قیمت خودرو با موعد معوقه چگونه محاسبه می‌شود؟

کدخبر: ۲۸۷۶۱۶
​اقتصاد نیوز:قیمت خودرو ثبت نامی در هنگام تحویل بر اساس قراردادی که میان مشتریان و خودروسازان منعقد شده است، تعیین می‌شود. از این رو برخی از مشتریان به دلیل ناآگاهی از جزئیات قرارداد متضرر می‌شوند. در ادامه روند تعیین بهای خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
قیمت خودرو با موعد معوقه چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، مدتی قبل کاربری در خصوص تعیین قیمت خودرو برای موعد معوقه آن پرسشی را مطرح کرد که در بخشی از آن آماده است:در اسفند سال 96 برای خرید خودرو پژو 207 صندوق دار مراحل ثبت نام را انجام دادم که در آن زمان موعد تحویل آن را خرداد تا شهریور 97 اعلام کرده بودند و گفتند قیمت این خودرو سرانجام حدود 60 میلیون تومان خواهد بود، اما پس از 6 ماه تاخیر دعوتنامه‌ای را برای موعد تحویل خرداد و به مبلغ 104 میلیون تومان از سوی ایران خودرو دریافت کردم. این کاربر افزود بر اساس تبصره یک ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، خودروسازان از مشتریان حداکثر 50 درصد مبلغ خودرو را در زمان ثبت نام می‌توانند دریافت کنند که ما نیز در آن زمان 27 میلیون تومان به شرکت ایران خودرو پرداخت کرده بودیم، اما به طور کلی خودرویی که قرار بود سرانجام با 60 میلیون تومان خریداری کنیم، با مبلغ 104 میلیون تومان به ما تحویل داده شد.

همچنین بخوانید:

قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

نحوه تعیین قیمت خودرو

اگر بخواهیم مشکل این کاربر را مورد بررسی قرار دهیم، قبل از هر چیزی باید بگوییم در برخی از قراردادهای فروش که میان مشتری و خودروساز منعقد می‌شود، قیمت قطعی نیز درج خواهد شد و خودروساز می‌بایست خودرو ثبت نامی مشتری را با همان قیمت قطعی به وی تحویل دهد و مواردی چون تاخیر نمی‌تواند بر روی آن تاثیرگذار باشد، اما اگر در قرارداد مشتری و خودروساز در بخش بهای خودرو عنوان قیمت روز تحویل خودرو درج شده باشد، خودروساز این اجازه را دارد تا قیمت همان روز تحویل را ملاک قرار دهد. البته با توجه به اینکه قیمت کارخانه‌ای خودروها طی سال گذشته با جهش چشمگیری مواجه شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه‌ای را تصویب کرد تا خودروهای با موعد تحویل ابتدای شهریور تا 30 خرداد 97 بدون افزایش قیمت به مشتریان تحویل داده شوند. همچنین برای خودروهای تحویل بهمن و اسفند هم تخفیف‌هایی لحاظ شد. از این رو این کاربر که با چنین مشکلی مواجه شد باید به قرارداد خود رجوع کرده تا از نوع قرارداد مربوط به قیمت خودرو اطلاع پیدا کند.

قیمت خودرو

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به این موضوع که خودروسازان نباید گرانفروشی کنند، عنوان کرد:

خودروسازان موظف هستند تا 400 هزار دستگاه خودرو از تعهدات خود را با همان قیمت قبلی که در زمان ثبت نام عنوان شده است به مشتریان تحویل دهند. خودروسازان خودرو را با قیمت قبلی تولید و در انبارها دپو کردند و اجازه ندارند با قیمت جدید به بازار عرضه کنند. از وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز خواسته‌ایم تا قیمت خودروها افزایش پیدا نکند و با همان قیمت قبلی به مشتریان تحویل داده شود. همچنین فروش خودرو با قیمت معادل 5 درصد زیر نرخ بازار غارت اموال مردم محسوب می‌شود.

خودروسازان می‌بایست پایبند به قرارداد باشند

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص اظهار کرد افزایش قیمت جدید محصولات برای طرح‌های پیش فروش و فروش‌های آتی خواهد بود. وی تاکید کرد خودروسازان وظیفه دارند خودروهای پیش فروش شده از تاریخ اول شهریور تا 30 دی 97 را با همان قیمت قبلی به مشتریان تحویل دهند. از این رو قیمت این خودروها افزایش پیدا نمی‌کند. البته باید در قرارداد مشتری با خریدار گزینه قیمت خودرو قطعی درج شده باشد.

شهرام میرآخورلو، معاون رئیس سازمان حمایت در خصوص روش‌های تعیین تکلیف مشتریان عنوان کرد:برای اینکه تکلیف مشتریان مشخص شود می‌توان سه راهکار را در نظر گرفت. روش اول اینکه به مشتریان سبد محصولات جایگزین ارائه شود، دوم برای مشتریان شرایط و امکان انصراف از خودروی ثبت نامی را در نظر بگیرند یا مبلغ پرداختی مشتریان را به آن‌ها برگردانند. همچنین در روش سوم خودروسازان می‌بایست زمان تقریبی تحویل خودرو به مشتریان را اعلام کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید