آیات خامنه‌ای، صانعی، سیستانی، شبیری و... چه مبلغی را برای فطریه تعیین کرده‌اند؟

کدخبر: ۲۸۷۰۸۷
اقتصادنیوز: زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود.
آیات خامنه‌ای، صانعی، سیستانی، شبیری و... چه مبلغی را برای فطریه تعیین کرده‌اند؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ با نزدیک شدن به عید سعید فطر، دفاتر مراجع تقلید مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال 98 را اعلام کردند.

آیت‌الله سیدعلی خامنه ای، مقام‌معظم رهبری:

۱ - حداقل فطریه برای هر نفر ۸۰۰۰ تومان

۲ - کفاره یک روز قضای روزه عذر ۲۵۰۰ تومان

۳ - کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱۵۰۰۰۰ تومان

zmiXcGmv1GtL

آیت الله یوسف صانعی

مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و هم چنین برنج می باشد که امروزه جزء قوت غالب است، و پرداختن قیمت هرکدام از آن ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است و در حال حاضر قیمت سه کیلوگرم گندم در اکثر شهرهای ایران تقریباً 10000 تومان (ده هزار تومان) و قیمت سه کیلوگرم برنج 45000 تومان(چهل و پنج هزار تومان) می باشد که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می شود. 

و میزان کفاره یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد.

مبلغ آن (قیمت گندم) در سال 1398 بابت 

کفاره غیر عمد تقریباً 2500 تومان-(دو هزار و پانصد تومان) - کفاره عمد (معادل 60 روز)150000 تومان(یکصد و پنجاه هزار تومان) می باشد.

 

آیت الله سید علی سیستانی

مسأله ۲۰۰۳ ـ کسی که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است، و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که گفته می‌شود تقریباً سه کیلو است از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد، و اگر بجای آن پول هم بدهد، کافی است، و احتیاط لازم آن است که از غذاهایی که در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو، یا خرما یا کشمش باشد.

مسأله ۲۰۰۴ ـ کسی که مخارج سال خود و عیالش را ندارد و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عیالش را  بگذراند، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست.

مسأله ۲۰۰۵ ـ انسان فطره کسانی را که در غروب شب عید فطر نان‌خور او حساب میشوند باید بدهد، کوچک باشند یا  بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنها بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.

مسأله ۲۰۰۶ ـ اگر کسی را که نان‌خور اوست و در شهر دیگر است وکیل کند که از مال او فطره خود را بدهد، چنانچه  اطمینان داشته باشد که فطره را می دهد، لازم نیست خودش فطره او را بدهد.

مسأله ۲۰۰۷ ـ فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد شده، و شب را نزد او مانده و نان‌خور او ـ هرچند موقتاً ـ  حساب می‌شود، بر او واجب است.

مسأله ۲۰۰۸ ـ فطره مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد می‌شود در صورتی که نان‌خور او حساب شود ـ بنا بر احتیاط ـ بر او واجب است و الاّ واجب نیست، و کسی را که انسان برای افطار شب عید دعوت می‌کند نان‌خور به حسابب نمی آید، و فطره‌اش بر صاحب‌خانه نیست.

 

آیت الله مکارم شیرازی

از سوی دفتر حضرت آیت الله  ناصر مکارم شیرازی (مدّظله العالی) میزان زکات فطره مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.

بر اساس اعلام آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ شصت هزار تومان (60000 تومان) اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ سه هزار تومان (3000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (180000 تومان) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله 1692 رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

 

آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا 3کیلو و 600گرم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...)  یا مبلغ آن را به مسکین (که از فقیر سخت‌تر زندگی را می‌گذراند) بدهد. دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ 10،000تومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب گندم تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود900گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ 2500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 150،000تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید