هشدار سازمان ملل درباره گرم ترین دهه تاریخ

کدخبر: ۳۱۶۰۶۵
​اقتصاد نیوز:سازمان ملل متحد در جلسه ارزیابی سالانه اعلام کرد در گرم ترین دهه تاریخ قرار داریم و به تشریح این موضوع پرداخت که تغییر اقلیم از توانایی انسان‌ها برای سازگار شدن با این پدیده پیش افتاده است.
هشدار سازمان ملل درباره گرم ترین دهه تاریخ

به گزارش اقتصاد نیوز،هفته گذشته جلسه ارزیابی سالانه سازمان ملل متحد در ارتباط با پدیده گرمایش جهانی در شهر مادرید اسپانیا برگزار شد. سازمان جهانی هواشناسی در همین رابطه اعلام کرده است که میانگین دمای زمین امسال تا کنون 1.1 درجه سانتی‌گراد (2 درجه فارنهایت) در مقایسه با میانگین دما قبل از انقلاب صنعتی (بین سال‌های 1850-1900) افزایش یافته است. به گفته سازمان ملل متحد با گرم ترین دهه تاریخ روبرو هستیم.

این باعث می‌شود که سال 2019 جزو گرم‌ترین سه سال ثبت‌شده در تاریخ و احتمالا گرم‌ترین سال غیر ال‌نینو باشد. ال‌نینو یکی از چرخه‌های آب و هوایی مشهور در جهان است که معمولا هر 2 تا 7 سال باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای کره زمین می‌شود.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است که انتظار می‌رود میانگین تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی، زیرساخت‌های ساختمانی، پرورش محصولات زراعی و حمل و نقل کالا در سال 2019 رکورد غلظت کربن اتمسفری را بشکند و افزایش بیشتر دما را منجر شود.

اقیانوس‌ها که 90 درصد گرمای اضافی حاصل از گازهای گلخانه‌ای را جذب می‌کنند، اکنون در بالاترین میزان دمای ثبت‌شده خود قرار دارند. در حال حاضر دریاها نسبت به 150 سال گذشته 25 درصد بیشتر اسیدی هستند و اکوسیستم‌های دریایی مهمی که میلیاردها نفر برای تأمین غذا و شغل خود به آن‌ها متکی هستند، در معرض تهدید قرار دارند.

در ماه اکتبر، میانگین آب سطح دریا‌ها در جهان به بالاترین میزان خود رسیده و 329 میلیارد تن از یخ‌های صفحه یخی گرینلند طی 12 ماه ذوب شده است.

22 میلیون نفر به خاطر گرمایش زمین آواره شده‌اند

هر یک از چهار دهه اخیر گرم‌تر از دهه گذشته بوده است. گرمایش جهانی به غیر از آنکه پدیده‌ای است که نسل‌های آینده با آن روبرو هستند، اثراث میل سیری‌ناپذیر انسان برای مصرف و رشد به هر نحوی که شده بدان معناست که میلیون‌ها نفر در حال حاضر تحت تأثیر این آسیب قرار دارند.

بر اساس گزارشات بیش از 10 میلیون نفر در نیمه نخست امسال آواره شده‌اند که از این بین 7 میلیون نفر مستقیما به خاطر حوادث شدیدی مانند طوفان، سیل و خشکسالی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است که تا آخر امسال تعداد آوارگان به خاطر شرایط نامساعد آب و هوایی به 22 میلیون نفر خواهد رسید.

موج گرما و سیل جزو وقایعی بودند که گهگاه اتفاق می‌افتادند، اما اکنون بیشتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. در ظاهر دمای زمین فقط 1 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، اما هم اکنون شاهد موج گرمای مهلک در اروپا، استرالیا و ژاپن هستیم، طوفان‌های سهمگین بخش‌های جنوب شرقی آفریقا را ویران می‌کند و وقوع آتش‌سوزی در استرالیا و کالیفرنیا از کنترل خارج شده است.

انسان‌ها توانایی سازگار شدن با این پدیده را ندارد

کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا قوانین توافق‌نامه اقلیمی 2015 پاریس را نهایی کنند که از کشورها دعوت می‌کند برای محدود کردن افزایش دمای زمین به کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد تلاش کنند. سال گذشته هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) یک طرح کلی ارائه داد که چگونه جلوگیری از گرمایش جهانی با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییر جهت اقتصاد جهانی به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر امری حیاتی و بسیار مهم برای بشریت است.

سازمان ملل متحدد هفته گذشته در ارزیابی سالانه «اختلاف تصاعدات» اعلام کرد که انتشار کربن دی اکسید باید سالانه 7.6 درصد کاهش پیدا کند تا در سال 2030 میانگین افزایش دمای زمین به کمتر از 1.5 درجه سانتی‌گراد برسد.

در عوض، انتشار گازهای گلخانه‌ای در حال افزایش است و اگرچه دولت‌ها صدها میلیارد دلار برای یارانه دادن به سوخت‌های فسیلی هزینه می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد اجماعی در مورد این موضوع وجود داشته باشد که کشورهایی که در حال حاضر با فجایع مرتبط با تغییر اقلیم سر و کار دارند، چگونه می‌توانند به سوی سازگار شدن با این واقعیت جدید حرکت کنند.

حتی اگر به تمام تعهدات توافق‌نامه پاریس عمل شود، باز هم انتظار می‌رود که کره زمین تا پایان قرن حاضر بیش از 3 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شود. در طول دهه‌های گذشته میانگین دمای زمین افزایش پیدا کرده و اکنون در گرم ترین دهه تاریخ قرار داریم. هیچ نشانه‌ای از کاهش گرمایش زمین وجود ندارد و اگر به رفتارهای فعلی خود ادامه دهیم، این رقم بالاتر نیز خواهد رفت.

بخشی از بحث‌ها در جلسه مادرید با این هدف پیگیری شد که کشورها بتوانند پیش از ضرب‌الاجل سال آینده اقدامات بیشتری در زمینه مقابله با تغییر اقلیم انجام دهند. فردریک اتو، معاون پژوهشکده تغییرات محیطی دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که ما حتی با این افزایش دمای 1.1 درجه سازگار نشده‌ایم و شکی نیست که این رقم به خاطر سوزاندن سوخت‌های فسیلی است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید