قیمت پایه خودروهای داخلی بالا می‌رود +جزییات

کدخبر: ۲۹۱۵۵۱
​اقتصاد نیوز:قیمت خودروهای داخلی چند وقتی است که برخلاف یکسال گذشته به روند نزولی برگشته و عملا از گرانی‌های عجیب و غریب چند وقت پیش در این بازار خبری نیست ولی مساله اصلی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی است که نسبت به بازار فاصله زیادی داشته و رانت‌های زیادی را ایجاد نموده که طبق شنیده‌ها به زودی با تشکیل جلسه شورای رقابت این قیمت بالا خواهد رفت و رانت خودروسازان به ثمر خواهد نشست.
قیمت پایه خودروهای داخلی بالا می‌رود +جزییات

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از چرخان، یکی از مشکلات اصلی بازار خودروهای داخلی بحث قیمت گذاری رسمی و کارخانه‌ای این خودروهاست که در حال حاضر با قیمتی به مشتریان تحویل داده می‌شوند که عملا فاصله بسیار زیادی به قیمت بازار داشته و همین موضوع باعث شده تا سودجویان و دلالان برای استفاده از این فاصله قیمتی وارد عمل شده و بر التهاب قیمتی در این بازار بدمند.

سایپا و ایران‌خودرو خودروهای داخلیالبته اتفاقی که در اردیبهشت ماه شاهد آن بودیم و به نظر می‌رسد که با پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان بازرسی کشور و همچنین پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی به ثمر نشسته و شورای رقابت که مسئول قیمت گذاری خودروهای داخلی شده است به زودی کار خود را شروع کرده و در جلسه ای که بین این شورا و خودروسازان و همچنین مسئولین وزارت صنعت برقرار خواهد شد، قیمت پایه خودروهای داخلی بالا خواهد رفت و به قول معروف دنیا به کام این شرکت‌ها شیرین خواهد شد.

سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع در همین رابطه و در پاسخ به سوالی پیرامون چرایی عدم ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودروهای داخلی گفت: این شورا بر اساس قانون نسبت به قیمت پایه خودروها ورود خواهد کرد. البته باید گفت که شورای رقابت و تصمیمات آن تغییر چندانی در قیمت خودروها نخواهد داشت و صرفا احتمالا کمی در بالا یا پایین رفتن قیمت خودروها موثر باشد.

صنعت خودروسازی بازار خودروعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به جلسه شورای رقابت گفت: جلسه شورای رقابت تا چند روز آتی برگزار خواهد شد که موضوع این جلسه تعیین قیمت پایه خودروها خواهد بود که به نظرم مشکلی از بازار خودرو را حل نخواهد کرد. البته ما باید تلاشمان را برای افزایش تولید انجام دهیم تا از این طریق مشکل بازار خودرو حل شود.

 طبق شنیده‌ها قیمت گذاری شورای رقابت قطعا به ان چیزی که خودروسازان به دنبال آن هستند، نزدیک خواهد بود و بیش از هر زمان دیگر باعث خواهد شد تا قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی به قیمت فروش فوری این شرکت‌ها نزدیک شده و عملا جذابیت این فروش فوری را کم کند یا احتمالا خودروسازان را برای بالا بردن قیمت فروش فوریشان وسوسه کند!

 وضعیت تولید خودروسازان در ماه‌های اخیر تعریف چندانی نداشته و روند قابل توجهی در این شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود و در صورتی که در این روند بهبودی حاصل نشود، قطعا خودروسازان برای تحویل تعهدات معوق خود دچار مشکل خواهند شد و وعده‌های داده شده به مشتریان برای تحویل تا زمستان سال جاری عملیاتی نمی‌شود و از سوی دیگر نیز امکان افزایش سهمیه فروش فوری این شرکت‌ها نیز وجود نخواهد داشت!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید