چنددرصد مساحت تهران در اختیار نظامیان قراردارد؟ احتمال واگذاری پادگان 06 به شهرداری

کدخبر: ۲۹۸۱۹۷
اقتصادنیوز: شهرداری تهران روز گذشته از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای جدید با ارتش برای انتقال پادگان ۰۶ از تهران و جانمایی کاربری‌های جدید در عرصه ۵۰ هکتاری این پادگان خبر داد.
چنددرصد مساحت تهران در اختیار نظامیان قراردارد؟ احتمال واگذاری پادگان 06 به شهرداری

به گزارش اقتصادنیوز مطابق با جزئیات پیش‌نویس این تفاهم‌نامه قرار است از مجموع مساحت ۵۰ هکتاری عرصه این پادگان که مطابق با طرح تفصیلی تهران در پهنه S قرار گرفته، ۳۰ درصد در اختیار مالک یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران و 70 درصد به شهرداری تهران واگذار شود.

آن‌طور که در متن پیش‌نویس این تفاهم‌نامه مشخص شده در ۳۰درصد عرصه پادگان ۰۶ که قرار است همچنان در اختیار مالک باقی بماند، حدود ۶۵۰ هزار مترمربع بارگذاری ساختمانی انجام می‌شود. به‌نظر می‌رسد بخش عمده بارگذاری‌های پیش‌بینی شده در این بخش از عرصه پادگان، به کاربری مسکونی و باقی به کاربری‌های تجاری- اداری اختصاص پیدا خواهد کرد. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد بخش عمده بارگذاری‌های مسکونی پیش‌بینی شده در این محدوده قرار است به شکل برج (بیش از ۱۲ طبقه) باشد، اما به‌طور طبیعی برای احداث برج‌ها در این محدوده از عرصه پادگان، نیاز به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ و سپس شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور وجود دارد. در عین حال شهرداری تهران وعده داده است ۷۰ درصد باقی مانده از عرصه پادگان ۰۶، به احداث پارک و فضای سبز به شکل «یکپارچه» با مساحتی در حدود ۳۵ هکتار تعلق گیرد. آن‌طور که مسوولان شهرداری تهران اعلام کرده‌اند در محدوده فضای سبز پیش‌بینی شده یکسری کاربری‌های

انتفاعی -  خدماتی (غیر از مجتمع تجاری) نیز جانمایی خواهد شد. علاوه‌بر این مسوولان شهرداری تهران اعلام کرده‌اند با توجه به آنکه پادگان ۰۶ به عنوان یک پادگان آموزشی فعالیت داشته، پس از نهایی شدن این تفاهم‌نامه عرصه این پادگان در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح جامع شهر تهران و همچنین یک قانون مصوب مجلس، مجموعه دولت و شهرداری را از سال ۸۸ مکلف کرد مجموعه‌های نظامی و پادگان‌های مستقر در محدوده پایتخت را با هدف برطرف کردن سه اشکال حضورشان در شهر، «ساماندهی، جابه‌جا و منتقل» کند. اما تاکنون به‌دلیل دو مانع سنگین شامل «هزینه تملک اراضی» و «عدم همکاری برخی وزارتخانه‌ها در تخصیص زمین به پادگان‌ها در بیرون حریم تهران»، فقط دو پادگان از تهران خارج شده است.

این در حالی است که ۵ درصد از مساحت ۶۰۰ کیلومتر مربعی شهر تهران، تحت مالکیت انواع مراکز نظامی و پادگان‌ها قرار دارد که در مجموع معادل ۲۸۷۳ هکتار است و از این میزان عرصه، دست‌کم ۵۱۹ هکتار در اختیار پادگان‌هایی است که قابلیت خروج از پایتخت و استقرار در محدوده خارج از حریم را دارند. شهرداری طبق مقررات بالادست، مجاز است بعد از تعیین تکلیف «نحوه تملک» اراضی پادگان‌ها توسط وزارتخانه‌های دفاع، راه‌وشهرسازی و کشاورزی، عرصه‌های آزادشده را به نفع شهر و برای تامین خدمات هفت‌گانه مورد نیاز پایتخت که در حال حاضر کمبود آن احساس می‌شود، در اختیار بگیرد. این پادگان‌ها در ۷ منطقه شهر تهران پراکنده شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید