روایت تحلیلگر ژاپنی از دستاوردهای سفر شینزو آبه به ایران

کدخبر: ۲۸۹۱۱۶
اقتصادنیوز: تحلیل‌گر ژاپنی مسائل خاورمیانه با تاکید بر زود بودن برای قضاوت در مورد موفقیت میانجی‌ها، بازگشت آمریکا به برجام را برای موفقیت میانجی‌ها ضروری دانست و گفت: اگر ژاپن تمایل به ادامه فرایند میانجی‌گری میان ایران و آمریکا دارد، باید بداند راه سختی در پیش دارد و با یک دیدار نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت.
روایت تحلیلگر ژاپنی از دستاوردهای سفر شینزو آبه به ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، ​مومویو کوندو تحلیل‌گر موسسه تحقیقات خاورمیانه ژاپن در توکیو نظرات خود را درباره دستاوردهای سفر آبه به تهران مطرح کرد.

هدف شینزوآبه کاهش تنش بود

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد سفر شینزو آبه به تهران گفت: شینزو آبه برای آرام کردن تنش میان ایران و آمریکا راهی تهران شد و در مذاکرات خود با سران ایرانی قصد خود را کمک به ایران برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن دانست.

آبه سعی کرد در این دیدار به روابط خود با هر دو کشور توجه کند

وی در ادامه در مورد موفقیت این سفر گفت: ببینید من می‌توانم بگویم آبه نقش حساسی را در این مذاکرات داشت‌، از سویی باید روابط خود با ایران و دوستی قدیمی خود را حفظ کند و از سوی دیگر باید می‌توانست روابط ژاپن و آمریکا را هم مورد توجه قرار دهد من فکر می‌کنم آبه توانست در این مورد موفق باشد‌.

برای قضاوت در مورد دستاوردهای این سفر زود است

کوندو افزود: من تصور می کنم اکنون زود است بگوییم که این سفر موفق بود یا خیر. اما به نظر من این سفر در واقع اولین تلاش جدی برای کاهش تنش و برقراری مذاکره میان ایران و آمریکا بود. به نظر من این کمترین فایده سفر شینزو به تهران بود.

وی درباره دیدارهای آبه در تهران گفت: دیدار با رهبر ایران مهم‌ترین دیدار آبه بود. اما رهبر ایران در این دیدار تاکید کرد که ترامپ را فردی نمی‌داند که بشود برای او پیامی فرستاد‌.

تا زمانی که آمریکا در برجام حضور ندارد، میانجی‌ها موفق نمی‌شوند

این تحلیل‌گر ژاپنی در ادامه اضافه کرد: تا زمانی که تحریم ها وجود دارد و آمریکا به برجام باز نمی‌گردد، نمی‌توان انتظار موفقیت میانجی‌ها را داشت‌.

حل اختلاف میان ایران و آمریکا زمان‌بر است

ژاپن مسیر سختی برای میانجی‌گری بر عهده دارد

وی هم‌چنین گفت: من اختلاف میان ایران و آمریکا را بسیار عمیق می‌دانم و معتقدم که زمان زیادی برای حل این اختلاف‌ها باید گذاشته شود. اگر ژاپن تمایل به ادامه فرایند میانجی‌گری میان ایران و آمریکا دارد، باید بداند راه سختی در پیش دارد و با یک دیدار نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت.

ژاپن به تلاش خود ادامه دهد

کوندو در ادامه گفت: من فکر می‌کنم ژاپن به تلاش خود ادامه می‌دهد چرا که این کشور هم به ادامه رابطه با ایران نیاز دارد

سفر آبه تنها برای میانجیگری نبود

وی گفت: شرایط پیچیده است و برای تحلیل دستاوردهای این سفر به آینده باید چشم دوخت. ایران کشوری پیچیده است و این موضوع را نخست وزیر ژاپن نیز می‌دانست. از سوی دیگر این مقام ژاپنی تنها برای میانجی‌گری وارد ایران نشده بود که ما این سفر را فقط از این بعد بررسی کنیم، مسائل مختلفی میان این دو کشور مطرح شده است برای همین هم نمی‌توان این سفر را فاقد دستاورد دانست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید