المانیتور مدعی شد؛

جزئیات بسته پیشنهادی مکرون به ایران و آمریکا

کدخبر: ۲۹۹۸۳۲
اقتصادنیوز؛ پایگاه خبری المانیتور ظهر امروز پیش از دیدار «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه جزئیاتی از بسته پیشنهادی که فرانسه قرار است به ایران و آمریکا جهت کاهش تنش‌ها ارائه کند منتشر کرده است.
جزئیات بسته پیشنهادی مکرون به ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ پایگاه خبری المانیتور نوشته امانوئل ماکرون بعد از چندین هفته رایزنی با مقام‌های ایران و مقام‌های کاخ سفید در صدد است در جریان دیدارش با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در فرانسه در حاشیه نشست نشست گروه 7 او را برای اعطای مشوق‌های اقتصادی محدود به ایران در ازای آمدن این کشور به میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام تحت فشار قرار دهد. 

این رسانه به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است فرانسه به دنبال مجاب کردن ترامپ به صدور معافیت‌های تحریمی برای برخی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است. 

یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود گفته این پیشنهاد، اعطای مشوق‌های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می‌شود و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است. او گفت که مقام‌ها معتقد نیستند فشار صرف روی ایران موجب خواهد شد ایرانی‌ها تسلیم شوند.»

 «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت  پیشنهادهایی برای کمک به کاستن از تنش‌ها میان تهران و واشنگتن به ایران ارائه خواهد کرد.

ماکرون، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «ما پیشنهادهایی در خصوص کاستن از تحریم‌ها یا یک مکانیسم جبرانی با هدف قادر کردن مردم ایران به زندگی بهتر ارائه کرده‌ایم.»

رویترز نوشته آمریکا نشانه‌ای از اقدام برای کاستن از تحریم‌ها نشان نداده و مشخص نیست ماکرون به چه مکانیسم جبرانی اشاره می‌کرد. 

المانیتور درباره این بخش از سخنان ماکرون نوشته او احتمالا به دنبال اعطای نوعی بسته مشوق اروپایی به ایران از جمله راه‌اندازی یک خط اعتباری برای این کشور است. این رسانه مدعی شده ماکرون در جریان گفت‌وگو با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد راه‌اندازی یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به عنوان روشی برای جبران کاهش فروش نفت ایران را مطرح کرده است. 

ماکرون روز چهارشنبه همچنین گفت در ازای این اقدامات انتظار می‌رود ایران کاملاً به توافق هسته‌ای پایبند باشد و وارد مذاکرات جدیدی شود که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور را شامل می‌شود. 

ماکرون گفت: «در ساعت‌های آتی باید ببینیم پاسخ ایرانی‌ها چه خواهد بود. ضمن آنکه باید ببینیم آمریکایی‌ها چقدر برای پیش رفتن آمادگی دارند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید