علایم و عوارض کیست مویی چیست؟

کدخبر: ۲۸۹۷۲۴
اقتصادنیوز: نشستن برای ساعت‌های طولانی پشت میز می‌تواند زمینه ساز اختلال های، چون هموروئید، زخم دنبالچه و حتی سرطان روده شود به همین دلیل داشتن تحرک درطول روز توصیه می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز:  بیماری «کیست پیلونیدال» "Pilonidal cyst" یا همان کیست مویی یکی از بیماری‌های شایع در عصر امروزی به دلیل پشت میزنشینی‌های طولانی افراد است.

در این بیماری نوعی کیست غیرطبیعی بر روی پوست به وجود می‌آید که درون آن فولیکول‌های مو و بافت پوستی است و این کیست به طور معمول در اطراف دنبالچه و بالای نشیمنگاه به وجود می‌آید.

کیست پیلونیدال چرا ایجاد می‌شود؟

این کیست مویی زمانی تشکیل می‌شود که مو‌های بدن به پوست آسیب می رسانند و با ورود به لایه‌های پوستی سبب ایجاد آبسه و التهاب می‌شوند، کیست مویی می‌تواند بسیار دردناک باشد و درمان آن از راه هایی، چون تخلیه کیست با برش موضع به وسیله پزشک یا انجام جراحی امکان پذیر خواهد بود.

این عارضه بیشتر در مردان جوان شایع است و به طور کلی افرادی که برای بازه زمانی طولانی درطول شبانه روز می‌نشینند ازجمله رانندگان یا کارمند‌ها و می‌تواند سبب احساس درد شدید، عفونت یا التهاب شود، کیست در اثر پارگی و آلودگی  عفونی می‌کند که لازم است فرد برای درمان آن به پزشک مراجعه کند.

علائم کیست مویی در کمر

از جمله علامت‌های این بیماری می‌تواند قرمز شدن پوست، ترشح خونابه و عفونت از محل عارضه و ایجاد بوی نامطبوع درمحل زخم را نام برد، هر چند که علت دقیق بروز کیست پیلونیدال مشخص نیست، اما کارشناسان مواردی، چون افزایش مو‌های زائد بدن و اصطکاک آنها با پوست در محل نشیمنگاه به دلیل نشستن برای ساعت‌های متمادی را از علل بروز این کیست میدانند.

پوشیدن لباس‌های تنگ، دوچرخه سواری، نشستن برای ساعت‌های طولانی و مواردی از این دست می‌تواند سبب بروز این عارضه شود، در این حالت بدن، پوست را نوعی ماده خارجی شناسایی می‌کند و اطراف آن نوعی کیست ایجاد می‌شود تا از گسترش عفونت به درون بدن جلوگیری کند.

کیست پیلونیدال سراغ چه کسانی می‌آید؟

این عارضه در مناطق دیگر بدن نیز می‌تواند روی دهد به طور مثال آرایشگرها، افراد شاغل در حرفه پشم چینی گوسفندان و افرادی که شیر دام‌ها را می‌دوشند نیز این عارضه را بین انگشتان دست خود تجربه می‌کنند.

ازجمله عامل‌های ایجاد این عارضه می‌توان مواردی، چون شیوه زندگی غیرفعال، دارا بودن شغلی که در آن فرد باید برای مدت زمانی طولانی بنشیند، پرمویی و تار‌های مویی محکم و تیز در بدن را نام برد.

اگر این عارضه درمان نشود زخم آن عفونی می‌شود و در دراز مدت می‌تواند زمینه ساز ابتلا به نوعی سرطان پوست به نام کارسینوم سلول‌های سنگفرشی شود.

برای جلوگیری از بروز این عارضه راهکار‌های مختلفی وجود دارد که از جمله به  تنظیم وزن، اجتناب از نشستن برای ساعت‌های طولانی و اصلاح مو‌های بدن برای جلوگیری از شکل گیری کیست مویی می توان اشاره کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید