درخواست روسیه از طرف‌های دیگر برجام

کدخبر: ۲۹۱۴۴۴
معاون وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای باقی مانده در برجام خواست که با ایجاد یک «دیوار حمایتی»، از ایران در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا حمایت کنند.
درخواست روسیه از طرف‌های دیگر برجام
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، «سرگئی ریابکوف» معاون سیاسی وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش اعلام کرد کشورهای باقی مانده در برجام باید برای حمایت از ایران در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا یک «دیوار حمایتی» ایجاد کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص به خبرنگاران گفت: «من در نشست امروز از همه همکارانم خواستم که این قضیه را به چشم یک هدف مشترک نگاه کنند. ما باید برای مقابله با اثرات منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سیاست‌های مخربی که پیامدهای آنها هرروز بیشتر نمایان می‌شود، چیزی شبیه یک دیوار حمایتی ایجاد کنیم.»

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ 97 تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند. با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، ایران تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

مقامات ایرانی تصریح کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه 4 تیر در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود امانوئل ماکرون با اشاره به اینکه پایبندی ایران در برجام پس از خروج آمریکا بر مبنای وعده طرف‌های اروپایی برای تضمین منافع اقتصادی از جمله حل‌وفصل مسائل مربوط به روابط بانکی و فروش نفت بود که متأسفانه هیچ یک از آنها در مقام عمل تحقق پیدا نکرده، خاطرنشان کرد: «اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره‌مند شود، بر اساس بندهای 26 و 36 برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید