علت بوی خاص بدن در سالمندی چیست؟

کدخبر: ۲۹۰۹۵۳
اقتصادنیوز: بوی بدن انسان در طول زندگی دچار تغییراتی می شود و به طور مثال بوی بدن نوزاد، افراد جوان و سالمندان کاملا متفاوت است، اما دلیل تفاوت بوی بدن انسان در طول زندگی چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک؛ بوی بدن انسان در طول زندگی تغییر میکند، نوزاد رایحه ی ویژه و تازه ای دارد، در حالیکه اگر به نوجوانان فکر کنیم،آنها هم بوی مشخصی دارند که نسبت به نوزاد متفاوت است، جوانان هم تفاوتهایی دارند. در مقایسه با مطالعات فرهنگ رایج مردم در سال 2012 ، اکثر مردم توجهی به این بو ها ندارند. بعضی ها بوی جوانان را شیرین و کهنه توصیف کرده اند. نویسندگان بر این باورند که مردم بوی ناخوشایند را بیشتر از سوی افراد پیر دریافت میکنند، مطالعات نشان میدهد که افراد در سنین مختلف بوهای متفاوتی را درک میکنند. سن های مختلف، بوهای متفاوت این اول و آخر دلیل تغییر  بوی بدن  در سنین مختلف است.بوی بدن

اما چه چیزی موجب تفاوت بوی بدن انسان در طول زندگی می شود؟

شیمیدان ها سن را اساس این طبقه بندی ذکر کردند. سالمندان در اثر افزایش سن در مقابل تغییرات بدنشان نمی توانند بهداشت فردی شان را رعایت کنند. کارشناسان می گویند که این نتیجه ی ترکیب بو های متفاوت و اثر باکتری های روی پوست شان است، بدن آن ها آنزیمی به نام nonenal2 را بسیار زیاد ترشح می کند .که منبع اش اسید های چرب اشباع شده امگا هفت بوده است، کارشناسان این آنزیم را در افراد بالای 40 سال مشاهده کردند، با افزایش سن میزان آنزیم افزایش میاد و عوامل محیطی و شیوه ی زندگی هم بر روی بوی بدن انسان تاثیر گذار است.

در حالیکه آنزیم 2-nonenal دلیل واضحی برای بوی بدن انسان است، اما کارشناسان هنوز در حال تلاش برای یافتن دلیلی مرتبط با افزایش سن هستند.

در واقع،ممکن است بوی بد نتیجه ی تقابل بین عرق و باکتری های روی پوست باشد، در طول زندگی باکتری های متفاوتی روی پوست انسان زندگی میکنند ،مثل ترکیبات شیمیایی بدن انسان که در حال تغییر است در حالی که چنانچه در بخش سلامت  نمناک  گفته ایم این آنزیم مسول تغییرات بدن با افزایش سن است،اما هنوز مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد.

فرض کنید اصلا سالمندی نباشد که بوی مخصوصی داشته باشد ؛ کودکان،نوجوانان،جوانان افراد میان سال هر کدام بوهای مخصوص به خودشان را دارند، کارشناسان بر این باورند که این بوهای خاص به زنده ماندن و بهتر زندگی کردن افراد کمک میکند. به طور مثال نوزاد برای مادر بوی جذابی دارد که باعث نزدیک شدنشان می شود، در جوانان بوی بدنشان ممکن است برای فرد دیگری حس باروری یا همسر وی شدن را داشته باشد.

بوی بدن سالمندان

تفاوت بوی بدن انسان در طول زندگی 

تغییرات در بوی بدن طبیعی است.

از زمانیکه تغیرات بر روی آنزیم شروع شد چندین شرکت ژاپنی محصولاتشان را بر پایه ی ماسکی برای رفع بوی بد افراد سالمند قرار دادند، اما هیچ گونه شواهدی در استفاده از محصولشان دریافت نکردند حتی مردم هم نسبت به بوی سالمندان بی تفاوت بودند، در واقع مطالعات سال 2012 نشان می دهد که بوی سالمندان در مقایسه با جوانان زیاد هم ناخوشایند نیست. در این مطالعه 44 مرد و زن به گروهای سنی 20-33سال،45-55 سال،75-90 سال تقسیم شدند.از آنها خواسته شد که با تی شرت هایی که دارای پد جذب کننده ی عرق هست، برای پنج روز متوالی بد.ن حمام رفتن، زندگی کنند حتی از خوردن غذاهایی که بوی عرق و ادرارشان را زیاد میکند نیز خودداری کنند.

بعد از پنج روز پد ها را جمع آوری کردند و هر کدام را در ظرف شیشه ای در گوشه ای گذاشتند. محققین از آنها خواستند که شیشه ها را بو کنند و سن و جنسیت هر کدام را حدس بزنند.

آزمون گرها در تشخیص بوی بدن جوانان و افراد میانسال، ساعات سختی را پشت سر گذاشتند ، زیرا خیلی شبیه هم بودند، اما تشخیص بوی سالمندان بسیار آسان بود نتایج نشان می دهد که سالمندان بوی ویژه ای دارند،اما بد و ناخوشایند نیست. در بخش سلامت نمناک می خوانید که اگر شما در رابطه با تغییرات سنی که باعث بوی بدن شما می شود نگران هستید؛ محصولاتی را که دارای آنزیم خوش بو کننده هستند را خریداری کنید. محصولات خوش بو کننده بوی بد بدن را از بین می برد.

بدن افراد سالمند

دلیل تفاوت بوی بدن افراد سالمند

در سال 2000 محققین دریافتند که خوشبو کننده ها بر اساس سن هستند، آنها به 22 نفر در رده ی سنی 26-75 سال تی شرت های پد دار دادند که چند شب متوالی بپوشند و در آخر مولکول هایی که به لباس ها چسبیده بودند را آنالیز کردند. آنها بیش از دو آنزیم بر ری لباس افراد بالای 40 سال در مقایسه با افراد جوان مشاهده کردند.

در کل در لباس افراد بالای 40 سال آنزیم های بسیاری وجود داشت . این امر نشان دهنده افزایش تعداد آنزیم ها با بالا رفتن سن افراد است ، این نشان دهنده ی این است افراد سالمند نسبت به افراد میان سال بد بو تر هستند و سه مرتبه بیشتر نیازمند استفاده از خوشبو کننده ها می باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید