بازتاب رسانه ای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

کدخبر: ۳۱۰۷۰۷
اقتصادنیوز: خبرگزاری های غربی امروز و با انتشار خبر گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران، این اقدام را گام رو به عقب و فاصله گرفتن ایران از برجام خواندند.
بازتاب رسانه ای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

به گزارش اقتصادنیوز، حسن روحانی امروز سه شنبه در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: از فردا با نظارت ‌آژانس گام چهارم و جدید را برمی‌داریم. ما طبق برجام یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود اینها در فردو بچرخند اما گاز به ‌آنها تزریق نشود. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با انتشار سخنان روحانی و با اشاره به دستاوردهای هسته ای دیروز نوشت: سازمان بین المللی انرژی اتمی هنوز به این اقدام واکنشی نشان نداده است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در مراسم راه اندازی و رونمایی زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای نسل جدید(IR۶) در سایت هسته‌ای نطنز حضور یافت و خبر داد: امروز سه افتتاحیه به صورت نمادین داریم که یکی از آن‌ها  زنجیره میانی ۳۰ تایی سانتریفیوژهای نسل ۶  است که پیش از این زنجیره ۲۰ تایی را در ۲۰ فروردین نصب کرده بودیم و یک زنجیره ۱۰ تایی هم داشتیم، بنابراین الان تعداد سانتریفیوژهای IR۶ به ۶۰ ماشین رسیده که هر کدام ۱۰ سو و در مجموع ۶۰۰ سو به ظرفیت موجود اضافه کردند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز گام چهارم ایران را کاهش مجدد تعهدات برجامی دانست و به نقل از رئیس جمهوری بر برگشت پذیری تمامی گام های برداشته شده تاکید کرد.

خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری بلومبرگ نیز گام چهارم را "فاصله گرفتن" ایران از برجام عنوان کردند.

روحانی در سخنان امروز خاطرنشان کرد: ممکن است ‌آنها سر وصدا کنند که چرا می‌خواهید در فردو این کار بکنید. حساسیت آنها را نسبت به فردو و سانتریفیوژها را می‌دانیم در عین حال هر وقت آنها به تعهداتشان عمل کردند دوباره گاز را قطع می‌کنیم و گاز به سانتریفیوژها تزریق نخواهد شد. این گام هم مانند سه گام دیگر قابل بازگشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید