش از سیاست ترامپ تحت عنوان «حمایت از سیاست تولیدات داخلی» و بحران آفرینی در تجارت بین‌المللی انتقاد کرد.

ترامپ در یک توئیت خبر داده است که او از دهم ماه ژوئن بر تمام واردات مکزیک پنج درصد گمرک می‌بندد و مادام که مکزیک جلوی ورود مهاجران از مرز خود به آمریکا را نگیرد، این گمرک را افزایش خواهد داد.

مرکل در دانشگاه هاروارد که ۳۸۳ سال قدمت دارد از اهداف زیست محیطی آلمان تا سال ۲۰۵۰ سخن گفت. او هم‌چنین بر همکاری‌های بین‌المللی به جای تک‌روی، تفکر جهانی به جای ملی‌گرایی و باز کردن درها بر روی جهان خارج به جای دیوار کشیدن به دور خود تاکید کرد. او گفت آرزوی جهانی را دارد که در آن دیوارها خراب شوند، "دیوارهای جهل"، دیوارهایی که میان مردم با رنگ پوست و ملیت و مذهب کشیده می‌شوند.

صدراعظم آلمان که بیش از ۲۰ هزار نفر برای شنیدن سخنرانی‌اش در محوطه حیاط هاروارد جمع شده بودند، یک راهنمایی غیرمستقیم هم به ترامپ کرد: «زمانی که ما برای تصمیم‌گیری زیر فشار هستیم، بهتر است همیشه اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد را دنبال نکنیم، بلکه لحظه‌ای تامل کنیم، سکوت کنیم، صبر کنیم و تفکر».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید