ارقام متناقضی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛

آخرین آمارها از میزان صادرات نفت ایران

کدخبر: ۲۸۶۹۰۷
اقتصادنیوز؛به دنبال سیاست دولت ترامپ مبنی بر اعمال فشار حداکثری بر ایران و تحریم‌های اقتصادی شامل مبادلات مالی و صادرات نفت ایران، اکنون سوالی که ذهن افراد و گروه‌ها و نهادهای مختلف را به خود مشغول کرده این است که میزان صادرات نفت ایران در شرایط فعلی چقدر است؟
آخرین آمارها از میزان صادرات نفت ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ درحالی ایران وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شده است که رسانه های خارجی با اهداف مشخصی اقدام به انتشار آمارهای متناقضی در خصوص صادرات نفت ایران می‌کنند.

چند تن از مسئولان صنعت نفت ایران از جمله مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره آمار صادرات نفت ایران پاسخگو نبودند. البته این موضوع در شرایط فعلی چندان دور از انتظار نیست چنانکه حتی منابعی که مسئولیت مستقیم در این زمینه ندارند هم ترجیح می‌دهند در این شرایط آمارهای دقیقی از میزان صادرات نفت اعلام نشود.

منابع خارجی در این باره چه می‌گویند؟

به صورت طبیعی رسانه‌های ایرانی در این باره اطلاعاتی را منتشر نکرده‌اند و اطلاعاتی که در مورد صادرات نفت ایران در فضای اینترنت منتشر شده است مربوط به رسانه های خارجی و رسانه‌های فارسی زبان بیگانه است. رسانه هایی همچون الشرق الاوسط، رادیو فردا، بی بی سی، رویترز و غیره.

العربیه در دو گزارش ادعا کرده است صادرات نفت ایران به میزان 65 درصد کاهشپیدا کرده و در یک گزارش نیز اعلام کرده است صادرات نفت ایران 400 هزار بشکهنسبت به ماه قبل میلادی با کاهش روبه رو شده است.

بررسی های صورت گرفته از این رسانه وابسته به عربستان سعودی نشان می دهد آمار واطلاعاتی که این رسانه از صادرات نفت ایران منتشرکرده است مربوط به منابع آگاه است و یا مبتنی بر اطلاعاتی است که از رهگیری نفتکش ها بدست آمده است.

اخباری که دیگر رسانه ها منتشر کرده اند نیز مبتنی بر پیش بینی کارشناسان از میزان صادرات نفت ایران، یا از طریق منابع آگاه و یا از طریق اطلاعاتی است که مسئولان آمریکایی در اختیار این رسانه‌ها قرار داده‌اند.

در این شرایط تا چه اندازه می‌توان به آمار و اطلاعات این گونه رسانه‌ها تکیه کرد و آنها را درست و صحیح پنداشت؟

برای پاسخ به این سوال به بررسی عملکرد خبرگزاری رویترز پرداختیم. رویترز یکی از دو یا سه رسانه‌ای است که در جهت‌دهی به بازارهای نفت و تحولات نفتی در جهان نقش فعالی بازی می‌کند.

این رسانه در یک خبر از افزایش صادرات نفت ایران به 1 میلیون و 650 هزار بشکه در ماه آوریل اشاره می کند و در خبری دیگر از کاهش صادرات نفت ایران در همان ماه آوریل سخن می گوید.

تهدید علیه تحریم‌شکنان

اما این تنها کارکرد این رسانه‌ها نیست. بعضی از این رسانه‌ها نقش مشخصی را به عنوان ابزار تهدید و عامل ایجاد وحشت در بازار نفت و به خصوص بین خریداران نفت ایران بازی می‌کنند. چنانکه چندی پیش بعضی از این رسانه‌ها فرآیند دور زدن تحریم‌های نفتی ایران از طریق یک نفتکش خارجی را با اعلام مشخصات کامل این کشتی و محل بارگیری و تخلیه آن اعلام کردند و با تکرار تهدیدهای شدید وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره نقض‌کنندگان تحریم‌های نفتی ایران، این اقدام را نقض آشکار تحریم‌های ایران خواندند.

این رسانه‌ها نوشتند که در شانزدهم می یک کشتی با نام «مارشال زد» حدود 130 هزار تن نفت ایران را در شهر ژوسان تخلیه و تحریم‌ها را نقض کرده است.

ناظران و کارشناسان این نوع خبر رسانی درباره جزئیات انتقال نفت توسط «مارشال زد» را نوعی از تلاش برای اثبات تسلط کامل تحریم‌کنندگان بر فرایندهای دور زدن تحریم و تهدید ضمنی شرکت‌های فعال در این فرآیند ارزیابی می‌کنند.

سیاستی که به ضد خود بدل می‌شود

به تازگی نیز خبر دیگری درباره نفتکش چینی «پسیفیک براوو» که به ادعای آنها حامل اولین محموله بارگیری شده نفت ایران پس از پایان موعد اتمام معافیت‌های تحریمی آمریکا است در این رسانه‌ها منتشر شده است.

 پسیفیک براوو اخیرا توسط بانک کانلون که تحت مالکیت شرکت ملی نفت چین است، خریداری شده است.  این بانک از نزدیک برای تسهیل تجارت بین ایران و چین کار می کند.

بعضی کارشناسان معتقدند احتمالا اعلام خبرهای مشابه با محتوای شبه تهدیدآمیز در رسانه‌های غربی برای مدت زیادی ادامه نداشته باشد. چراکه این سیاست خبری با تکرار زیاد معنای خبری معکوسی خواهد داشت و پیام واضحی به طرف‌های مختلف بین‌المللی و شرکای تجاری و نفتی ایران منتقل خواهد کرد: «تجارت نفت با ایران علیرغم تهدید آمریکا به صفر کردن آن ادامه دارد»

چنانکه جان کیلداف،  تحلیلگر اگین کپیتال در این باره به اشاره گفته است:« آیا این نفتکش در چین تخلیه می شود؟ این اولین نقض آشکار تحریم‌هاست و اگر اتفاق بیفتد برای ایران اهمیت زیادی دارد ».

خوشبینی مسئولان کار دستمان داد؟

اما این ماجرا ابعاد دیگری نیز دارد که باید در آینده دقیق‌تر به آن پرداخته شود. بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می دهد ایران در تحریم های نفتی از دو جهت ضربه خورد اولین جهت اعلام گاه و بیگاه صادرات نفت ایران توسط مسئولان صنعت نفت در دوران برجام و زمانی که اسما تحریمی شامل ایران نشده بود و دومین جهت وابستگی فزاینده بودجه سالانه کشور به درآمدهای نفتی در صورتیکه اگر اکنون مسئولان صنعت نفت تصمیم گرفته اند در این خصوص سکوت کنند در دوران برجام نیز بهتر بود این مسئولان سکوت اختیار می کردند و آمار و اطلاعات محرمانه صادرات نفت ایران را رسما اعلام نمی کردند.

جالب اینجا است که مسئولان در دوران قبل از تحریم به طور تفکیک شده وضعیت صادرات نفت ایران را اعلام می کردند و همین رسانه های معاند نیز به نقل از مسئولان صنعت نفت ایران این آمار را منتشر می کردند.

آمار تولید و صادرات نفت ناموس صنعت نفت است

محمد دغاغله یکی از کارشناسان انرژی که مطالعاتی نیز در حوزه رسانه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می گوید برخی از امارها باید طبقه بندی شده باشد و هرگز نباید به بیرون از مجموعه ها درز کند که از این آمار ها می توان به آمار تولید و صادرات نفت خام و حتی گاز اشاره کرد.

وی ادامه می دهد: البته باید گفت که این موضوع فقط مربوط به کشورهایی است که با غربی ها از گذشته تنش هایی را داشته اند و احتمال این نیز می رود که در آینده نیز مورد فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار گیرند.

این کار شناس انرژی تاکید میکند بخشی از شرایط موجود به گردن افرادی است که عامدانه یا ناآگاهانه آمارهای فروش نفت ایران را اعلام می کردند که این کار می توانست موجب بهم ریختگی وضعیت اقتصادی کشور شود.

به گفته دغاغله آمارهای نفتی ایران عملا ناموس مسئولان صنعت نفت است و نباید به راحتی در رسانه ها اعلام شود براین اساس سیاستی که مسئولان نفتی این روزها اتخاذ کرده اند سیاستی صحیح است که باید در دوران قبل از تحریم نیز رعایت می شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید