اسکورت نفت‌کش انگلیسی توسط ناوچه‌ نظامی

کدخبر: ۲۹۳۴۶۳
اقتصادنیوز: روزنامه انگلیسی تایمز امروز خبر داد که یک ناوچه انگلیسی یک نفتکش را که برای خروج از خلیج فارس به دلیل نگرانی از توقیف شدن مردد بود، هنگام عبور از تنگه هرمز به سمت دریای عمان همراهی کرد.

نفتکش خبرساز انگلیسی با همراهی یک ناوچه از خلیج فارس خارج شد

به نوشته اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تایمز، دیروز ناوچه نظامی مونتروز نفتکش پاسیفیک وویجر را در تنگه هرمز همراهی کرد.

خدمه این نفتکش به دلیل اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران درسواحل جبل الطارق از توقیف شدن کشتی شان در تنگه هرمز نگران بودند.
تایمز در ادامه این گزارش افزود: پاسیفیک وویجر که با پرچم جزیره من (از جزایر تحت قیمومیت انگلیس) تردد می‌کند، دیروز (۱۸ تیر) از تنگه هرمز عبور کرد و وارد دریای عمان شد. (ریاست دولت نیمه خودمختار جزیره من بر عهده ملکه انگلیس است ولی به صورت رسمی جز این کشور به شمار نمی‌آید.) این نفتکش پیشتر با توقف چند ساعته در نزدیکی آب‌های ایران در خلیج فارس خبرساز شده بود.
مقام‌های انگلیسی این واقعه را به دلیل تلاش این کشتی برای تنظیم ساعت ورود به بندر مقصد عنوان کرده و وضعیت این شناور را "سالم" اعلام کردند. انتظار می‌رود که اسکورت این نفتکش پس از ورود به دریای عمان و خروج از "منطقه خطر" پایان یابد.

تایمز افزود: نفتکش بریتیش هریتج نیز که با پرچم جزیره من تردد کرده و در تملک شرکت بریتیش پترولیوم است پس از تهدیدها در سواحل عربستان متوقف شده است. به نظر نمی‌رسد که وزارت دفاع انگلیس در حال حاضر برنامه‌ای برای همراهی این نفتکش داشته باشد ولی سرنوشت این شناور در سطوح عالی مورد بحث و بررسی است.

نیروی دریایی انگلیس از اظهار نظر در مورد درخواست احتمالی حفاظت دریایی از جانب شناور مذکور خودداری کرده است. با این حال چندین شناور نیروی دریایی انگلیس در خلیج فارس و اطراف آن حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به چهار مین یاب و ناوچه مونتروز که در پایگاه دریایی بحرین مستقر است، اشاره کرد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پریروز (۱۷ تیر) در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران از سوی بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است.

وی افزود: ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول هر گونه تحریم نفتی اروپا. آخرین بار که بررسی کردم، اتحادیه اروپا مخالف فراسرزمین گرایی بود.

ظریف تصریح کرد: رک و راست اینکه توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران از سوی بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.

رسانه‌های غربی ۱۳ تیرماه جاری خبر توقیف نفتکش گریس ۱ حامل نفت ایران را منتشر کرده و مدعی شدند این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است. این در حالی است که روزنامه «جبل‌الطارق کرانیکل» با انتشار یک رشته توئیت از قول «مایکل لاماس» دادستان کل جبل الطارق اعلام کرد دیوان عالی این منطقه توقیف این نفتکش را تا ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) تمدید کرده است.

مقام‌های ایرانی با تکذیب ادعای انگلیس اعلام کردند که سوریه مقصد این نفتکش نبوده و بندر بنی یاس ظرفیت پهلوگیری این شناور عظیم را ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید