نهاد ناظر حقوق بشری اروپا حق رای روسیه را بازگرداند

کدخبر: ۲۹۰۹۳۹
اقتصادنیوز: نهاد حقوق بشری اروپایی موسوم به "شورای اروپا" تحریم اعمال شده علیه مسکو را لغو و راه بازگشت روسیه به این نهاد را هموار کرد که برخی رسانه های اروپایی از این اقدام به عنوان یک پیروزی اخلاقی برای کاخ کرملین یاد می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،"شورای اروپا" (CoE) به عنوان نهاد حقوق بشری در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد و ارتباطی با نهادهای رسمی اتحادیه اروپا ندارد.

"مجمع پارلمانی شورای اروپا" (PACE) امروز (سه شنبه) با ۱۱۸ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع راه را برای بازگشت روسیه به این نهاد پس از وقفه ای سه ساله هموار کرد.

این رای گیری پس از مباحثات گشایش اجلاس تابستانی در استراسبورگ انجام شد.

این نخستین باری است که یکی از تحریم های اصلی اعمال شده علیه روسیه در پی انضمام شبه جزیره اوکراین به خاک روسیه در مارس ۲۰۱۴ لغو می شود.

"شورای اروپا" نهاد اصلی حقوق بشری اروپا است که ۴۷ کشور در آن عضو هستند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا با تصویب قطعنامه ای مقرر کرد که "حق اعضا برای رای دهی، اظهار نظر و نماینده داشتن در این مجمع و نهادهای آن در چهارچوب یک چالش نسبت به اعتبارنامه آن عضو، تعلیق یا لغو نخواهد شد".

این مجمع همچنین از پارلمان های کشورهای عضو شورای اروپا دعوت کرد تا در جریان اجلاس سالانه جاری اعتبارنامه های خود را ارائه دهند.

معنای این دعوت این است که روسیه می تواند با هیات نمایندگی خود در اجلاس شورای اروپا حاضر باشد و در انتخاب دبیر کل جدید شورای اروپا که فردا (چهارشنبه) برگزار می شود، شرکت کند.

نماینده اوکراین در شورای اروپا از این تصمیم انتقاد کرده و آن را ارسال کننده یک پیام بسیار بد قلمداد کرده است.

از سوی دیگر "لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دوماً روسیه گفت که مجمع پارلمانی شورای اروپا با این تصمیم گام مهمی به جلو برای دفاع از حقوق کشورهای عضو برداشته است.

در سال ۲۰۱۴ حق رای روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا در پی انضمام شبه جزیره کریمه از این کشور سلب شده بود.

روسیه در سال ۲۰۱۶ با تحریم (بایکوت) این مجمع واکنش نشان داد و از سال ۲۰۱۷ نیز حق عضویت سالانه ۳۳ میلیون یورویی خود را پرداخت نکرده است که حدود هفت درصد بودجه این شورا است.

آلمان و فرانسه از بازگشت حق رای روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا حمایت کرده بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید