حسین انصاری راد مطرح کرد

بازگشت به قانون اساسی راهکار خروج از جامعه دوقطبی

کدخبر: ۲۹۲۴۸۴
اقتصادنیوز: حسین انصاری راد، روحانی اصلاح‌طلب گفت: در اصل ۵۶ قانون اساسی تاکید بر «انسان» است نه یک دین، نژاد، قومیت یا تفکر خاص. اما متاسفانه از همان ابتدا عده‌ای به جای تلاش برای همگرایی جریانات سیاسی، جامعه را به بهانه‌های مختلف قسیم کردند. به جای قانون اساسی، یک قرائت خاص در مرکزیت و محوریت اندیشه برخی جریان‌های سیاسی قرار گرفت. این برداشت نه تنها عامل انسجام نبود که خود به محل اختلاف بدل شد.
بازگشت به قانون اساسی راهکار خروج از جامعه دوقطبی

به گزارش اقتصادنیوز؛ حسین انصاری راد نماینده دوره‌های اول، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادنیوز در پاسخ به سوالی درباره شکل‌گیری فضای دوقطبی در کشور گفت: پیش از انقلاب با وجود حاکمیت مستبد پهلوی و برخورد با مخالفان حکومت، در دل جامعه عقاید و افکار مختلف در جامعه بدون تعارض و تقابل آشکار کنار هم زندگی می‌کردند. دوقطبی اصلی آن دوران تقابل حکومت و مردم بود و مبارزه با استبداد پهلوی خود یک واحد انسجام‌بخش و زمینه مشترکی برای اتحاد و همکاری گروه‌های مختلف انقلابی بود.

انصاری راد ادامه داد: با از میان برداشته شدن حکومت پهلوی، محور انسجام از بین رفت و زمینه همکاری به عرصه رقابتی بدل شد. هر گروهی می‌خواست سهم بیشتری ببرد یا بر دیگری تسلط یابد. این تضاد منافع منجر به شکل گرفتن تقابل‌ها شد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم با اشاره به ضرورت بازگشت به قانون اساسی و اصلاح آن اظهار داشت: فلسفه وجودی قانون اساسی بر این مبناست که در فقدان یک واحد نظام‌بخش بتواند محور انسجام و همکاری‌ها باشد و عقاید گوناگون در یک کلیت واحد و چارچوب مشخص به حیات اجتماعی مسالمت‌آمیز خود ادامه دهند.

انصاری‌راد افزود:  قانون اساسی می‌تواند بستری برای به رسمیت شناختن افکار و عقاید مختلف و مبنایی برای سهیم شدن همه افراد و گروه‌ها و استفاده از فرصت‌های برابر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد. همه مردم ایران باید بدون استثنا فارغ از تفاوت‌ها و اختلاف‌ها در تعیین سرنوشت خود به یک اندازه ذیحق باشند. به همین دلیل بنیاد قانون اساسی رای و انتخاب مردم است.

نماینده دوره‌های اول، پنجم و ششم مجلس با تاکید بر اینکه در اصل ۵۶ قانون اساسی تاکید بر «انسان» است نه یک دین، نژاد، قومیت یا تفکر خاص، گفت: متاسفانه از همان ابتدا عده‌ای به جای تلاش برای همگرایی جریانات سیاسی، جامعه را ببه بهانه‌های مختلف تقسیم کردند. گروه‌های مختلف به سرعت دچار کشمکش با یکدیگر شده و یکی‌یکی از صحنه سیاست کنار گذاشته شدند. به تدریج چندصدایی و تکثرگرایی رنگ باخت و یگانه‌انگاری ایدئولوژیک جایش را گرفت.

انصاری راد با اشاره به اینکه به جای قانون اساسی، یک  قرائت خاص در مرکزیت و محوریت اندیشه برخی از جریان‌های سیاسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این ایدئولوژی نه تنها عامل انسجام نبود که خود به محل اختلاف بدل شد. رفته رفته برخی چهره‌های انقلابی به حاشیه رانده شدند.

این روحانی اصلاح‌طلب ادامه داد: به همین ترتیب در سال‌های پس از انقلاب موارد اختلافی چون تسخیر سفارت و دشمنی با آمریکا، عزل رئیس‌جمهور اول، تصمیم‌گیری برای ادامه جنگ و ... خودی‌هایی که نظرات مخالف داشتند کنار گذاشته شدند.

حسین انصاری راد در پایان گفت: امروز برای حل معضل شکاف‌های اجتماعی وسیاسی و عبور از بحران هیچ راهی جز بازگشت به قانون اساسی و هویت ملی که محورهای نظام‌بخش کشور و عامل انسجام جامعه هستند نداریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید