اعلام آمادگی آمریکا برای رسیدن توافق برسر برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی

کدخبر: ۳۱۶۰۰۴
اقتصاد نیوز: ایالات متحده آمادگی خود را برای اتخاذ گام‌های مشخص و قاطع همزمان به منظور دستیابی به توافق بر سر توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی اعلام کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: ایالات متحده آماده ست تا گام ها و اقدامات قاطع و مشخص به طور همزمان را به سوی دستیابی به یک توافق با هدف توقف برنامه های موشکی و هسته‌ای کره شمالی انجام دهد.

وی در ادامه افزود: ولی شورای امنیت سازمان ملل باید برای واکنش به هرگونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی آماده باشد.

15 عضو شورای امنیت روز چهارشنبه به درخواست آمریکا تشکیل جلسه دادند. این جلسه در حالی برگزار شد که نگرانی های بین المللی درباره از سرگیری آزمایش های هسته ای یا موشک های دوربرد کره شمالی که از سال 2017 متوقف شده، بار دیگر افزایش یافته است. این در شرایطی است که مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ به بن بست رسیده است.

وی در ادامه افزود: ما آماده انجام اقدامات همزمان هستیم و اتخاذ اقدامات هماهنگ و همزمان به سوی دستیابی به این توافقنامه. ما آماده هستیم تا در اتخاذ رویکرد در قبال این مساله انعطاف پذیر باشیم. ما لزوم دستیابی به یک توافقنامه متعادل را درک می کنیم، توافقی که نگرانی های دو طرف را از بین ببرد. ولی کره شمالی باید تصمیم سخت و قاطعی را برای همکاری با ایالات متحده اتخاذ کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: شورای امنیت باید برای اقدام قاطع علیه کره شمالی آماده باشد، اگر این کشور به دنبال از سرگیری اقدامات جدی تحریک آمیز باشد.

کره شمالی از 2006 میلادی تاکنون با تحریم های شورای امنیت به خاطر برنامه های موشکی و هسته ای روبرو شده است.

ژانگ جون نماینده چین در سازمان ملل نیز تاکید کرد: این مساله اهمیت زیادی دارد که شورای امنیت تحریم های کره شمالی را کاهش دهد تا از مذاکرات بین پیونگ یانگ و واشنگتن حمایت کند.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: برنامه های موشکی و هسته‌ای کره شمالی غیرقابل قبول است ولی پیشرفت در مذاکرات نیز امکان پذیر نخواهد بود آن هم در شرایطی که به پیونگ یانگ گفته می شود با همه شرایطی که علیه آن اعمال شده موافقت کند آن هم در مقابل وعده منافع آینده. غیر ممکن است که بر سر چیزی به توافق برسید بدون آنکه در مقابل چیزی را پیشنهاد بدهید.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در واکنش به آزمایش تسلیحاتی کره شمالی، گفت: اگر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دشمنی و خصومت را از سر بگیرد، همه چیز را از دست خواهد داد. کره شمالی باید خلع سلاح شود.

این آزمایش در شرایطی انجام شده است که ضرب الاجل یک ساله کره شمالی برای مذاکره با آمریکا رو به پایان است و پیونگ یانگ هشدار داده است که در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، مسیر جدیدی را در پیش خواهد گرفت.

تنش ها در آستانه پایان یافتن ضرب الاجل یک ساله کره شمالی به آمریکا به شدت افزایش یافته است. آمریکا خواستار خلع سلاح یکطرفه کره شمالی شده ولی پیونگ یانگ خواستار لغو کلیه تحریم‌های آمریکا است.

کیم سونگ نماینده کره شمالی در سازمان ملل در اظهارات انتقادآمیزی درباره آمریکا، گفت: خلع سلاح هسته ای از میز مذاکره با آمریکا حذف شده و مذاکرات طولانی با واشنگتن لزومی ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید