نخست‌وزیر سابق قطر:

اگر در صدد صلح با اسرائیل هستیم چرا دنبال صلح با ایران نباشیم؟

کدخبر: ۲۸۷۹۵۱
اقتصادنیوز؛ نخست‌وزیر سابق قطر در مصاحبه‌ای گفت: ما با همه سیاست های آنها (ایران) موافق نیستیم، اما نمی توانیم با آنها بجنگیم، زمانی که در میادین نفتی و گازی شراکت داریم و اگر درصدد صلح با (رژیم) اسرائیل هستیم، چرا نباید درصدد صلح با ایران باشیم؟
اگر در صدد صلح با اسرائیل هستیم چرا دنبال صلح با ایران نباشیم؟

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از ایرنا؛ «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر پیشین قطر از عربستان سعودی خواست به جنگ یمن پایان دهد و برای حل و فصل مشکل سوریه وارد گفت وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران شود.

نخست وزیر پیشین قطر: عربستان برای حل بحران سوریه باید با ایران مذاکره کند

"بن جاسم" در مصاحبه ای که روزنامه تلگراف با وی انجام داد، افزود: امارات متحده عربی که متحد عربستان است، روابط تجاری بیشتری با جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با قطر دارد. اگر به امارات بروید، رقم رسمی مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و امارات را چند میلیارد دلار می بینید، درحالی که به طور غیررسمی، رقم مبادلات دو کشور ۱۰ یا ۲۰ میلیارد دلار در بخش نفت و ارز است.

این مقام سابق قطری در بخش دیگری از مصاحبه خود ایران را تنها گذرگاه هوایی، زمینی و دریایی به جهان خارج دانست و گفت: آیا باید با نداشتن تعامل با ایران، دست به خودکشی بزنیم؟ فقط به این دلیل که سعودی ها می گویند که نباید با ایران تعامل داشته باشیم؟ بعلاوه، ایران هیچ آسیبی به قطر نرسانده است.

وی افزود: ما با همه سیاست های آنها (ایران) موافق نیستیم، اما نمی توانیم با آنها بجنگیم، زمانی که در میادین نفتی و گازی شراکت داریم و اگر درصدد صلح با (رژیم) اسرائیل هستیم، چرا نباید درصدد صلح با ایران باشیم؟

بن جاسم در ادامه خطاب به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان گفت که وی یک فرصت بزرگ برای اصلاحات اساسی در عربستان دارد، اما این مساله مادامی که آشتی در عربستان حاکم نشود، روی نخواهد داد.

وی همچنین بسیاری از عناصر داعش را سعودی دانست و افزود: کشورهای محاصره کننده قطر به ویژه عربستان و امارات با وارد کردن اتهام تروریستی به قطر به دنبال دستیابی به خواسته ها و آمال خود هستند. آنها ما را به دروغ به تروریسم و مواردی از این قبیل متهم می کنند؛ درحالی که حتی یک سازمان بین المللی به صورت علنی از این ادعاها حمایت نکرده است. آمریکا یا هیچ نهاد و ارگان اروپایی نیز ما را به تروریسم متهم نکرده اند.

وی افزود: آنها اتهام تروریستی به ما می زنند زیرا می دانند که موضوع جنگ علیه تروریسم در اولویت غرب قرار دارد و همه در آمریکا و اروپا تمایل دارند زمانی که از تروریسم صحبت می کنند به آنها گوش دهند.

این مقام پیشین قطری ادامه داد: پس از گذشت دو سال از آغاز محاصره و تحریم قطر، همچنان ما نمی دانیم آنها ما را به چه متهم می کنند.

بن جاسم افزود: در میان ۱۹ تروریستی که حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به شهرهای نیویورک و واشنگتن را انجام دادند، ۱۵ سعودی، دو اماراتی، یک مصری و یک لبنانی حضور داشت.آیا نباید بگوییم که تروریست ها از سوی دولت های سعودی، امارات و مصر حمایت شده بودند؟ آیا نباید بگوییم که سفارت عربستان سعودی در واشنگتن برای حساب های شخصی این افراد حواله بانکی انجام داده است؟

وی افزود: به نظر من همه ما باید از عربستان حمایت کنیم زیرا ثبات این کشور برای منطقه مهم است، اما آنها نیز متقابلاً باید بدانند که روابط مسالمت آمیز با همسایگان خود از جمله قطر باید برقرار بماند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۱۵ خرداد ۹۶ با متهم کردن دوحه به حمایت از سازمان‌های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.

کشورهای مزبور برای ازسرگیری روابط خود با قطر ۱۳ شرط گذاشتند، اما دوحه این شروط را ناقض حق حاکمیت خود دانسته و به هیچیک از آنها عمل نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید