چرا تبلیغات چند همسری پایان یافت؟

کدخبر: ۳۱۲۴۲۱
مخالفان چند همسری از خواص و بزرگان تا عوام الناس درباره پدیده چندهمسری و تبلیغ آن، در هفته های قبل، بیکار ننشستند. موج عظیم مخالفت با تعدد زوجات تقریبا همه جای ایران را در هفته های گذشته تحت تاثیر قرار داد.
چرا تبلیغات چند همسری پایان یافت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، با وجودی که چند هفته ای از ماجرای دامنه دار انتشار پوستری که سر زخم تجدیدفراش را باز کرد، می گذرد، ولی باز هم قصه آنقدر برای مردم و رسانه ها جذاب بود که همچنان واکنشها به این قضیه ادامه دارد.

در مهمترین خبر واکنش مربوط به ماجرای چندهمسری، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، نظر ایشان را درباره مسأله‌ چندهمسری اعلام کرد که در اختتامیه این مطلب، بیت مشهوری آمده است بدین مضمون: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی.»

این شعر در بین مردم دوباره معروف شد و مخالفان چند همسری آن را همه جا نقل کرده اند:

میان باغ به پروانه بلبلی می‌گفت/ نصیحتی بشنو تا که رستگار شوی
خدا یکی و محبت یکی و یار یکی/ دو دل مباش که بی‌ارج و اعتبار شوی

حتی نقل قولی که از رهبر انقلاب در نکوهش چند همسری منتشر شده بود، با انتشار فیلم سخنان رهبر انقلاب در واکنش به چندهمسری ، تاکید دوباره شد. این واکنش به همراه انتشار خبری درباره نظر امام خمینی درباره چندهمسری و ترک محضر استاد به خاطر گرفتن یار جدید ، کفه ترازوی مخالفان چند همسری و تعدد زوجات را به شدت سنگین کرد.

تا جایی که فیلم های منتشر شده از نظرخواهی صدا و سیما درباره چندهمسری و نمایش پوستر جنجالی نشان داد که مردم به شدت درباره این مسئله حساسیت دارند و نمی خواهند رفتاری که به اعتقاد بزرگان سیاسی و دینی معاصر، رفتار خوبی نیست، در ایران، پا بگیرد.

حتی در یک همایش علمی و پژوهشی که درباره مرحوم آیت الله طالقانی برگزار شد، فاطمه گوارایی از فعالان حوزه زنان هم به ارائه مختصری از مقاله خود با عنوان «زن در اندیشه و عمل طالقانی» پرداخت و گفت: آیت‌الله طالقانی علاوه بر منشأ آفرینش انسان که واحد است به خود زن هم به عنوان یک عنصر مفید در جامعه نگاه می‌کرد.
او معتقد بود زن هم فارغ از جنسیت مانند مرد یک انسان آگاه و آزاد است. در انتخاب همسر، در حق زن در ازدواج و طلاق. آیت‌الله طالقانی تعدد زوجات را تحدید کرد و آنقدر محدودیت برای آن در نظر گرفت که عملاً امکان آن را سلب می‌کند. اما حالا می‌بینیم که 40 سال پس از طالقانی، دوباره بحث تعدد زوجات در جامعه جلوه پیدا می‌کند.

در این باره حتی مخالفت و نگاه متفاوت امام موسی صدر از بزرگان ابتدای انقلاب اسلامی ایران درباره چند همسری هم توسط نویسندگان مطرح شد و در آن، به بیان دلایل نگرش متفاوت به این قضیه پرداخت شد.

واقعیت اینجاست که اعلام مخالفت عوام و خواص درباره چندهمسری باعث شد تا نماینده ای مانند علی مطهری که در ابتدا چندهمسری را سنت نبوی می دانست، در توضیحی تکمیلی ۱۴ شرط برای چندهمسری قائل شود و عملا این مسئله را منتفی تلقی کند. حتی برخی نویسندگان آنقدر تند درباره این مسئله نوشتند که چندهمسری را انحطاط اخلاقی ارزشهای جامعه قلمداد کردند.

از سوی دیگر کارشناسان خانواده و روانشناسی از جمله سعیده امینی کاشانی روان شناس نسبت به تهدید امنیت روانی زنان در خانواده با ترویج فرهنگ چند همسری گفت: در صورتی که زنان نتوانند در خانواده احساس امنیت کنند، این احساس ناخشنودی در وهله اول به فرزندان منتقل می‌شود و در نهایت چند همسری آرامش روانی اعضای خانواده را سلب می‌کند .

موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: مردان جامعه ما عاقل تر از این هستند که به دام کارگاه یا طرح «چندهمسری» بیفتند و حتی اگر نیت مطرح کنندگان این موضوع، خیر باشد طرح کردن موضوعاتی شبیه این در جامعه با توجه به شرایط فعلی، خریدار دارد. به گفته او چند همسری محکوم به شکست است و از سوی جامعه ایرانی، تحمل نمی شود.

شهناز سجادی دستیار حقوق شهروندی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن انتقاد تند نسبت به برخی اقدامات برای ترویج چندهمسری برای مردان گفت: به جای انجام تمهیدات لازم و حمایتی در جهت تحقق امر ازدواج برای مردان مجرد، جریانی به ترویج و ترغیب مردان متاهل به ازدواج مجدد پرداخته‌؛ در حالیکه این امر به فروپاشی نظام خانوادگی و افزایش طلاق و دعاوی مهریه منجر خواهد شد. در این راستا دیدن فیلم اظهارنظرات نمایندگان در نکوش چندهمسری هم خالی از لطف نیست.

به نظر می رسد جامعه ایرانی در اینجا هم مانند سیاستهای قبلی خود، ترجیح داد آشکارا با این موضوع مخالفت کند ولی برای حضور این پدیده در پشت درهای بسته معدودی از خانه ها، از سیاست «چار دیواری، اختیاری» پیروی کرده و دخالت مستقیم نداشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید