رای الیوم تحلیل کرد؛

پایان عمر سیاسی نتانیاهو

کدخبر: ۳۱۳۴۶۵
اقتصادنیوز؛ روزنامه رای الیوم چاپ لندن با اشاره به ناکامی بنیامین نتانیاهو در تحلیلی با اشاره به رسوایی‌های بنیامین نتانیاهو، بر ضرورت برکناری وی تأکید کرد و نوشت که دوران فعالیت سیاسی وی پایان یافته است.نخست وزیر صهیونیست ها باید هر چه زودتر از قدرت کناره گیری کند چون دوران سیاسی او به سر آمده است .
پایان عمر سیاسی نتانیاهو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ روزنامه رای الیوم چاپ لندن با اشاره به ناکامی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل دولت و رو شدن پرونده های فساد وی در دستگاه قضایی ، نوشت : نخست وزیر صهیونیست ها باید هر چه زودتر از قدرت کناره گیری کند چون دوران سیاسی او به سر آمده است .

رای الیوم در شماره امروز (دوشنبه ) با بیان اینکه نتانیاهو سه گزینه دارد ،‌افزود : نخست ؛ نتانیاهو هر چند بر سر باقی ماندن در قدرت اصرار و پافشاری دارد اما برای اثبات بی گناهی خود در برابر قوه قضائیه تصمیم خواهد گرفت تا از پست نخست وزیری کناره گیری کند. چنین گزینه ای دستکم تا کنون هیچ نشانه ای دال بر امکان تحقق یافتن آن یافت نشده است.

دوم : برخی از رهبران حزب لیکود از جرات و شهامت لازم برخوردارند و خواستار کناره گیری نتانیاهو از رهبری حزب و انتخاب یک رهبر جدید هستند که بتواند با حزب آبی – سفید و سایر احزاب دولت تشکیل دهد و در نتیجه نتانیاهو مجبور به کناره گیری از پست خود خواهد شد . امکان تحقق یافتن چنین گزینه ای وجود دارد به ویژه با توجه به اینکه هم اکنون برخی در حال مطرح کردن چنین موضوعی هستند و ظرف روزها و هفته های آینده درخواست برای کناره گیری او از پست نخست وزیری افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب حزب لیکود فرصت خواهد یافت تا صفوف خود را مرتب کند.

سوم : اگر دادخواست قضائی در دادگاه عالی اسراییل با موفقیت همراه شود، نتانیاهو مجاز به تشکیل دولت جدید نخواهد بود و در نتیجه این امر باعث تشویق آن دسته از اعضای حزب لیکود خواهد شد که خواستار کناره گیری وی از قدرت هستند به اعتبار اینکه ادامه رهبری وی در حزب لیکود بی فایده است.

رأی الیوم افزود: به هر حال این اولین بار در تاریخ اسراییل است که یک نخست وزیر و یا مقام دولتی متهم به فساد می شود بدون آنکه قبل از اتخاذ اقدامات قانونی جهت برکناری وی از قدرت داوطلبانه استعفای خود را ارائه دهد.

تنها نتانیاهو است که تاکنون نفهمیده دوران سیاسی اش به پایان رسیده است و باید هر چه زودتر از قدرت کناره گیری کند آن هم قبل از آنکه حزب متبوعش و دادگاه عالی و فشار مردمی و نیاز دولت به محافظت از خود به جای محافظت از یک رهبر فاسد به او چنین واقعیتی را بقبولاند.

نتانیاهو سیزده سال است که نخست وزیری اسراییل را برعهده دارد و طی آن توانست از سال ۲۰۰۹ تا کنون حاکمیت مستمر و بی منازع حزب متبوع خود را تضمین کند. او فرآیند صلح را در هم شکست و شهرک سازی را تقویت کرد.

نتانیاهو هم اکنون پس از ارائه فهرست فساد علیه وی به حزب متبوع خود پناه آورده است و سعی دارد تا از ایجاد هر گونه شکافی در دیوارهای درونی حزب لیکود جلوگیری کند و مانع از وقوع شورش علیه خود در درون حزب لیکود شود اما باید گفت نتانیاهو این روزها و هفته های آتی با وضعیت بسیار دشواری روبرو است زیرا همگان می دانند که دوران نتانیاهو به سر آمده است و باید به تنهایی با سرنوشت خود در دادگاه مواجه شود.

بر اساس قانون اساسی رژیم صهیونیستی نتانیاهو هم اکنون فقط مسئولیت پیشبرد کارها را برعهده دارد و به همین دلیل ظرف بیست روز باقیمانده نمی تواند دولت جدید تشکیل دهد.

گزینه فراروی نتانیاهو آن است که بر باقی ماندن بر سر کرسی نخست وزیری پافشاری کند به امید آنکه بتواند از سوی کنیست (پارلمان) به مصونیت سیاسی دست یابد که او را تا زمانی که بر سر کار است، از محاکمه شدن در امان نگه دارد.

اما چنین گزینه ای تقریبا ناممکن است زیرا کنیست کنونی خود تقریبا شبه فلج است و ظرف دو هفته آینده پس از ناکام ماندن تمامی اعضای آن از تشکیل دولت خود را منحل خواهد کرد.

نتانیاهو هم اکنون سعی دارد رهبری حزب لیکود را همچنان در اختیار داشته باشد و از برگزاری انتخابات درون حزبی جلوگیری کند اما این موضوع در صورت برگزاری سومین انتخابات پارلمانی طی مدت کوتاه باقی مانده نیز ناممکن است زیرا حتی در صورت پیروز شدن لیکود و جریان راست گرا در انتخابات آتی بر اساس قانون نتانیاهو حق تشکیل دولت را ندارد.

اعضای حزب لیکود به خوبی می دانند اگر انتخابات برگزار شود و نتانیاهو رهبری مبارزه انتخاباتی را برعهده بگیرد و حزب لیکود و جناح راست قدرتش را حفظ کند باز هم اگر نگوییم محال است، بسیار بعید به نظر می رسد که سایر احزاب با تشکیل دولت به رهبری نتانیاهو که متهم به گرفتن رشوه و فساد مالی و خیانت در امانت است، موافقت کنند.

البته از نظر نتانیاهو هیچ یک از موارد یاد شده مهم نیست زیرا تنها چیزی که برای او اهمیت دارد، آن است که طی دوران محاکمه تا می تواند بر سر قدرت باقی بماند. بهترین گزینه برای نتانیاهو باقی ماندن در حاکمیت به عنوان رهبر لیکود تا حد امکان و به تاخیر انداختن و طولانی تر کردن جلسات محاکمه است تا بتواند طی این مدت با اعتراف کردن به برخی از اتهامات با دادستان کل به توافقی دست یابد که منجر به زندانی شدنش نشود و لازمه تحقق یافتن این امر سپری شدن سال ها است و با چند روز و چند ماه تحقق یافتن چنین امری امکان پذیر نیست.

لیکود طی مدت یاد شده در نتیجه حمایت از یک رهبر فاسد باید بهای گزافی بپردازد و رژیم سیاسی اسراییل نیز در نتیجه پافشاری نتانیاهو جهت باقی ماندن بر سر قدرت و ترجیح دادن منافع خود بر منافع اسراییل نیز باید بهای گزافی بپردازد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید