ارائه راهکار جدید درمان افسردگی

کدخبر: ۲۹۷۴۷۰
اقتصاد نیوز:دانشمندان روشی را برای درمان افسردگی مزمن پیدا کرده‌اند که در آن بعد از دو سال علائم بیماری کاملاً بهبود می‌یابد.
ارائه راهکار جدید درمان افسردگی

به گزارشاقتصاد نیوز و به نقل از ایسکانیوز، محققان در تحقیقات جدید تأثیر طولانی مدت دو روش مختلف درمان افسردگی مزمن را مقایسه کرده و یک نتیجه موثر در این زمینه یافتند. این روش درمانی به گونه‌ای است که علائم این بیماری 2 سال پس از پایان درمان محو می‌شود.

براساس برآوردها، 3-6٪ از افراد احتمالاً در بعضی از دوران زندگی افسردگی مزمن را تجربه می‌کنند. این نوع افسردگی برخلاف نوع اپیزودیک آن می‌تواند به مدت 2 سال و مدام ادامه پیدا کند. با این حال، فقط طول مدت شرایطی نیست که افسردگی مزمن را از اپیزودیک جدا می‌کند.

افسردگی مزمن به طور قابل ملاحظه‌ای با فعالیت‌های روزانه تداخل دارد و خطر خودکشی را بالا می‌برد. افسردگی مزمن نیز از افسردگی اپیزودیک شدیدتر و مشکلتر است.

احتمال عود در افسردگی مزمن بیشتر است، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری علاوه بر داروهای ضدافسردگی، روان درمانی یا ترکیبی از این دو برای اطمینان از بهبودی نیاز دارند.

سیستم تحلیل رفتاری شناختی روان درمانی (CBASP) تنها نوع درمانی است که متخصصان به طور خاص برای افسردگی مزمن طراحی کرده‌اند و آزمایش‌ها نیز تقریباً آن را موفقیت‌آمیز دانستند.

«Elisabeth Schramm»در دانشگاه فرایبورگ آلمان، مزایای CBASP را با مزایای «supportive psychotherapy» (حمایت درمانی) در 1 و 2 سال پس از پایان مطالعه مقایسه می‌کند.

برخی از افراد CBASP را نوعی از درمان شناختی رفتاری (CBT) تعریف می‌کنند اما این روش علاوه بر عناصر رفتاری، رویکردهای خود را دارد.

در CBASP درمانگر به فرد کمک می‌کند تا فعل و انفعالات اضطراب‌های داخلی را بشکند و نقاط بحرانی فعل و انفعالات را بر اساس نوع مشکل فرد افسرده مشخص می‌کند.

دانشمندان روی 268 فرد که دچار بیماری افسردگی مزمن بودند این آزمایشات را انجام دادند. به این صورت که درمان اول شامل 32 جلسه CBASP یا حمایت درمانی طی 48 هفته بود.

نتایج ثانویه شامل علائم افسردگی گزارش شده توسط پزشک و ارزیابی خود فرد، میزان پاسخ بهبود و کیفیت زندگی بود.

نتایج نشان داد که اگرچه پس از 1 سال روش CBASP از حمایت درمانی سودمندتر است اما یک تا دو سال پس از اتمام، اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

این مطالعه ضرورت درمان برای بیماران مبتلا به افسردگی مزمن که تحت CBASP قرار گرفته‌اند و ادغام سایر راهکارهای درمانی از جمله دارو برای کسانی که به بهبودی نرسیده‌اند را نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک