اردوغان:

از ناتو خارج نمی‌شویم

کدخبر: ۳۰۱۰۴۲
اقتصادنیوز: خبرگزاری آناتولی روز شنبه به نقل از "رجب طیب اردوغان" رئیس‌ جمهوری ترکیه نوشت: این کشور قصد خروج از ناتو و پشت کردن به متحدین خود در این سازمان را ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، اردوغان در سخنانی در «دانشگاه دفاع ملی» استانبول به موضوع ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر ظرف دو یا سه هفته آینده روند ایجاد منطقه امن با حضور سربازان ترکیه آغاز نشود ما طرح‌ های خودمان را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: زمان و صبر زیادی برای ایجاد منطقه امن در شرق فرات و موازی با مرزهای ترکیه نداریم.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: دیگر کسی نمی‌تواند به بهانه داعش که پروژه آشکار و ساختگی دستان پنهان بود ما را فریب دهد. مسئله اصلی منطقه، نه گروه تروریستی داعش، بلکه جنگ برخی قدرت‌ها برای تقسیم منافع است.

آنکارا در هفته های اخیر شمار زیادی از نیروهایش را در مرز سوریه مستقر و تهدید کرد که به نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه حمله خواهد کرد. پس از تهدید ترکیه به حمله، مذاکرات میان آمریکا و آنکارا شروع شد.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است که آنکارا و واشنگتن برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.

اردوغان در سخنرانی خود به اختلافات تسلیحاتی آمریکا و ترکیه نیز پرداخت و گفت: در صورت تبدیل مسئله فروش پاتریوت به ابزاری برای فشار بر ترکیه و تلاش برای تضعیف امنیت کشورمان، ما نیز ابایی از انتخاب دیگر سامانه‌ها نخواهیم داشت.

وی افزود: اگر جنگنده‌های (اف-۳۵) به ما داده نشود، طبیعتا ما نیز با دستانی بسته منتظر وقایع احتمالی که ممکن است بر سرمان آید، نخواهیم نشست.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری سون دقیقه، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دومین مرحله انتقال قطعات سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ آغاز شده و نخستین هواپیمای حامل آن در فرودگاه مرتد آنکارا به زمین نشست.  

واشنگتن  در واکنش به انتقال سامانه روسی اس-۴۰۰ به ترکیه هشدار داده است که این کشور را به دلیل نگرانی‌های امنیتی از برنامه خرید جت های جنگنده اف-۳۵ تعلیق کرده است.

این اقدام ترکیه سبب ایجاد تنش در روابط این کشور با متحدانش در سازمان ناتو به ویژه آمریکا شده است.

آنکارا همچنان سرگرم گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی برای تهیه سامانه دفاعی پاتریوت است که واشنگتن آن را سامانه‌ای قابل جایگزین برای سامانه دفاعی اس- ۴۰۰ معرفی کرده است.

آمریکا مدعی است که استقرار سامانه دفاعی اس- ۴۰۰ در ترکیه، با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف-۳۵ خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید