به علت بومی سازی زمان بهره‌برداری از قطارهای مترو کاهش یافت

کدخبر: ۲۹۱۷۲۹
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت راه آهن تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه در حال حاضر با معضل کمبود قطار در سازمان قطارشهری مواجه هستیم، گفت: باتوجه به ظرفیت مهندسی کشور در شرکت‌های واگن سازی، امیدواریم شاهد طراحی و ساخت قطارهای مترو بومی و نیز رفع معضل فاصله زمانی در جهت خدمات دهی به شهروندان باشیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ علی امام روز یکشنبه در آئین انعقاد قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو که با حضور شهردار تهران، مدیر جهاد دانشگاهی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دو شرکت فعال در زمینه واگن‌سازی در معاونت علمی و فناوری برگزار شد، افزود: خطوط متروی تهران در حالت دو دقیقه جهت بهره‌برداری طراحی شده است اما الان این کار در چهار دقیقه انجام می‌شود و ما با حالت طراحی شده فاصله داریم و این بخاطر کمبود واگن و رام قطار است.

وی با اشاره به اینکه کمبود واگن علت تراکم جمعیت در ایستگاه‌ها است، بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ کیلومتر خطوط قطار شهری در هفت خط و قریب به ۱۲۰ ایستگاه در حال بهره‌برداری است که روزانه ۵/۲ میلیون سفر در تهران را پوش می‌دهند.

امام ادامه داد: در حال حاضر در ۸ کلان شهر، سازمان قطار شهری یا به بهره‌برداری رسیده و یا در حال راه‌اندازی است. اکنون در اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد بخشی از قطار شهری این استان‌ها راه اندازی شده که کمبود قطار شهری نیاز همه این سازمان‌ها است.

وی گفت: ظرفیتی که امروز در شرکت‌های واگن سازی ما در سطح مترو و توانمندی مهندسی در بخش طراحی و ساخت ایجاد شده، ارزشمند است. در شرایطی که در سال حمایت از تولید داخلی قرار داریم، قدمی که در راستای تأمین واگن مترو و بومی‌سازی آن صورت گرفته ارزشمند است.

مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری موظف به انتقال فنآوری صنایع ریلی به داخل کشور است، بطوریکه تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری و بین شهری بومی شود.

بنابراین ماده، امروز قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو تهران با استفاده از پتانسیل‌های موجود در داخل کشور و همکاری یک طراح معتبر بین‌المللی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی و شرکت راه آهن تهران و حومه، شرکت واگن سازی پارس و چند شرکت فعال در زمینه واگن سازی، منعقد شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید