اوکراین گیت؛ جزییات بیشتری از افشای مکالمه ترامپ با زیلنسکی

کدخبر: ۳۰۵۱۳۷
اقتصادنیوز: متن مکالمه جنجال برانگیز ماه گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با "ولودیمیر زیلنسکی" (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین بنابر دستور "شورای امنیت ملی" که بخشی از تشکیلات دفتر رئیس جمهوری آمریکا را شامل می شود، به جای قرار گرفتن در رایانه ای معمول، به سیستم محرمانه دیگری منتقل شده بود.
اوکراین گیت؛ جزییات بیشتری از افشای مکالمه ترامپ با زیلنسکی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه خبری "سی.بی.اس نیوز" روز شنبه با انتشار این خبر گزارش داد: به کارکنان دفتر کاخ سفید "دستور" داده شده بود تا متن مکالمات الکترونیکی ترامپ با زیلنسکی از سیستم رایانه ای که جهت امور هماهنگی، نهایی کردن اسناد و ارائه آن در سطح  مقامات کابینه دولت آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته حذف شده و در عوض این متن مکالمه در سیستم رایانه  مجزای دیگری که اطلاعات طبقه بندی شده در آن ذخیره می شود  منتقل گردد چراکه محتوای آن را حساس دانسته اند.

یک مقام رسمی دولت آمریکا که دراین گزارش اشاره ای به نام وی نشد به سی.بی.اس نیوز گفته است که دستور انتقال متن این مکالمه از سیستم رایانه ای جاری به سروری دیگر از سوی مسئولان شورای امنیت ملی دفتر رئیس جمهوری آمریکا داده شده بود.

"جف ادموند" (Jeff Edomonds)  مدیر ارشد امور روسیه از شورای امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در زمان باراک اوباما ، درباره نحوه مکالمه شخص رئیس جمهوری آمریکا با دیگر همتایان خود به شبکه سی.بی.اس نیوز گفت: در مکالمه رئیس جمهوری آمریکا با یک رهبر خارجی، یک نفر از کارکنان NSC  همزمان با یک مترجم از این مکالمه یادداشت برداری می کنند.

ادموند در ادامه به این شبکه خبری آمریکایی گفت: پس از اتمام مکالمه، مترجمی که مکالمات را یادداشت کرده تا حد امکان کلمه به کلمه آنرا با مکالمه صورت گرفته کنترل می کند و آنگاه فرد دیگری که از شورای امنیت ملی نیز این مکالمه را همزمان شنود نموده ، مطالبی را بر یادداشت های فرد مترجم اضافه می کند.

این مقام سابق شورای امنیت ملی  افزود: این کارها با هدف ایجاد سندی است که تا حد ممکن کلمه به کلمه نزدیک به مکالمه صورت گرفته باشد.

ادموند  گفت: رهبران جهان معمولا در مکالمات تلفنی خود به واسطه مترجم گفت وگو می کنند، بطور مثال چنانچه ترامپ خواسته باشد با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی داشته باشد، اگر ابتدا ترامپ صحبت کند، این صحبت از سوی مترجم آمریکایی به روسی  تکرار می شود و زمانی که پوتین پاسخ می دهد، از سمت آمریکایی ها  به مترجم روس ها گوش می دهند.

وی افزود: سند نهایی این مکالمات،  مانند آنچه که در هفته گذشته انتشار یافت، بایگانی شده و در اختیار کارکنان کاخ سفید  و دیگر نهاده تا زمانی که نیاز باشد مطبوعات و رسانه های از آنگاه شوند، قرار نمی گیرد.

این شبکه خبری ادامه داد: اما سرور محرمانه ای که مکالمات ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین به آن منتقل شده دستگاهی است که توسط مقامات اطلاعاتی NSC کنترل شده و جهت نگهداری اطلاعات مهم ملی مانند طرح حمله به (محل اقامت) اسامه بن لادن پیش از آنکه این حمله صورت گیرد، در آن نگاهداری می شود.

سی.بی.اس نیوز نوشت: این سیستمی است که در آن عملیات حساس نظامی، و اطلاعات فوق سری در آن نگاهداری می شود، این سرور به هیچ شبکه ای متصل نبوده و نفرات اندکی از شواری امنیت ملی به آن اجازه دسترسی دارند.

این رسانه آمریکایی افزود: اقدام کاخ سفید در مخفی نگاه داشتن یادداشت مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یکی از اتهامات مهم علیه رئیس جمهوری آمریکا بوده است.

یک مقام افشاگر دستگاه اطلاعاتی آمریکا که هویت وی تاکنون برای رسانه ها و دیپلمات های این کشور ناشناس مانده، ضمن شکایت از «دونالد ترامپ»، وی را به سوءاستفاده از قدرت ریاست جمهوری متهم کرد.

بنابر گزارش روز گذشته (جمعه) رسانه های آمریکایی: در بخشی از شکایت ۹ صفحه ای این افشاگر اطلاعاتی آمده که دستگاه قضایی آمریکا تلاش کرده تا انتشار متن کامل مکالمه ۲۵ جولای (۳ امرداد ماه) دونالد ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را در زمینه تحقیق درباره پسر «جو بایدن» را "محبوس" (پنهان) سازد.

رسانه های آمریکایی روز چهارشنبه گذشته سوم مهر ماه خبر از انتشار متن کامل مکالمه دونالد ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین را دادند که این متن در پنج صفحه و مربوط به مکالمه مورخ ۲۵ جولای (سوم امرداد ماه) بود.

ترامپ بنابر متن این مکالمه از زیلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره "هانتر بایدن" پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دمکرات خود که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز "بوریسما" در اوکراین بود، بعمل آورد.

ترامپ پیش از این مانع پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین شده بود.

با افشای محتوای این مکالمه تلفنی، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسماً خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

تا روز گذشته (جمعه)  ۲۱۹ نفر از اعضای ۴۳۵ نفره  مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شده‌اند. بیش از ۳۰۰ نفر از مقام‌های سابق سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود از استیضاح ترامپ را اعلام کرده‌اند.

«الیوت انگل»، «آدام شیف» و «الیجاه کامینگز» رؤسای کمیته‌های امور خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور  احضاریه هایی «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور را در رابطه با تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری و مشخصاً ارائه  اسنادی در ارتباط با دولت اوکراین به کنگره فرا خواندند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید