ارتباط کم خوابی با سر درد

کدخبر: ۳۱۷۸۳۵
​اقتصاد نیوز:احتمالا برای شما هم پیش آمده که کم خوابی داشته باشید و احساس سردرد یا کسالت شدید داشته باشید. اما سوال مهم این است که اساسا سردرد چه ارتباطی به کم خوابی دارد؟
ارتباط کم خوابی با سر درد

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از انتخاب، این یک تجربه رایج است که هر اندازه کم خواب تر باشید، بیشتر احتمال دارد دچار سردرد باشید. درواقع برخی از افراد در این مشکل تا جایی پیش می روند که دچار حملات میگرنی می شوند.

متخصصین مغز و اعصاب می گویند ارتباط روشنی بین کم خوابی و سر درد وجود دارد، بنابراین اگر مدتی است که به شکل ناگهانی دچار سر درد می شوید بهتر است وضعیت خواب خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. گرتچن تیتن ، پزشک متخصص اعصاب و  استاد عصب شناسی دانشگاه کالج تولدو در این خصوص می گوید: "کمبود خواب از هر علتی( از جمله بی خوابی) منجر به سردرد می شود. از سوی دیگر اختلالات خواب در افرادی که با اختلالات سردرد رایج مانند میگرن، سردرد نوع تنشی و سردرد خوشه ای دست و پنجه نرم می کنند شایع است.

وی ادامه داد: "خواب زمانی مناسب برای پاک کردن مواد زائد از مغز" است و همین موضوع نیز محافظی در برابر سردرد است." به گفته رابرت دیاس، متخصص مغز و اعصاب، محرومیت از خواب می تواند باعث سردرد شود و علت این موضوع نیز به موارد مختلفی شامل فرایندهای شیمیایی و فیزیولوژیکی در مغز باز می گردد و بخشی از این مشکل نیز  شامل تغییر در سوخت و ساز بدن، غدد درون ریز، و عوامل هورمونی است. "

گرفتگی تنفسی در هنگام خواب، یک علت شایع سردرد است. افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب کیفیت خواب نامطلوبی دارند و شاید بهتر باشد هر چه سریعتر برای حل مشکل با پزشک مشورت کنند.  دکتر تیتن توضیح داد و افزود که این اختلال منجر به کمبود اکسیژن و سردرد صبحگاهی می شود. سردرد در بیداری را می توان با تغییراتی در جریان خون مغز، کمبود اکسیژن و افزایش سطح دی اکسید کربن مشاهده کرد.

ایجاد یک، الگوی خواب سازگار با ریتم و فعالیت بدنی را می توان سالم ترین استراتژی برای پیشگیری موثر این مشکلات دانست. اگر شما خواب خود را تنظیم کرده اید و باز هم دچار این حالات و سردردهای میگرنی هستید، بهتر است درباره نشانه های خود با پزشک مشورت کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید