«برجام» محور وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا

کدخبر: ۲۹۷۲۵۲
اقتصادنیوز: یک رسانه امریکایی روز یکشنبه با اشاره به نظر سنجی صورت گرفته نوشت، اکثر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله دموکرات ها با هدف بازگشت به توافق برجام در عرصه انتخاباتی وارد می شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت، در حالیکه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال پیروی از سیاست های فشار حداکثری بر ایران و احتمال ورود به درگیری نظامی در آب های خلیج فارس است، بیشتر شهروندان آمریکایی خواهان کاهش تنش میان واشنگتن و تهران و بازگشت امریکا به توافق هسته ای سال 2015 هستند.

این روزنامه با اشاره به نظر سنجی صورت گرفته نوشت: در حمایت از کاهش تنش میان آمریکا و ایران کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در صف اول قرار دارند و حتی بسیاری از این کاندیداها آمادگی خود برای بازگشت به توافق هسته ای (برجام) را اعلام کرده اند.

طبق آخرین نظرسنجی ها جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا، سناتور کوری بوکر، کامالا هریس، برنی سندرز، الیزابت وارن، پیت بودجج شهردار ایالت ایندیانا خواستار بازگشت آمریکا به برجام هستند.

همه نامزدها های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر این باورند که دولت ترامپ با خروج از توافق برجام به منافع و اعتبار آمریکا آسیب رسانده و با این اقدام بهانه به دست ایران برای کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای داد.  

بودجج به ایندیانا گفت: هرچند که توافق هسته ای دارای نواقص بود اما این توافق تاثیر بسزایی در کنترل تهدید نظامی ایران علیه اسرائیل و کشورهای اروپایی داشت.  

جو بایدن نیز در سخنرانی ماه جولای (تیرماه) خویش گفت: من پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به توافق هسته ای برجام باز خواهم گشت و با متحدان خود برای تقویت و گسترش آن کار می کنم.

ترامپ، اردیبهشت ماه سال گذشته، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرده و تحریم های رفع شده به واسطه این توافق را علیه مردم ایران بازگرداند.

آمریکا هرچند معافیت ‌های مرتبط با همکاری‌ هسته‌ ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران را تمدید کرد اما از تمدید معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد، اجتناب ورزید.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی و پایبندی کامل به برجام با وجود خروج آمریکا از آن و بازگرداندن و افزایش تحریم ها، سرانجام همزمان با سالگرد خروج واشنگتن از این توافق، اعلام کرد که برخی تعهدات خود به آن را متوقف می کند.

تهران، دلیل این اقدام را خروج آمریکا از برجام و اهمال کاری اروپایی ها در تضمین بهره مندی اقتصادی ایران از این توافق عنوان کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید