سازمان ملل به قانون تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان اعتراض کرد؛

آخرین خبرها از اعتراضات در هند

کدخبر: ۳۱۶۱۳۷
اقتصادنیوز؛ به دنبال تصویب طرح «متمم حقوق شهروندی» در مجلس اعیان هند اعتراضات گسترده‌ای در بخشهایی از این کشور در اعتراض به این قانون در حال انجام است.
آخرین خبرها از اعتراضات در هند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که تجمع اعتراضی دانشجویان هندی در دهلی نو در اعتراض به این قانون، به درگیری با پلیس ضدشورش منجر شده است. 

براساس این گزارش، صدها دانشجوی دانشگاه اسلامی «جامیا میلیا» در اعتراض به این قانون در خیابانهای دهلی نو تجمع کرده بودند که منجر به استفاده از گاز اشک آور از سوی پلیس شد. 

براساس این طرح که در زمینه حقوق شهروندی است، دولت هند قرار است به شهروندان اقلیت کشورهای همسایه که غیرمسلمان هستند حقوق شهروندی اعطا کند.

طبق این مصوبه که به تصویب مجلس اعیان هند رسیده، به اقلیت‌هایی در کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان که به ادعای این لایحه «تحت ظلم» هستند، امتیاز شهروندی هند اعطا می‌شود اما مسلمانان، مشمول این قانون نمی‌شوند!

نمایندگان پارلمان هند چهارشنبه شب با ۱۲۵ رأی موافق در مقابل ۱۰۵ رأی مخالف، این لایحه را تصویب کرده بود.

قانون فوق به هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها، پارسیان و مسیحیانی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ (۱۰ دی ماه ۱۳۹۳) از سه کشور پاکستان، افغانستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده‌اند، شهروندی اعطا می‌کند که مجموع این افراد چندین میلیون نفر می‌شوند.

بسیاری از منتقدان دولت مودی معتقدند که این طرح در راستای انزوای بیشتر مسلمانان هند تهیه و تصویب شده است. 

پیش از این نیز دولت هند در مناطق مسلمان نشین از جمله ایالت آسام رویه‌ای را برای سلب حق تابعیت مسلمانان به راه انداخته است که با اعتراضات بسیاری مواجه شده است.  طبق این طرح، حدود دو میلیون مسلمان که اصلیتی بنگلادشی دارند از حق شهروندی هند محروم و احتمالا از این کشور اخراج خواهند شد.

غیر از دهلی نو، ایالتهای آسام و تریپورا نیز طی چند روز گذشته عرصه اعتراضات علیه تصویب این قانون بوده است. روز پنج شنبه در اعتراضات ایالت آسام حداقل دو نفر با شلیک پلیس کشته شدند. 

واکنش سازمان ملل

سازمان ملل متحد روز جمعه در اولین واکنش، از تصویب این طرح ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد قانون جدید حقوق شهروندی هند اساسا تبعیض آمیز است و خواستار بازنگری در آن شد. 

«جرمی لاورنس» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت: قانون جدید از مسلمانان همانند آنچه که برای دیگر اقلیتها درنظرگرفته است محافظت نمی‌کند بنابراین باعث تضعیف تعهدات این کشور به برابری در برابر قانون مطابق آنچه که در قانون اساسی این کشور آمده است، خواهد شد.

وی از دادگاه قانون اساسی هند خواست این قانون را مورد بازنگری قرار دهد و در این زمینه ابراز امیدواری کرد. 

پیش از این روزنامه جی جی پرس ژاپن نیز گزارش داد که سفر «آبه شینزو» نخست وزیر این کشور به هند که قرار بود روز یک شنبه انجام شود به دلیل وقوع اعتراضات در هند لغو و به تاخیر افتاده است. 

آبه شینزو قرار بود با نارندرا مودی در شهر «گواهاتی» دیدار و رایزنی کند. شهر گواهاتی از جمله شهرهایی است که به همین دلیل دستخوش اعتراضات گسترده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید