حق رای دادستان در هیات اجرایی بررسی صلاحیت نامزد‌ها

کدخبر: ۳۱۷۲۶۲
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: براساس اصلاحیه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ سوم خرداد 95، دادستان عضو حقوقی هیات های اجرایی بوده و فقط یک رای دارد.
حق رای دادستان در هیات اجرایی بررسی صلاحیت نامزد‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، جمال عرف در گفت و گو با ایسنا درباره اظهارت مصطفی کواکبیان در خصوص عملکرد هیات های اجرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: کواکبیان به عنوان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات موضعگیری کرده است در حالیکه من به عنوان رئیس کمیسیون ماده 10 احزاب اعلام می‌کنم در جریان اصلاحات فقط دو "جبهه هماهنگی اصلاحات" و "جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی" دارای مجوز فعالیت هستند و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجاهت قانونی ندارد.

وی در واکنش به انتقادات نسبت به نحوه تشکیل و عملکرد هیات های اجرایی تصریح کرد: برخی اظهارات به دلیل جهل به قانون است. براساس ماده 31و32 قانون انتخابات مجلس اصلاحی در سوم خرداد سال95، هیات های اجرایی از معتمدین حوزه های انتخابیه تشکیل می شود. در این اصلاحیه، دادستان عضو حقوقی هیات های اجرایی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: سی نفر تایید شده هیات نظارت از میان خودشان هشت نفر را به عنوان عضو اصلی انتخاب می کنند که با فرماندار و دادستان و رییس ثبت احوال, یازده نفر هیات اجرایی می شوند و بررسی صلاحیت داوطلبان را رسیدگی می کنند. اعضای حقوقی هیات اجرایی هم مثل هشت نفر دیگر فقط یک رای دارد. یکی دو مورد در تشکیل هیات اجرایی نتیجه ای حاصل نشده بود که در تهران مساله را حل کردیم. با توجه به حساسیت تهران، در تشکیل هیات اجرایی تهران دقت زیادی شد.

عرف با بیان اینکه هیات های اجرایی ده روز فرصت داشتند تا صلاحیت بیش از 15هزار داوطلب را بررسی کنند، تصریح کرد: هیات های اجرایی موظف هستند براساس نتیجه استعلام مراجع چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادستانی و ثبت احوال، صلاحیت داوطلبان را تایید کنند یا صلاحیت را تایید نکنند. با این حال برخی هیات های اجرایی را متهم کرده اند که صلاحیت داوطلبان یک جریان را تایید نکرده اند که این اظهارات غیردقیق، غیرکارشناسی و دور از انصاف است. حتی اظهار کرده اند که چهره های شاخص اصلاح طلب رد شده و اصولگرایانی که پرونده فساد اقتصادی دارند را تایید کرده اند. آنها برای اثبات این اتهامات باید مدرک ارائه کنند در غیر این صورت، این اتهام از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است.

عرف ادامه داد: داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نشده است، چهار روز فرصت شکایت به هیات نظارت استان دارند و هیات نظارت بیست روز فرصت دارد تا به شکایت رسیدگی کند. همچنین یک دوره بیست روزه دیگر هم فرصت برای شکایت به شورای نگهبان دارند.

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان با اشاره به تایید صلاحیت تمام نمایندگان فعلی مردم تهران که در انتخابات ثبت نام کرده اند، گفت: با این حال برخی در عملکرد هیات های اجرایی شبهه ایجاد کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید