ابتکار: در تلاشیم تا دیه زن و مرد برابر شود/ مراحل ورود زنان به استادیوم در حال طی شدن است

کدخبر: ۲۸۸۰۰۸
اقتصادنیوز: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره آخرین اقدامات دولت برای برابری حقوق زنان و مردان در کشور گفت.
ابتکار: در تلاشیم تا دیه زن و مرد برابر شود/ مراحل ورود زنان به استادیوم در حال طی شدن است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، نامش مدت‌های مدیدی به سازمان حفاظت از محیط زیست گره خورده بود او اما از ابتدای دولت دوازدهم  به معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری آمده و این روزها پیگیر مطالبات زنان است. معصومه ابتکار اما حرف‌های زیادی درباره لایحه حمایت از حقوق زنان، دیه برابر و حتی استادیوم رفتن زنان ایرانی داشت. گفت‌وگویی که حاصل آن در ادامه آمده است. 

لایحه حمایت از حقوق زنان به کجا رسید؟

معصومه ابتکار در ابتدا درباره لایحه حمایت از حقوق زنان گفت: بسیاری از سرنوشت لایحه حمایت از حقوق زنان پرسیدند، در ملاقات‌های مختلف با تیم جدید قوه قضاییه قرار بر این شده که این لایحه به زودی به مجلس ارسال شود.

وی درباره حذف تعدادی از تبصره‌های این لایحه تاکید کرد: در سال گذشته، به ضرورت بخش‌هایی از لایحه حمایت از حقوق زنان حذف شده بود و چیزی از محتوای آن کم و زیاد نشد. تیم جدید اما قرار است که مجددا نگاهی به این لایحه داشته باشد. اما فکر نمی‌کنم در محتوا چیزی کم و زیاد شود. تنها ایراد وارده به این لایحه حبس بود. اینکه بتوانیم مجازات‌های بازدارنده دیگری را به جای حبس لحاظ کنیم.  در مجموع اما معاونین قوه قضاییه و قضات بسیاری با این لایحه موافقند. 

ابتکار ادامه داد: تاکید ما در این لایحه بر حفظ خانواده است. شاید بین اعضای خانواده اختلاف سلیقه باشد اما نباید منجر به صدمه جسمی و روحی شود. 

معاون زنان و امور خانواده درباره طرح گفت و گوی ملی خانواده گفت: اگر روی آموزش در حین ازدواج و مهارت‌های رفتاری کار شود مشکلاتی که منجر به خشونت خانگی شود نخواهیم داشت. ما در طرح گفت‌وگوی ملی خانواده به دنبال تقویت همین مهارت‌ها هستیم.

ما در لایحه حمایت از حقوق زنان به دنبال تحکیم خانواده‌ها هستیم

به فکر کودکان هستیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به لایحه حمایت از کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: لایحه حمایت از کودک و نوجوان  برای تایید و رسیدن به صحن مدت زمان زیادی را طی کرد. بعد از تصویب شورای نگهبان ایراداتی به آن  وارد کرد مدتی متوقف شد و در نهایت با پیگیری‌های دوستان ایرادات برطرف شد و لایحه ابلاغ شده واکنون منتظر اجرای آن هستیم. 

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری در بخش دیگری از گفت و گو با اشاره به لایحه مقابله با کودک همسری ادامه داد: از نیمه دوم سال ۹۷ تقریبا ۵ لایحه به دولت ارایه دادیم که مفصلا در شورای فقهی حقوقی خودمان روی آن ها کار کرده بودیم٬ یکی از آن‌ها لایحه مقابله با کودک همسریست. ما بر اساس نظر وزارت بهداشت، ۱۳ سال را کودکی تلقی کردیم و ازدواج زیر آن را ممنوع اعلام کردیم. درباره موافقت یا عدم موافقت با این لایحه باید گفت چون این لایحه حمایت دولت را پشتوانه خودش دارد احتمالا بیش از طرح کودک همسری بتواند نظر موافقان را جلب کند. 

ممنوعه‌ای نداریم

ابتکار درباره ممنوعه‌هایی رسانه‌ای برای زنان مانند استفاده از واژه نوار بهداشتی گفت: بحثی بود که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد اما هلال احمر باتوجه به تجربیات زلزله‌های مختلف نوار بهداشتی را جزو اقلام ضروری و اولیه خودش تعیین کرده است. اصلا مفهومی ندارد که بخواهیم بگوییم نوار بهداشتی ممنوعه است. گزارش‌هایی که دریافت کردیم همه نهادها اعلام کردند که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. احتمال اینکه در اوایل بحران مشکلی در زمینه تامین نوار بهداشتی وجود داشته باشد اما به طور کلی ممنوع بودن آن مفهومی ندارد. 

در تلاشیم که دیه زن و مرد برابر شود

معاون زنان ریاست جمهوری همچنین با اشاره به تلاش‌های فعالان حقوق زن به برابری دیه زن اضافه کرد: لایحه برابری دیه و اصلاح شروط طلاق از لوایح پنجگانه است که به دولت فرستاده شده است. بسیاری از مراجع مانند آیت الله مکارم شیرازی اعلام کردند که ارزش نقش‌های اقتصادی زنان و مردان تغییر نکرده و بنابراین نقش اقتصادی زنان تغییر کرده است. واقعیت اینجاست که ما یک مطالعه‌ای درباره کار خانگی زنان انجام دادیم و ارزش گذاری اقتصادی انجام دادیم و ارزش کاری که زنان خانه دار انجام می‌دهند به اندازه ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی ایران شده است. پس سهم خانم‌ها کم نیست، بنابراین عدم برابری دیه برایمان معنا ندارد. 

وی درباره نقش زنان در دولت هم گفت: ۴۱ درصد از دولت را زنان تشکیل می‌دهند. آقای رییس جمهور بسیار تلاش کرد، مصوبه شورای عالی اداری بود که ۳۰ درصد از پست‌های دولت باید در اختیار زنان باشد. ما اکنون در استان‌ها روند خوبی از انتصاب خانم به عنوان فرماندار، معاون بخشدار و استاندار داریم. 

ابتکار در پایان به حضور زنان در ورزشگاه اشاره کرد و ادامه داد: حضور خانم‌ها در اماکن ورزشی٬ از قبل هم ممنوعیت نبوده است، در بسیاری از مسابقات حضور دارند، یک مقطعی حساسیت وجود داشت که این هم صرفا بدلیل این بود که آسیب نبینند. دولت شیوه نامه تنظیم کرد و روی این موضوع کار شد که فضای ورزشگاه برای حضور بانوان عادی سازی شود. ما مذاکراتی با هواداران شروع کردیم، که فضای ورزشگاه سالم سازی شود و این هم مرحله اول آن انجام شده است و قرار است این مساله هم به مرور حل و فصل شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید